• Jandy

Time out

Jag använde rmig inte av time-out i den bemärkelsen TS menar, men jag använder mig av en slags time-out.

Ex. Barnen leker med barbie tillsammans. Plötsligt uppstår en konflikt som urartar och det blir slagsmål (väldigt ovanligt dock). DÅ går jag emellan och säger time-out.

Jag sitter mellan barnen som får avbryta sin lek en stund. Det är inte okej att slå, trots att man är osams. När barnen är lugna igen frågar jag om de kan fortsätta leken som vänner och om de kan det så är timeouten över. BÅDA barnen får timeout, oavsett vem som "började".

Sedan kan det vara klurigare situationer, som att det ena barnet sitter och ritar och det andra hela tiden är på och retas med något. Då är det ju det ena barnet som är "upphovsman" till bråk och då avbryter jag situationen och tar det bråkiga barnet ut från situationen. (kan även vara flera barn som blir utsatta för en bråkstake). Jag tar barnet ur leken, tar en timeout för detta barn som får komma tillbaka och leka när h*n slutar att göra det för att retas. Barnet får ingen speciell plats att sitta ensam på och skämmas utan jag tar med mig barnet, kanske till ett annat rum och sitter ner en stund tills barnet är lugnt/har förklarat VARFÖR det retas o.s.v.

Jag har gått Komet/familjeverkstan och de verktygen man får där gör att det uppstår mindre konfliker hemma, särskilt mellan barn/vuxen.

Komet handlar helt och hållet om förtroendekontot... har man satt in på kontot kan man ta ut senare. Enkelt.
    Timeout finns med i Komet. Det folk gör fel är att tro att man kan börja med timeout direkt.... Timeout kan vara så mycket mer än en "skämspall". För mig är det viktigt att vara tillsammans med barnet under en "timeout", sedan finns det såklart undantag för barn som VILL och BEHÖVER vara ensamma när de är arga.

Det viktigaste att komma ihåg tycker jag är : Man kan inte ta ut på förtroendekontot om man inte satt in!

Jenny

Svar på tråden Time out