• ius lexis

varför göder ni era barn???

Vi har alla lagt märke till att barn har blivit mer korpulenta!

Så ni föräldrar som vet att era barn har lite eller mycket fett på kroppen- Varför hjälper ni inte dem till ok mathållning???

Tycker det är otroligt egoistiskt att göra sitt barn överviktigt!

Har själv kämpat och äntligen efter 35 år blivit  av med mina föräldrars gödning och inlärda matvanor!
    Skulle aldrig utsätta mkina gossar för detta!! Inte heller träningsfreak eller matkontroll. men om jag upptäckt att barnet gått upp i vikt redegerar jag detta i tysthet via mer aktivitet och bättre mat!!

• Svar på tråden varför göder ni era barn???
  • Kan inte bli bättre än såhär

Spännande, kommer följa tråden

• Jezamine

Jag anser att varje förälder sköter sitt barn utan ex min inblandning.

• Aakashan

Jag har svårt att tänka mig att man väljer att göra sina barn överviktiga. Det kan vara andra faktorer, dels rent fysiska, jag har två barn, dom är helt olika rent fysiskt, en spinko och en riktigt bitig. Dom äter samma mat och har samma grund att stå på (genetiskt)
    Sen kan det ju handla om egen okunskap, man har helt enkelt inte koll på vad man ska äta och hur. Jag har märkt att det är ganska vanligt att folk inte kan laga mat, och där har man nog en stor förklaring, då ligger det väl nära till hands att man tar färdiglagad mat, exemplevis fiskpinnar, färdiga såser etc. Sen har väl konsumtionen av godis ökat.
    Jag köper ibland chips till mig och mina barn, men när man står där i affären och ska ta en påse så blir jag lite irriterad, det finns påsar i 300g. Visst finns det mindre, naturchips etc, men jag är inte så jätteförtjust i dom och inte barnen heler. Men "när jag var liten" så var påsarna inte så stora! Då fanns dom i 100 g och när dom kom i 200 g tyckte man ju dom var enorma!!!! (Nej jag är inte född på 1800-talet, bara nästan) Vi i min familj delade på en påse på 100 g och en flaska läsk på 1 liter! Vi var fyra personer då
    Vad delar man på nu?

• milla   1982

jag undrar snarare varför OMGIVNINGEN är så mån om att göda mina barn, kakor, läsk & godis är inget de får hemma (eftersom de är så små) Visst kan 1,5 åringen få en kaka när vi har gäster, men han tar lika gärna (om inte mer) en mandarin. Men endå är det ett jäkla tjat och visst har det kommit fram att när nån har varit barnvakt så har både godis & läsk plockats fram. 

Kanske är det en generationsfråga? Tror vi är mer upplysta idag och har bättre kunskaper om mat o dryck.
    Felix - 20080618 ~*~ Meya 20090930
  • M Y L F

Vilken ålder på barn pratar vi här egentligen? Vi lagar nyttig mat och vi förordnar att man skall röra på sig i våran familj. Godis, bullar, kakor, dricka osv äts det oftast bara på Lördag. Att hålla våran 7 åring i gott skick fungerar och vi kan kontrollera vad han stoppar i sig.

Men så har jag en tonåring som har egna pengar och själv går och "tjuväter" på tex mc donalds, äter godis och dricker dricka mitt i veckan. Går och skåp äter när han kommer från skolan.
    Nu är han inte över viktig, men han har legat på gränsen till tjock. Han har lyckats gå ner ett par kg för han själv insåg att när han inte kunde knäppa jeansen att han kanske hade gått upp något för mycket. Men jag kan bara kontrollera honom när jag är hemma. Hur skall jag sedan göra?
  • Freddan
    ius lexis skrev 2010-02-04 01:02:06 följande:
    Vi har alla lagt märke till att barn har blivit mer korpulenta! Så ni föräldrar som vet att era barn har lite eller mycket fett på kroppen- Varför hjälper ni inte dem till ok mathållning??? Tycker det är otroligt egoistiskt att göra sitt barn överviktigt! Har själv kämpat och äntligen efter 35 år blivit  av med mina föräldrars gödning och inlärda matvanor! Skulle aldrig utsätta mkina gossar för detta!! Inte heller träningsfreak eller matkontroll. men om jag upptäckt att barnet gått upp i vikt redegerar jag detta i tysthet via mer aktivitet och bättre mat!!
    Mycket klokt skrivet. Tyvärr är det alldeles för vanligt med föräldrar som ger sina barn för jävla usel mat. Det springs på McDonalds för att det är "bekvämt och roligt för barnen", man använder råvaror vars största ingrediens är socker för att inte orkar läsa innehållsförteckningen. Nä, en bliviande tjockisgeneration har vi att se fram emot.
    Är du korkad så räkna med att jag är elak.
  • Beadpassion
    milla 1982 skrev 2010-02-04 12:15:15 följande:
    jag undrar snarare varför OMGIVNINGEN är så mån om att göda mina barn, kakor, läsk & godis är inget de får hemma (eftersom de är så små) Visst kan 1,5 åringen få en kaka när vi har gäster, men han tar lika gärna (om inte mer) en mandarin. Men endå är det ett jäkla tjat och visst har det kommit fram att när nån har varit barnvakt så har både godis & läsk plockats fram.  Kanske är det en generationsfråga? Tror vi är mer upplysta idag och har bättre kunskaper om mat o dryck.
    Skriver under på det!
  • Svirroo

Är det kanske så att man överför sitt eget dåliga beteende som t e x att tröst äta och ge belöningar i form av onyttigheter? En enkel men ogenomtänkt väg. Sen kan det nog bero på stress att man ska ha så mycket aktiviteter att man inte hinner ordna ordentlig mat. Jag tycker att många verkar stressade över att barnen inte äter och trugar... troligen oftast onödigt eftersom dom inte brukar svälta ihjäl. Man ska ge barnen en bra nyttig grund och sen undvika att styra och påverka deras egna signaler för mättnadskänsla och behov.

• h8him

Alldeles för många har dåliga kunskaper i matlagning och näringslära. Vad jag förstår så hinner man knappt lära sig laga mat på hemkunskapen idag. Föräldrar släpper inte alltid in barnen i köket heller eftersom det blir för jobbigt med små händer som ska hjälpa till. I butikerna är det extrema mängder snabbmat. Bara frysta potatisprodukter (halvfabrikat) tar upp flera meter i frysen. Lika stor del av frysdiskarna tar upp av frysta grönsaker. De frusna fiskprodukterna tar upp en annan, samma med hamburgare och pizza. Då har jag inte nämnt micromaten som ensam tar upp ett enormt utrymme. Grönsakerna och den frusna fisken är det enda vettiga i frysdiskarna men de tar tillsammans inte ens upp en femtedel av utrymmet. Det säger mig en hel del om vad som handlas. Hyllorna i butiken är fulla av pulversåser, pulversoppor och konserver av alla de slag. Det är butiksbakade franskor och nygräddade bullar som doftar när man går förbi. Föräldrar tror inte att barnen mår bra av hemlagad barnmat utan köper burkmat istället... Man blir som man äter...

Svar på tråden varför göder ni era barn???