• h8him

varför göder ni era barn???

Alldeles för många har dåliga kunskaper i matlagning och näringslära. Vad jag förstår så hinner man knappt lära sig laga mat på hemkunskapen idag. Föräldrar släpper inte alltid in barnen i köket heller eftersom det blir för jobbigt med små händer som ska hjälpa till. I butikerna är det extrema mängder snabbmat. Bara frysta potatisprodukter (halvfabrikat) tar upp flera meter i frysen. Lika stor del av frysdiskarna tar upp av frysta grönsaker. De frusna fiskprodukterna tar upp en annan, samma med hamburgare och pizza. Då har jag inte nämnt micromaten som ensam tar upp ett enormt utrymme. Grönsakerna och den frusna fisken är det enda vettiga i frysdiskarna men de tar tillsammans inte ens upp en femtedel av utrymmet. Det säger mig en hel del om vad som handlas. Hyllorna i butiken är fulla av pulversåser, pulversoppor och konserver av alla de slag. Det är butiksbakade franskor och nygräddade bullar som doftar när man går förbi. Föräldrar tror inte att barnen mår bra av hemlagad barnmat utan köper burkmat istället... Man blir som man äter...

• h8him
    Smultron ett skrev 2010-02-04 13:31:07 följande:
    En burk
    Haha, ja så blir man ju.
  • h8him
    saris 83 skrev 2010-02-04 14:02:04 följande:
    Det funderar jag också på! Vi äter inte "skräpmat" hemma, jag är noga med bra mat eftersom jag själv har blivit uppgödd på skräpmat och nu kämpar mot en del överviktskilon. Lucas är stor, han var stor när han föddes och följer sin kurva (han är snart 2år) och jag upplever också att omgivningen gärna vill sticka till honom kakor, godis osv. Folk tycker synd om honom efterson han inte ätit pizza, McDonalds osv. När vi fikar så äter vi frukt, smörgås eller kanske smörgåsrån och vi är helt nöjda med det! Men många andra har svårt att förstå verkar det som. Kan även tillägga att vi just nu har haft en diskussion med dagis eftersom matsituationen där är ohållbar. Att de har färdigmat kanske man får acceptera med de mängder de matar sonen med är groteskt! Han har ofta ont i magen och bajsar ibland 4(!) ggr på em efter dagis. Han är även så proppmätt att han inte orkar äta något mer på dagen vilket innebär att middagen blir lidande och det bara blir välling på kvällen, detta är inte en sund mathållning! Att ge honom mer mat 3 ggr är lite för mycket, ok om han vill ha lite mer men inte 3ggr! Det är även mycket O´boy (tack o lov ratar sonen detta otyg), kladdkaka, glass, sockrad youghurt mm Vi får se om det blir bättre annars kommer iv försöka byta avdelning.
    Kan de inte erbjuda en smörgås/grönsak efter maten istället? Visst kan man få en extra portion men mer än så behöver man inte, om man inte får väldigt små portioner. Är det inte fler föräldrar som reagerar? Hur har de råd med kladdkaka, oboy, glass osv till mellanmål så ofta? Många förskolor har tight budget och erbjuder oftast hård smörgås med pålägg och vatten eller mjölk.
  • h8him
    Zixi skrev 2010-02-04 14:09:46 följande:
    Fast man blir inte tjock på aspartam....
    Det finns forskning som bevisar motsatsen.. Hur som helst så är det onödigt att äta konstgjort socker enligt mig.
  • h8him
    saris 83 skrev 2010-02-04 14:35:06 följande:
    Vi har bett om att han ska få mer grönsaker också så jag hoppas på bättring, jag har inte upplevt att någon annan reagerar, de vänner jag tagit upp saken med tycker att man är löjlig och besvärlig. Ang. budget vet jag inte hur det fungerar, O´boy får de till frukost och fikabrödet står ofta pedagogerna själva för (!) Finns även flera föräldrar som tar med godsaker till barnens mellanmål... Vi bor på en liten bruksort och jag upplever att människor inte är lika medvetna om maten och dess tillsatser här. De vänner jag pratar med i min gamla hemstad är helt på min linje och de har även gehör för detta på sina förskolor.
    Så tråkigt med okunskap och motstånd till nya idéer. De måste ha missat de nya riktlinjer som finns för mat i förskolan. Är pedagogerna dessutom äldre? Då passar de perfekt in i den bild jag får i huvudet.

Sä här står det bl.a i rekommendationerna:
    Rådet till förskolan är att inte alls – eller högst en gång i
    månaden och då i måttliga mängder – servera söta drycker,
    bullar, kakor, kex, glass, snacks och godis. Eftersom det
    finns så litet utrymme för dessa livsmedel i hälsosam mat
    så är det bättre att föräldrarna tar ansvar för den delen.
    Glass 40 g 3/4 dl
    Småkakor 15 g 2 små
    Sockerkaka, bulle 25 g ½ skiva/styck
    Godis (ej choklad) 25 g 1/3 dl
    Chokladkaka 15 g 4 små rutor
    Läsk eller saft 2 dl 1 glas
    Snacks 20 g ½

www.slv.se/upload/dokument/mat/mat_skola/bra_mat_i_forskolan_2007.pdf

Sen har varje kommun egna regler kring maten men de brukar följa rekommendationerna ganska bra.
  • h8him
    saris 83 skrev 2010-02-04 15:09:50 följande:
    Tack för denna info, ska kika lite på sidan :) Det är faktiskt den yngre av pedagogerna som verkar ha svårt för detta med maten, tyvärr är det hon som är vår kontaktperson också men vi har faktiskt funderat på att byta, om vi nu inte ska byta förskola helt och hållet.
    Ajdå, där sprack mina förutfattade åsikter.. :)) Ta upp det med rektorn annars. Det är hon/han som ska se till att näringsrekommendationerna följs. Om förskolan är bra i övrigt så hoppas jag att ni slipper byta.
  • h8him
    Liselottang skrev 2010-02-04 18:02:24 följande:
    Håller med dig TS. Har en vän som dock inte har en aning om kosthållning. Tror seriöst att stuvande makaroner, korv och ketchup är NYTTIG mat. Utan något mer till alltså. Vet knappt vad grönsaker är. Tror det beror på okunskap. Folk tror att pizza och hamburgare är den verkligt onyttiga maten medan korv och makaroner (som man lagar hemma) är bra mat....
    Sstackars din vän. En snabbkurs i näringslära kanske kan bli nästa present till henne/honom?
  • h8him
    Umbrageous skrev 2010-02-04 20:55:09 följande:
    Och ketchup är gjort på tomater, det är en grönsak. Har du kollat upp hur näringsinnehållet ser ut för just den sammansättningen eller gissar du bara att det är onyttigt för att det låter onyttigt?
    Men ketchup innehåller en massa socker och grönsakerna vid måktiden saknas.
  • h8him
    Umbrageous skrev 2010-02-04 21:15:13 följande:
    Ketchup är gjort av tomat i koncentrerad form. Ketchup är still a grönsak. Och många verkar tro att gurka är en skitbra grönsak. Den innehåller alldeles för lite för att räknas som bra faktiskt. Då är ketchupen bättre sålänge man rör sig rent näringsmässigt. Men skitsamma allt handlar om att i sunda mängder käka mat, grönsaker som tomat osv innehåller också socker och... Sålänge man inte äter den här kosten 365 dagar om året så är den helt okej. Jag är inte fet, jag växte också upp med sånhär kost - mitt HB ligger på 156 när jag har mens, jag har inte en enda näringsbrist. Jag är ett mirakel.
    Vaarför vara så negativ mot grönsaker? Gurka är mättande i salla fall. Morötter och tomater har mer vitamminer än vilken ketchup som helst.
  • h8him
    Umbrageous skrev 2010-02-04 21:30:05 följande:
    Har du kollat upp så att det du säger stämmer? Gurka innehåller 95,9% vatten. Så ta ett glas vatten om du är hungrig. jämför 30 gram tomat med 30 gram ketchup så får du i dig dubbelt så mycket E-vitamin, ur ketchupen. Mer vitamin b6, mer än dubbelt så mycket järn, osv. 93,4% av en tomat är vatten. Visst mer socker, men du kan äta hälten ketchup. 15 gram är typ en matsked ketchup. Hur stort är 30 gram tomat för en unge som ogillar grönsaker? Så, ketchup har mer vitaminer än tomat.  (assumptions is the mother of all fuckups)  
    Vem ger tomat till ett barn som inte tycker om tomater? Man kan ge en annan frukt/grönsak istället. Visst innehåller gurka mycket vatten men även en hel del C-vitamin och molybden. Den innehåller även A-vitamin, kalium, mangan, folat, fibrer, kisel och magnesium.Så att jämföra med vatten är bara dumt. I och med att man inte gärna äter 100 gram ketchup vid samma måltid utan snarare 10-15 gram men kanske en hel tomat så blir det du skriver väldigt missvisande. En tomat väger ofta ca 70-90 gram. Så här ser siffrorna ut om man jämför tomat med ketchup:

Ketchup
    NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 107,2 kcal Protein 1,5 g Fett 0,5 g Mättade fettsyror 0,1 g Kolhydrater 23,8 g Fibrer 1,2 g C-vitamin 15 mg D-vitamin 0 mcg Folat 5 mcg Järn 0,8 mg Zink 0,2 mg Kalcium 7 mg
    Tomat
    NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 19,8 kcal Protein 0,88 g Fett 0,13 g Mättade fettsyror 0,02 g Kolhydrater 3,72 g Fibrer 1,4 g C-vitamin 20 mg D-vitamin 0 mcg Folat 20,5 mcg Järn 0,26 mg Zink 0,2 mg Kalcium 6,1 mg
Svar på tråden varför göder ni era barn???