Medberoende...
Här är en (fd. medberoende) dotter till 2 alkoholister.. Även fd. medberoende till min kille. När vi träffades hade killen problem med droger och festande.. Jag var dum och blåögd och trodde att han skämtade när han sa att han hade drogproblem *haha*
Så naiv jag var!! Hade aldrig träffat ngn som missbrukat eller ens använt droger innan, så "i min värld" existerade inget sådant.
Det är en lååång historia hur jag efter lång tid i förhållandet insåg att han verkligen HADE problem!!! Och en ännu längre historia om hur vi tog oss ur det livet
Idag är han 100% ren, TOTALT nykter (är vi båda!!)
vi har 2 underbara barn tillsammans, han är världens bästa pappa och vi älskar varandra gränslöst.
Så ingenting är omöjligt
Mina föräldrar däremot verkar inte ha ngn tanke på att sluta.. Min far har druckit i nästan 20 år, och mor i nästan 15 år.. :-S
Jag var svårt medberoende innan, speciellt till min mamma, men med tiden när banden och förtroendet till min kille stärkts, så vågade han till slut ta upp ämnet och sade
"sluta upp med att leka mamma åt din egen mamma, du stöder hennes drickande.
Hon är vuxen och förväntas kunna ta hand om sig själv, det är inte sin sak att ta hand om henne. Det bästa du kan göra är att ta avstånd från henne och leva ditt eget liv. Du kan inte leva om du ska hjälpa henne, och du kan inte hjälpa henne om du ska leva ditt eget liv."
Det gjorde SÅ ONT att slita sig loss, men det var ett måste för att jag skulle få en chans att leva mitt eget liv. Idag har jag en sval, trygg och regelbunden kontakt till min älskade mamma.
Vill ge dig ett råd och ett tips..
Råd: Pressa honom inte, han MÅSTE vilja sluta ENBART FÖR SIN EGEN SKULL!!
Han kan inte bli och hållas nykter för ngn annans än för sin egen skull!!
Tips: Katerina Janouch har skrivit en bok som heter "Anhörig"
Rekomenderar den VARMT!!! En jättebra bok!
Sedan finns det ju också många böcker att läsa om att bli fri från medberoende..
Har läst en sådan, men den var så tråkig att jag inte vill rekomendera den :P
Ursäkta att det blev långt, men det är ett av mina favoritämnen att skriva om, därav går det några minuter med skrivande och jag har plötsligt ett långt stycke text framför mig som jag undrar var det kom ifrån
Fortfarande använder jag skrivandet som en terapiform för att bearbeta sorgen efter de föräldrar jag mist till spriten.
Lycka till!! Hoppas att det går bra för er! Inboxa mig gärna om du vill diskutera vidare och utbyta lite tankar
Denhär texten är mer än tillräckligt lång så jag sätter punkt här -> .