• Zixi

varför göder ni era barn???

Smultron ett skrev 2010-02-04 13:39:48 följande:
    Vi äter ganska mycket godis och dricker saft. (inte läsk, för det gillar inte jag, haha)Vi har hyfsat ofta frukt med grädde till mellanmål och kakor förekommer. (mellanmål = socker för det mesta)Vi äter då och då på McDonnkan. vissa månader mer än andra. Godis äter de på helgen, Japp även när de var 1 år.Våra barn är smala. Jag är smal. (ja förutom nu när jag käkar kortison då ) Sambon är smal.Det vi undviker är tillsatser i mat. FRÄMST 621 och jästextrakt, men även maltodextrin och aspartam.Min egen personliga slutsats är att alla dessa tillsatser och smakförstärkare i mat är boven till fetma, inte det naturliga sockret eller fetterna. (i rimliga mängder)Har läst lite om det.Men för all deeel. Jag kan ha feeel.
    Fast man blir inte tjock på aspartam....

Visst håller jag med om att man bör äta naturlig mat i rimliga mängder men övervikt beror på att man äter fler kalorier än man gör av med, ren matematik.
    Juli - 2010
  • Zixi
    Smultron ett skrev 2010-02-04 17:20:40 följande:
    apartam är en exitotoxin. exitotoxiner kan få en att bli tjock .. jo. tyvärr så det där med lightprodukter.. njaa. inte så bra kanke???video.google.com/videoplay?docid=-23841055255...#
    Tröttnade på hans röst efter 10 minuter och googlade på exitotoxin istället. Hittar ingen information om att det skulle leda till övervikt, men en hel del om hjärnskador.

Man KAN INTE bli tjock utan att få i sig kalorier. Om man bara äter aspartam så svälter man ihjäl... Man måste få i sig näring för att leva och för mycket näring leder till att man lagrar fett och därmed blir överviktig.

Problematiken med lightprodukter är att de 1) lurar folk att äta mer än de bör, 2) lurar kroppen att den får i sig socker och den reagerar efter det.
    Juli - 2010
  • Zixi
    Pallas skrev 2010-02-04 17:59:46 följande:
    Jag får inget insulinpåslag av aspartamsötad dryck.
    Stämmer det för alla diabetiker?

Sen är det inte bara insulinet som är relevant utan även smaklökarna. Om man vänjer sig vid att allt ska smaka sött (supersött som vissa aspartamsötade grejer smakar) så "kräver" kroppen att även annan mat ska smaka sött vilket kan leda till sockerberoende och därmed övervikt.

Barn som äter mycket godis tycker inte att frukt smakar sött...
    Juli - 2010
Svar på tråden varför göder ni era barn???