Time out
Jag använder inte time out och tycker att det i de allra flesta fall är en onödig metod att ta till. Vad lär du ditt barn med det? Vad har barnet för nytta av time out när det själv ska lösa konflikter med kompisar eller andra vuxna? Vad vill du uppnå med time out?
Om vi fastnar i ett bråk så att det inte går att tala om saken så plockar jag upp barnet och så sätter vi oss tillsammans någon annan stans tills det går att prata, eller så får han springa iväg och yla färdigt (jag har inget emot att han rusar in på rummet om han blir arg, vi pratar om det när han är lugnare). Vår "metod" för att lösa konflikter är att avbryta det oönskade beteendet (ja, jag tar i från honom saker som han inte kan hantera), förklara varför det inte är bra och tala om vad han ska göra istället. Ibland blir vi arga och då blir det ganska upprörda förklaringar från båda håll.
Skamvrå är ju en ren maktmetod - du är dum och beter dig illa, sitt här och tänk över dina synder tills mamma/pappa i sin stora nåd beslutar att du får vara med igen!
Däremot kan skamvråmetoderna vara bra i familjer där uppfostran fullständigt havererat, som i nannyprogrammen. Där är ju alternativet fullständigt kaos eller våld, och då är det såklart mycket bättre med skamvrå som är förutsägbart och lugnt för alla inblandade.