• Eleni
    Äldre 2 Feb 15:12
    95518 visningar
    18 svar
    18
    95518

    Vem är min svägerska?

    Läste en tråd som handlade om "min mans svägerska". vem är det egentligen? är det inte i så fall ts egen syster eller? Jag har alltid trott att min svägerska det är min mans syster, men har jag fel eller? Eller kan det vara olika ingifta släktingar som alla kallas svägerska? Som jag trodde att det var: Svärmor: min mans mamma, svåger: min mans bror, svägerska: min mans syster. Eller??

  • Svar på tråden Vem är min svägerska?
  • Vindfa­ll
    Äldre 2 Feb 15:13
    #1

    Din mans svägerska är hans brors fru.


    Livet går fort nu...
  • Stårsc­han
    Äldre 2 Feb 15:14
    #2

    Din syster eller din mans brors fru. Ingifta släktingar blir svägerskor och svågrar. Jag har till exempel två svågrar - min mans bror, och min mans systers man.


    Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Milkin­a cerka
    Äldre 2 Feb 15:15
    #3
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4rfamilj
    Jesus han är svaret för vår värld idag, han har makt att göra under än idag!
  • Stårsc­han
    Äldre 2 Feb 15:15
    #4

    Vill man förenkla det ytterligare så kan man ju ta till det gamla nordiska ordet "fränka" som omfattar alla kvinnliga släktingar (utom möjligen mor, syster och dotter).


    Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Puss och Kram
    Äldre 2 Feb 15:17
    #5

    mannen(1) kan ju ha en bror(2) som är gift... Då är ju brodern(2) TS svåger, men broderns fru blir då mannens(1) svägerska... Oj vad rörigt det blev...

    men ibland kallas även de ingifta för svågrar och svägerskor

  • linjes
    Äldre 2 Feb 15:18
    #6

    Min brors fru är min svägerska
    Min mans syster är min svägerska

    Min systers man är min svåger
    Min man är svåger till mina syskon

  • Äldre 2 Feb 15:29
    #7

    Min systers fru är min svägerska. Liksom makens systrar och makens brors fru.

  • Eleni
    Äldre 2 Feb 15:42
    #8
    Stårschan skrev 2010-02-02 15:14:20 följande:
    Din syster eller din mans brors fru. Ingifta släktingar blir svägerskor och svågrar. Jag har till exempel två svågrar - min mans bror, och min mans systers man.
    Vad är min mans syster då, också min svägerska eller?
  • Stårsc­han
    Äldre 2 Feb 15:45
    #9
    Eleni skrev 2010-02-02 15:42:48 följande:
    Vad är min mans syster då, också min svägerska eller?
    Jajamensan.
    Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Eleni
    Äldre 2 Feb 15:46
    #10

    Okej, nu har jag fattat tror jag! Det kan alltså betyda lite vad som helst.. Bra att man vet så man inte säger helt fel, svärmor och svärfar finns ju bara en! Jag gillar inte riktigt att man inte har koll på släkten. Tex som vissa säger farbror och faster om sin farbror och dennes fru, det måste väl ändå vara fel?

  • Äldre 2 Feb 15:47
    #11
    Eleni skrev 2010-02-02 15:42:48 följande:
    Vad är min mans syster då, också min svägerska eller?

    Ja - alla kvinliga släktingar som är antingen:

    1. Tillsammans med dina syskon.
    2. Systrar till din man.
    3. Tillsammans med din mans syskon.

  • Puss och Kram
    Äldre 2 Feb 15:48
    #12
    Eleni skrev 2010-02-02 15:46:46 följande:
    Okej, nu har jag fattat tror jag! Det kan alltså betyda lite vad som helst.. Bra att man vet så man inte säger helt fel, svärmor och svärfar finns ju bara en! Jag gillar inte riktigt att man inte har koll på släkten. Tex som vissa säger farbror och faster om sin farbror och dennes fru, det måste väl ändå vara fel?
    Så säger vi om de äldre släktingarna, det hänger liksom med. Men jag tror inte det är lika vanligt längre...
  • Äldre 2 Feb 15:50
    #13
    Eleni skrev 2010-02-02 15:46:46 följande:
    Okej, nu har jag fattat tror jag! Det kan alltså betyda lite vad som helst.. Bra att man vet så man inte säger helt fel, svärmor och svärfar finns ju bara en! Jag gillar inte riktigt att man inte har koll på släkten. Tex som vissa säger farbror och faster om sin farbror och dennes fru, det måste väl ändå vara fel?
    Nej, traditionellt sett är det korrekt. Ingifta får samma "status" i familjen som sin partner. Detta har kanske luckrats upp idag - men min mor skulle aldrig kallat sin ingifta farbror (fasterns man) något annat än farbror - det hade varit grovt oartigt.

    Själv har jag också alltid gjort så. Vad skulle min farbrors fru annars kallas?
  • Äldre 20 Feb 14:18
    #14

    Är min svågers svåger även min svåger?

  • sextio­talist
    Äldre 20 Feb 14:50
    #15
    Eleni skrev 2010-02-02 15:46:46 följande:

    Okej, nu har jag fattat tror jag! Det kan alltså betyda lite vad som helst.. Bra att man vet så man inte säger helt fel, svärmor och svärfar finns ju bara en! Jag gillar inte riktigt att man inte har koll på släkten. Tex som vissa säger farbror och faster om sin farbror och dennes fru, det måste väl ändå vara fel?


    Då har vi haft fel i över 50 år (och mina föräldrar i över 80 år), för det är jag uppvuxen med. Min faster (min fars syster) och hennes man blev min farbror, och på min mammas sida (moster och hennes man morbror)
  • sextio­talist
    Äldre 20 Feb 14:50
    #16
    chrlin skrev 2017-02-20 14:18:06 följande:

    Är min svågers svåger även min svåger?


    Nej, det är det nog inte.
  • Äldre 21 Feb 11:24
    #17

    Min frus bror är min (äkta) svåger. Hans fru är min (ingifta) svägerska och min (ingifta) svägerskas bror (min svågers svåger) är min (ingifta) svåger, eller hur? Åtminstone borde det vara så i äldre språkbruk! 

  • Fri 9 Apr 2021 14:41
    #18

    Min systers man blir ju min svåger... men blir hans syskon också svågrar/svägerskor till mig?

    Och vad blir min systers mans brors fru? Blir det också min svägerska? Eller blir det min svågers fru?

    Det är ju iaf min svågers svägerska????

Svar på tråden Vem är min svägerska?