• Marras

Jag KAN alltså INTE bli gravid på naturlig väg.. *snyft*

Kära nån.. idag kom beskedet jag aldrig trodde vi skulle få!

Stopp i äggledarna..! Ingen passage..kan inte/ kommer aldrig kunna bli gravid på naturlig väg *snyft* {#lang_emotions_cry}

Det får man veta nu.. efter 2 års av lidande, kämpande, gråt och nervsammanbrott...

Nu har man en lång och jobbig väg framför sej.. IVF.
    Jag känner mej helt tom inombords?

• Svar på tråden Jag KAN alltså INTE bli gravid på naturlig väg.. *snyft*
  • Mabaja

Jag beklagar av hela mitt hjärta! sörj ordentligt men försök sen finna styrka och jag hoppas att ni får bli föräldrar en dag!

• Kiwi86
    ...kan ju inte säga att jag förstår dig osv. Men jag kan tänka mig hur det känns. Hoppas att ni ska lyckas med hjälpen ni kommer få!

KRAM
  • madde1983

kramar om ,,,,

men det e inte slut för det , finns massa andra altenativ
    ägg donator , du kan få bära barn som vilken som helst

det finns vissa som inte ens kan det

• nattis83

jag har hört solskenshistorier om kvinnor som fått samma besked med trots det råkat bli gravida på naturlig väg...så det finns kanske lite hopp trots ditt besked:)..hoppas det går vägen på ett eller annat sätt...ville bara sända en litet hopp...lycka till..

• nattis83

lite hopp ska det stå:D

• pcalma

Känner med dig!!
    En av mina bästa vänner är oxå steril. Hon blev gravis efter pergotime men fick utomkveds två ggr efter varandra o de har fått ta hennes båda äggledare!
    efter en remiss för IVF gcik det relativt snabbt (3 mån) o de fick ner på fösta försöket som lyckades på en gång!
    Snart sitter du säkert oxå där med en växande mage! Finns god hjälp idag att få, även om man så klart vill att det ska gå på vanlig väg.
    Lyckönskningar o styrkekramar

• Selenea

Du är inte ensam! Vet precis hur det känns. Kan dock trösta dig med att IVF inte är så farligt som det först kan tyckas. Jag har gjort det fyra gånger, och även om det inte är "roligt", så är det ändå fullt möjligt! Det positiva är att du inte behöver några äggledare vid IVF, så de påverkar inte resultatet. Förutsatt att man inte hittar andra fel, torde ni ha ganska goda chanser! Vi fick en dotter på vår första IVF - mot alla odds. Nu har jag gjort tre försök för att få ett syskon och ruvar just nu på två fina embryon. Även om man inte tror det först, för det kan verkligen kännas skrämmande till en början med alla gynkontroller och sprutor, så vänjer man sig. De flesta IVF-kliniker verkar vara väldigt bra och personalen brukar ha förståelse för hur det känns för patienterna. Känner ni inte förtroende för kliniken, går det alltid att byta. Lite beroende på var ni bor får ni även (om ni vill) 1-3 försök gratis via Landstinget, även om det då innebär att ni också måste köa via Landstinget. De har vissa restriktioner, som ålder och BMI, men det är bara att kolla upp vad som gäller i ert Landsting. Se till att få en remiss skickad snabbt, så ska du se att det kommer att kännas lite bättre. Nu har ni ju verkligen chansen att lyckas! Vet dock hur det känns att ha slösat bort två år på nåt som aldrig hade kunnat lyckas...det gjorde vi med innan jag fick mina diagnoser. Stor kram och all lycka!

• Marras

Vet inte vad jag ska skriva.. det Ni skriver hjälper mej i detta, verkligen!

Jag kan bara inte fatta det ännu. Steril!?.. ordet klingar så illa, men på nåt vis känns det inombords som att jag alltid vetat om det?? förstår inte det heller..

IVF är en superbra metod som jag vet har hjälpt många barnlösa par, jag hoppas av hela mitt hjärta att det skall hjälpa även oss.. det kommer bli en fruktansvärt jobbig resa för mej/ oss mentalt. Kommer jag fixa det? Jag har nämligen haft en massa annat jobbigt omkring mej sista 2 åren också.. ( som VI trott påverkat att vi inte lunde bli gravida såklart ) flytt, stress.. mist nära anhörig: läs mamma. Ja kära nån.. det har liksom rullat på.. och nu detta? Alltså det kan väl inte bli värre nu.. ? Jag ska tänka framåt och vara positiv.. en sten lyftes från mitt bröst och att mina äggledare är som de är kan jag inte göra något åt.

Längtan att få bära vårt barn är så vidrigt enorm.. jag längtar såå..

Just nu önskar jag kunde ringa just.. mamma. *snyft*

• Astakvasta

Fy, alla olyckor på en gång. Av vänner har jag förstått att deras föräldrar varit en viktig del att återknyta till med sina egna barn ( det där lät lite fel, men de blir ofta så mkt viktigare då)

Gråt ut den gråt du har i dig och ladda sen för IVF:en. Nu har du fått veta vad som fattas din kropp för att du ska kunna bli gravid. Ingen passage går "lätt" att fixa med IVF. Många andra delar hade varit omöjlig att göra barn utan, men med lite hjälp kan det här gå bra.
    Tur i oturen att ni nu vet detta och att verktygen finns för att hjälpa er att få det barn ni längtat efter i 2 år.

Lycka till!

• dazazz

har tyvärr inte superkoll, men om det är stopp i äggledarna kan du väl ändå ha ägg och ha ägglossning? då kan man väl plocka dem i en ivf?

det jag tänkte är att även om det är SKIT att få reda på att du inte kan bli gravid på naturlig väg så kan det ändå vara skönt att få en förklaring. och om man kan plocka ägg i en ivf så är det ju inte alls säkert att det måste bli massa vändor, det kan ju hända att du blir gravid på första försöket när läkarna väl kan hjälpa ägget förbi den stoppade passagen.
    förlåt om jag låter hurtigt klämkäck, jag fattar verkligen att det känns jobbigt just nu. jag vill bara ge en annan vinkel på det. jag har själv gjort ivf, vi försökte också i nästan två år innan vi gjorde utredning, de hittade inget fel men vi blev remitterade till ivf. det tog sig på första försöket och även om det var SKITJOBBIGT med ivf:en medan det höll på, och just då kändes tröstlöst och för evigt så blev det faktiskt ett barn och det är det jag minns nu. självklart måste man få sörja över den förlorade tiden, över oron över att det inte ska bli något barn, över sorgen att ens kropp faktiskt inte funkar som den ska, men det är också så lätt att tänka att bara för att det inte funkar naturligt så kommer det bli jättejobbigt, och att ivf per definition är pest. men det kan gå hur bra som helst.
    hoppas inte att du känner att jag trampar dig på tårna, jag vill bara försöka ge dig lite hopp!
    lycka till och jag hoppas verkligen att det ska fungera bra med ivf!!
Svar på tråden Jag KAN alltså INTE bli gravid på naturlig väg.. *snyft*