• svensdotter

Time out

Någon som kör med time out???

Om INTE varför inte???

Vi har en pall i vardagsrummet som är tillsammans med köket alltsåväldigt centralt
    som vår dotter får sitta på i 3 min eftersom hon då är 3 år.
    Sen kommer hon o kramar oss och sen är hon lugn.
    Dock går det inte alltid så smidigt att sätta henne där men vi ger oss inte har hon trotsat gjort hyss eller annat trams eller inte lyssnat får hon sitta där.

Någon som tycker detta ärFEL???

• Svar på tråden Time out
  • lövet2

Japp, jag tycker det är helt fel, och jag är övertygad om att ni binder ris åt er egen rygg. Och nej, jag har inte använt mig av Time Out med mina barn. Varför skulle jag?

• susieq82
    lövet2 skrev 2010-02-04 20:16:34 följande:
    Japp, jag tycker det är helt fel, och jag är övertygad om att ni binder ris åt er egen rygg. Och nej, jag har inte använt mig av Time Out med mina barn. Varför skulle jag?
    håller verkligen med! Vad lär man med den metoden? Vad gör du(med du menar jag TS nu då) med din partner när han/hon vart på ett sätt som du inte gillar?
  • svensdotter

ja jag säger till han naturligtvis men en vuxen männiksa lyssnar ju mer än ett trotsigt barn gör som bara står o skrattar åt en.

• Micalela

jag tycker du gör helt rätt!time out metoden fungerar!efteråt är det viktigt att man berättar VARFÖR barnet fick en time out,och detta ska ju såklart inte ske för minsta lilla, då mister det "effekten" direkt.

micalela.blogg.se

• lövet2
    svensdotter skrev 2010-02-05 09:14:12 följande:
    ja jag säger till han naturligtvis men en vuxen männiksa lyssnar ju mer än ett trotsigt barn gör som bara står o skrattar åt en.
    Ett trotsigt barn beter sig så. Vad hjälper det dig eller barnet att du lär henne respektera en pall? Det är dig hon ska respektera, och det kommer hon inte att lära sig genom att du ger upp och tar till "metoder".

• susieq82
    svensdotter skrev 2010-02-05 09:14:12 följande:
    och varför tror du att barnet skrattar? Detta är ju min åsikt och jag respekterar såklart din men jag tror verkligen inte på time out, tycker det är skitfånigt. Man utelämnar barnet oxå då tycker jag...sitta på en pall/stol helt själv för att lära sig vadå? Är det inte bättre att försöka ha en ömsesidig dialog utan att prata allt för mycket utan bara förklara med förståeliga ord  på barnets nivå.
  • Melly

Ja jag tycker det är helt fel at använda timeout. Jag tycker att det står för att ignorera och frysa ut sitt barn och det är hemskt.

Här är en mycket bra artikel om skamvrå och timeout (som bara är ett modernare ord för skamvrå) utav barnläkaren Lars H Gustafsson:
    www.pedagogiskamagasinet.net/main.asp&CategoryID=3569&ArticleOutputTemplateID=94&ArticleStateID=2&ParentID

• Girlinthecity

Ja, jag tycker absolut att det är fel, på så många sätt. Vad lär sig barnet av detta? Det finns SÅ mycket bättre sätt att lära sina barn rätt och fel!

Micalela skrev 2010-02-05 09:17:38 följande:
    jag tycker du gör helt rätt!time out metoden fungerar!efteråt är det viktigt att man berättar VARFÖR barnet fick en time out,och detta ska ju såklart inte ske för minsta lilla, då mister det "effekten" direkt.   micalela.blogg.se
    Bara för att något fungerar betyder det inte att det är bra. Skulle man slå ett barn varje gång den gjorde något man ansåg fel skulle barnet sluta med detta, alltså metoden fungerar, men är absolut inte bra.
  • susieq82
    Girlinthecity skrev 2010-02-06 20:49:55 följande:
    Ja, jag tycker absolut att det är fel, på så många sätt. Vad lär sig barnet av detta? Det finns SÅ mycket bättre sätt att lära sina barn rätt och fel! Bara för att något fungerar betyder det inte att det är bra. Skulle man slå ett barn varje gång den gjorde något man ansåg fel skulle barnet sluta med detta, alltså metoden fungerar, men är absolut inte bra.
    bra exempel! skrämseltaktik kallas det....fy sjutton.
  • Tygtiiger

Jag använder inte time out och tycker att det i de allra flesta fall är en onödig metod att ta till. Vad lär du ditt barn med det? Vad har barnet för nytta av time out när det själv ska lösa konflikter med kompisar eller andra vuxna? Vad vill du uppnå med time out?

Om vi fastnar i ett bråk så att det inte går att tala om saken så plockar jag upp barnet och så sätter vi oss tillsammans någon annan stans tills det går att prata, eller så får han springa iväg och yla färdigt (jag har inget emot att han rusar in på rummet om han blir arg, vi pratar om det när han är lugnare). Vår "metod" för att lösa konflikter är att avbryta det oönskade beteendet (ja, jag tar i från honom saker som han inte kan hantera), förklara varför det inte är bra och tala om vad han ska göra istället. Ibland blir vi arga och då blir det ganska upprörda förklaringar från båda håll.

Skamvrå är ju en ren maktmetod - du är dum och beter dig illa, sitt här och tänk över dina synder tills mamma/pappa i sin stora nåd beslutar att du får vara med igen!

Däremot kan skamvråmetoderna vara bra i familjer där uppfostran fullständigt havererat, som i nannyprogrammen. Där är ju alternativet fullständigt kaos eller våld, och då är det såklart mycket bättre med skamvrå som är förutsägbart och lugnt för alla inblandade.

Svar på tråden Time out