Inlägg från: Umbrageous |Visa alla inlägg
  • Umbrageous

varför göder ni era barn???

Liselottang skrev 2010-02-04 19:05:31 följande:
    Mm.. Vi har försökt med några små inlindade tips, typ "det här tyckte vår son om när han var i ettårsåldern" och så, men denna peson är uppväxt med dålig mat själv och VET inget annat.Detta är också en person som torkar sitt barn kring mun och händer med disktrasan efter måltid. Det är ju en annan femma, men det säger kanske något.
    Fast disktrasetorkning dör man ju inte av. Det kanske är en ofta tvättad disktrasa?
    Liselottang skrev 2010-02-04 18:02:24 följande:
    Håller med dig TS.Har en vän som dock inte har en aning om kosthållning. Tror seriöst att stuvande makaroner, korv och ketchup är NYTTIG mat. Utan något mer till alltså. Vet knappt vad grönsaker är. Tror det beror på okunskap. Folk tror att pizza och hamburgare är den verkligt onyttiga maten medan korv och makaroner (som man lagar hemma) är bra mat....
    Och ketchup är gjort på tomater, det är en grönsak.

Har du kollat upp hur näringsinnehållet ser ut för just den sammansättningen eller gissar du bara att det är onyttigt för att det låter onyttigt?
  • Umbrageous
    h8him skrev 2010-02-04 21:04:55 följande:
    Men ketchup innehåller en massa socker och grönsakerna vid måktiden saknas.
    Ketchup är gjort av tomat i koncentrerad form. Ketchup är still a grönsak.

Och många verkar tro att gurka är en skitbra grönsak. Den innehåller alldeles för lite för att räknas som bra faktiskt. Då är ketchupen bättre sålänge man rör sig rent näringsmässigt.

Men skitsamma allt handlar om att i sunda mängder käka mat, grönsaker som tomat osv innehåller också socker och...

Sålänge man inte äter den här kosten 365 dagar om året så är den helt okej. Jag är inte fet, jag växte också upp med sånhär kost - mitt HB ligger på 156 när jag har mens, jag har inte en enda näringsbrist. Jag är ett mirakel.
  • Umbrageous
    h8him skrev 2010-02-04 21:20:37 följande:
    Vaarför vara så negativ mot grönsaker? Gurka är mättande i salla fall. Morötter och tomater har mer vitamminer än vilken ketchup som helst.
    Har du kollat upp så att det du säger stämmer? Gurka innehåller 95,9% vatten. Så ta ett glas vatten om du är hungrig.

jämför 30 gram tomat med 30 gram ketchup så får du i dig dubbelt så mycket E-vitamin, ur ketchupen.
    Mer vitamin b6, mer än dubbelt så mycket järn, osv. 93,4% av en tomat är vatten.
    Visst mer socker, men du kan äta hälten ketchup. 15 gram är typ en matsked ketchup. Hur stort är 30 gram tomat för en unge som ogillar grönsaker?

Så, ketchup har mer vitaminer än tomat. 
    (assumptions is the mother of all fuckups)

• Umbrageous
    Liselottang skrev 2010-02-04 21:27:59 följande:
    Man dör visserligen inte av disktrasetorkning ne, men det är vidrigt.Och ja, jag har "kollat upp det". Är nog bättre än genomsnittet på näringslära. En portion av ovanstående ibland är ingen fara, men att äta liknande mat varje dag är inte hälsosamt.Och du, menar du att ketchup har samma eller ens i närheten av liknande C-vitaminhalt, fiberhalt, folathalt, järnhalt, zinkhalt, kalciumhalt mm som en färsk tomat har? LOL
    Det innehåller lika mycket c-vitamin.
    Exakt lika mycket fibrer.
    Mer än dubbelt så mycket järn.
    Exakt lika mycket zink.

Läser du ens mina inlägg eller kan jag skita i att skriva något i dom?

LOL på dig själv. By the way.
  • Umbrageous
    Eisa skrev 2010-02-04 22:05:01 följande:
    Fan vad coolt att det finns zink i ketchup.
    coolt? {#lang_emotions_dreamer} Dagens kunskap! nej nu ska jag klippa sjukhusarmbandet och lägga mig och sova. Morfinsprutor innehåller illamående-vitamin så man vill bara sova. Så det ska jag hänge mig åt!
Svar på tråden varför göder ni era barn???