• Tbulle

Hur stora täcken ska spädisar ha?

Ska köpa täcke och sy påslakan. Vad har ni för täcken - alltså för vagga, vagn eller säng? Vilka mått har era bebisar täcken? Vet att det skiljer mellan olika butiker (IKEA har visst ett eget mått).
    Undrar också vilket slags täcke ni har - fiber? dun? annat?
    Vår grabb är 5v och har hittills haft en varm filt men nu är det nog dags för ett lite rejälare täcke. Det har ju blivit kallare!

• Svar på tråden Hur stora täcken ska spädisar ha?
  • Ananak

mitt första täcke som jag ahde till honom på BB o hemma är 75¤60, ett väldigt tunt täcke.

det han har i sängen nu är fr IKEA och ligger på ca 110 ¤ 125 tror jag, han sparkar av det när han vaknar eller vänder sig och jag har bara en långärmad body på honom nu, kanske till vintern får han byxorna på sig, vi sover med fönstert öppet o har kallt i sovrummet.

Det är väl när de är små o inte kan sparka av sig om det blir för varmt det är farligt?

• Ananak

Ekorren:

jag menade 1/2 meter annars hade det blivit väldigt knöligt haha

• HumDis

IKEAs täcke är rekommenderat från ett år, står på förpackningen och allt.

• Prinzess

Måtten jag skrev är på påslakanen

Som täcke har Tindra alltid haft en fleecefilt. Täcken brukar vara så stela.

• Månskugga

--->Amorella

Jag har en lite varmare pjymas till våran tjej på 6 månader, med fötter på.
    Funkar utmärkt, tycker jag, behövs inte ens en tunn filt då.

Dottern sparkar nämligen ALLTID av sig filten inom 1 - 2 minuter efter man lagt på den

Den pjymasen vi har är köpt på kappahl.

• Amorella

HumDis:
    Jo förvisso, men det är väl för att många gör just misstaget att dra täcket ända upp till hakan och så hasar babyn ner några cm och får inte luft o.s.v. ... Jag vägrar att tro att det är farligt att använda IKEAs täcke på ett vettigt sätt till en mindre bebis. I så fall: Varför? För vår tjej blir då definitivt inte för varm såsom vi använder det till henne.

• JFL

Tbulle: jag har ibland anv påslakan till filtarna, det beror på hur mycket barnen "slabbar" i sängen (ja, kräks och sånt) och hur mycket man vill tvätta.
    Jag tror att man får anpassa behovet efter situationen, och du tex som Amorella och Ananak har svalt i sovrummet så kanske det behövs ett täcke men i en normalt tempererat sovrum kanske det blir för mycket. Sedan är det beroende på var i landet du bor. Såg att du födde på DS, som jag och antar att du bor i närheten.
    Jag kan bara svara utifrån de rekomendationer jag har fått det jag har upplevt och det är att vi köpte ett jättebra (och dyrt ) täcke på babyland innan Elsa föddes men har först nu när hon är över 1,5 år börjat använda det, för att det har varit för varmt. Hade gärna lagt pengarna på annat just när vi köpte det.

• HumDis

Amorella - Nej, visst, dom allra flesta bebisar överlever användandet av IKEAs täcke även när dom är under ett år. Men du har inte funderat på VARFÖR dom har satt en åldersrekommendation på det?

• Amorella

Månskugga:
    Jag har kollat på Kappahl, men sist såg jag inga i hennes storlek med fötter på och då hade hon ändå 62/68. Nu är det dags för 74/80 så jag misstänker att det än mindre finns. För visst är det bra med sådana pyjamasar - men ett minus är ju att de lätt sitter konstigt om de är lite för stora eller för små!

(Förlåt Tbulle för denna OT-diskussion i din tråd! )

• Amorella

HumDis:
    Av den anledningen jag skrev? Åldersrekommendationerna sätts ju av säkerhetsskäl och det är väl en fara för babyns säkerhet om man använder babyns täcke ungefär som sitt eget, dvs drar det upp till hakan. Så tänker jag i alla fall. Åldersrekommendationen lär ju knappast vara satt för att babyn eventuellt kan bli för varm om benen.

• HumDis

Amorella - Fast risken är ju att bebisen får täcket över huvudet på natten när du sover och inget märker.

• Popflickan

Vår son på fyra månader har långärmad pyamas med ben och strumpor på sig på natten.
    Han är väldigt duktig på att sparka av sis så jag brukar "rulla in" honom i fleecefilten så kan han inte sparka av sig.

Han har armarna fria så han kan vifta som han vill. Vi har inget riktigt täcke än, det funkar bra att linda in honom i filten än så länge.

Svar på tråden Hur stora täcken ska spädisar ha?