• pyretochbönan0809

Vad baserar ni era val på?

Min fråga gäller generellt inom många områden. Håller ni "tillbaka" era barn av bekvämlighet för er själva, för era barns skull eller tänker ni inte på det?

Ex. Ger barnen nappflaska/pipmugg/napp/ åka vagn länge.

OBS! Jag hoppar inte på någon uta undrar rent generellt hur det vanligaste tänket är.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Vad baserar ni era val på?
  • versan

Nopp! Här håller vi inte tillbaka dottern Vi strävar efter att hon ska lyckas bli så självständig som möjligt.

• Cloud Berry

Nej. Utveckling har en väldigt central roll i min familj.

Barn lär sig otroligt snabbt om de bara får möjlighet och uppmuntran.

Jag tycker det är bedrövligt att det finns föräldrar som tycker att det är skolans och förskolans ansvar att lära. Att inte en 4-åring ens kan alla bokstäver och skriva sitt namn är ju skrämmande.

• Cloud Berry

Undervisa skulle det stå.

• Annika1981
    Cloud Berry skrev 2010-02-03 11:13:56 följande:
    Nej. Utveckling har en väldigt central roll i min familj.Barn lär sig otroligt snabbt om de bara får möjlighet och uppmuntran.Jag tycker det är bedrövligt att det finns föräldrar som tycker att det är skolans och förskolans ansvar att lära. Att inte en 4-åring ens kan alla bokstäver och skriva sitt namn är ju skrämmande.
    Jag håller med om att det är föräldrarnas yttersta ansvar. Men om ett barn som är 4 år inte kan skriva sitt namn eller kan alla bokstäver så handlar det kanske om att barnet inte har intresset för bokstäver och då ska man inte pressa dem. De kommer fråga och vilja lära sig när de är mogna för det.
  • Cloud Berry
    Annika1981 skrev 2010-02-03 11:17:12 följande:
    Jag håller med om att det är föräldrarnas yttersta ansvar. Men om ett barn som är 4 år inte kan skriva sitt namn eller kan alla bokstäver så handlar det kanske om att barnet inte har intresset för bokstäver och då ska man inte pressa dem. De kommer fråga och vilja lära sig när de är mogna för det.
    Fast bokstäver kan man ju från väldigt tidig ålder blanda in i vardagen. Att inte har intresse för att lära och utvecklas(på rätt och ett roligt sätt) tror jag inte på.

Att en 4-åring inte kan bokstäverna beror inte på barnet utan det beror på föräldrarna.
  • Busbellan
    Cloud Berry skrev 2010-02-03 11:13:56 följande:
    Nej. Utveckling har en väldigt central roll i min familj.Barn lär sig otroligt snabbt om de bara får möjlighet och uppmuntran.Jag tycker det är bedrövligt att det finns föräldrar som tycker att det är skolans och förskolans ansvar att lära. Att inte en 4-åring ens kan alla bokstäver och skriva sitt namn är ju skrämmande.
    Det tycker jag var en bedrövlig syn, snacka om att inte se varje barn som en individ.
    Visst utvecklas gör barn och vill barn göra, men att sätta en ålder när barn bör kunna något är ju helkonstigt.
    Det är ju som att säga att det är bedrövligt att alla barn inte kan gå vid 12 mån
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Kryssarinnan

Nu har jag ett väldigt litet barn, så jag har svårt att uttala mig. Men jag har till exempel valt att avstå från napp. Jag sög på tummen som liten och tycker att napp är ett mindre dåligt alterntiv, så jag har tänkt att det får bli aktuellt om min son börjar suga på tummen eller liknande. Men hittills har det inte behövts. Är han hungrig får han mat, är han trött så är det inte mer sugande som behövs utan en skön och mysig rutin så att han får hjälp att lära sig somna. Det har funkat bra för oss.

Självklart är även min son mer krävande i perioder och under stunder på dagen, men jag ser nappen som en "quick fix" för många föräldrar - som en propp man stoppar i så blir ungen lugn och man behöver inte fundera på varför barnet t.ex. är övertrött och göra något åt det nu eller tänka annorlunda i framtiden.

Jag är dock medveten om att det finns barn med ett enormt sugbehov där napp under bebistiden kan vara en konstruktiv lösning.

Men när jag ser en 4-åring i blöja, med napp i munnen och som kanske dessutom åker i sittvagn - då blir jag mörkrädd. Det barnet har nog definitivt föräldrar som håller honom/henne tillbaka så som du skrev i din fråga. Det kan vara av okunskap, men jag lutar åt att det beror på lathet.

• Busbellan
    Kryssarinnan skrev 2010-02-03 11:43:56 följande:
     Men när jag ser en 4-åring i blöja, med napp i munnen och som kanske dessutom åker i sittvagn - då blir jag mörkrädd. Det barnet har nog definitivt föräldrar som håller honom/henne tillbaka så som du skrev i din fråga. Det kan vara av okunskap, men jag lutar åt att det beror på lathet.
    Se till att inte dra alla över en kam bara. Min son på 6 år åker fortfarande vagn då och då eftersom han behöver det och alla blickar man kan få av folk är INTE kul
    Mamma till Nora, August och Ella
  • pyretochbönan0809

Det här verkar kunna bli en intressant diskussion

Jag håller med dig cloudberry, att utveckling blandas lätt in i vardagen. Min 1,5 åring har börjat försöka klä på sigsjälv och visst tar det längre tid men det gör mig ingenting Samma sak när hon ville börja äta själv. Varför inte? Det blir kladdigt och det tog längre tid i början men hon måste ju lära sig.

Det där med vagen kan ha många olika orsaker så det är jag inte lika främmande för egentligen även om det framgår så i ts. Jag själv satt i vagn när jag var 4 år pga 10 operationer som jag hunnit med under de åren och jag blev fort trött. MEN jag är negativ till det OM den används som en bekvämlighet istället för nödvändighet!

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
Svar på tråden Vad baserar ni era val på?