Vad baserar ni era val på?
Nu har jag ett väldigt litet barn, så jag har svårt att uttala mig. Men jag har till exempel valt att avstå från napp. Jag sög på tummen som liten och tycker att napp är ett mindre dåligt alterntiv, så jag har tänkt att det får bli aktuellt om min son börjar suga på tummen eller liknande. Men hittills har det inte behövts. Är han hungrig får han mat, är han trött så är det inte mer sugande som behövs utan en skön och mysig rutin så att han får hjälp att lära sig somna. Det har funkat bra för oss.
Självklart är även min son mer krävande i perioder och under stunder på dagen, men jag ser nappen som en "quick fix" för många föräldrar - som en propp man stoppar i så blir ungen lugn och man behöver inte fundera på varför barnet t.ex. är övertrött och göra något åt det nu eller tänka annorlunda i framtiden.
Jag är dock medveten om att det finns barn med ett enormt sugbehov där napp under bebistiden kan vara en konstruktiv lösning.
Men när jag ser en 4-åring i blöja, med napp i munnen och som kanske dessutom åker i sittvagn - då blir jag mörkrädd. Det barnet har nog definitivt föräldrar som håller honom/henne tillbaka så som du skrev i din fråga. Det kan vara av okunskap, men jag lutar åt att det beror på lathet.