Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Time out

Jag använder inte time out och tycker att det i de allra flesta fall är en onödig metod att ta till. Vad lär du ditt barn med det? Vad har barnet för nytta av time out när det själv ska lösa konflikter med kompisar eller andra vuxna? Vad vill du uppnå med time out?

Om vi fastnar i ett bråk så att det inte går att tala om saken så plockar jag upp barnet och så sätter vi oss tillsammans någon annan stans tills det går att prata, eller så får han springa iväg och yla färdigt (jag har inget emot att han rusar in på rummet om han blir arg, vi pratar om det när han är lugnare). Vår "metod" för att lösa konflikter är att avbryta det oönskade beteendet (ja, jag tar i från honom saker som han inte kan hantera), förklara varför det inte är bra och tala om vad han ska göra istället. Ibland blir vi arga och då blir det ganska upprörda förklaringar från båda håll.

Skamvrå är ju en ren maktmetod - du är dum och beter dig illa, sitt här och tänk över dina synder tills mamma/pappa i sin stora nåd beslutar att du får vara med igen!

Däremot kan skamvråmetoderna vara bra i familjer där uppfostran fullständigt havererat, som i nannyprogrammen. Där är ju alternativet fullständigt kaos eller våld, och då är det såklart mycket bättre med skamvrå som är förutsägbart och lugnt för alla inblandade.

• Tygtiiger

Jag tycker inte att det är mesigt att diskutera. Det är jävligt jobbigt, om man ska försöka reda en konflikt med ord som en arg femåring förstår. Jag har varit svårt frestad, många gånger, att langa in ungen på sitt rum eller på en stol i köket och säga "sitt nu här i fem minuter så kanske du fattar att man inte får XXX sedan!" men det är ju den lates väg ut. Dessutom har ju ungen ingen NYTTA av time out! Om vi båda är arga och förbannade och inte kan diskutera löser det sig självt, vi stormar åt varsitt håll eller så blir det ett "Slutaaaaa!" "Du får inte skrikaaaaa mamma!" vilket ofta gör att vi båda två hinner ta ett par andetag - och sedan är det faktiskt upp till mig att lösa konflikten.

Trots och bråk handlar om konflikthantering! Det här är mitt barns sätt att lära sig

-vem bestämmer?
    -hur bestämmer man vem som bestämmer?
    -hur förhandlar man?
    -hur gör man när man är arg?
    -hur gör man när andra är arga?

Det här är ju saker som han ska ha övat på och lärt sig bra metoder för när han kommer upp i tonåren och måste hantera konflikter med andra på egen hand! Vad lär han sig om jag använder skamvrå? Jo - att vuxna bestämmer för att de kan. De kan bära bort honom fysiskt. Att det är en som är skyldig och ska be om ursäkt. Att det är mitt perspektiv och min världsbild som gäller - han måste anpassa sig till den för att få vara med. Att det är ok att avvisa och skicka bort den man inte håller med. En har rätt och en har fel.

Istället försöker vi lära honom att kompromissa och förhandla, att ilska är ok och att vi blir arga på varandra, det är ömsesidigt, att man blir sams, att det finns en rimlig anledning till att jag vill att han ska göra vissa saker på ett visst sätt, och att man inte får göra vad som helst även om man är arg.

Jag hoppas att det kommer att leda till att han har förtroende för mig så småningom, att han även när han är tonåring och vuxen kommer att tro att jag har vettiga skäl till mitt handlande, att mina åsikter oftast är väl underbyggda och värda att lyssnas på, och att han kommer att förvänta sig att andra lyssnar på hans argument, att hans åsikter ska tas i beaktande även om han inte får som han vill.

Vad har ni för långsiktiga mål med time-out? Att det blir lugnt i nuet förstår jag, men vilken nytta kommer ungen att ha av timeout när han eller hon är sexton år och i konflikt med sina kompisar?

• Tygtiiger
    svensdotter skrev 2010-02-17 21:11:48 följande:
    Jag förstår att det får ditt barn tyst, och får slut på trotset. Men på vilket sätt hjälper det henne att lära sig hur man löser konflikter? Vad har hon för nytta av din metod när hon bråkar med en unge på dagis? Kommer hon att kunna använda time-out när hon är åtta år och förbannad på någon i klassen, eller tycker att fröken behandlar henne orättvist?
  • Tygtiiger

Jandy: det du beskriver skulle jag också göra om jag hade två barn och gör redan om min son leker med ett annat barn och det inte funkar. Time-out för mig är synonymt med skämspallmetoden som nannyprogrammen använder - alltså en uppgraderad skamvrå.

Naturligtvis måste man avbryta oönskade beteenden - men det du gör är ju jättelångt från skamvrå, du diskuterar med barnen, visar vad som är ett önskvärt beteende och ger dem en chans att lugna sig tillsammans med en vuxen.

Svar på tråden Time out