• Pixolina

Jag älskar inte mitt bonusbarn.

har inga bonusbarn men svarar ändå.
    jag tror att det är väldigt lätt att hamna i en negativ spiral. när man en gång har börjat störa sig på något så kan det liksom växa och växa och till slut ser man bara det.
    fundera på vad du stör dig mest på, eller om du fick välja bort ett dåligt beteende hos honom som skulle få dig att må bättre . bara EN sak. ta upp den saken med din sambo och be honom ta tag i det.
    om du tar upp fler grejer blir det bara jobbigt och din sambo känner sig påhoppad och kritiserad. men en sak brukar inte leda till "irritation" eller "motstånd".
    fundera sedan på vad du tycker om hos pojken eller vad du tycker han gör bra.
    och sen kan du leta efter en sak som pojken tycker är roligt att göra och som du kan tänka dig att göra tillsamman med honom.
    att pojken kanske inte svarar på tilltal, låtsas att han inte hör, eller skvätter mat åt alla håll när han äter är vanligt  i den åldern, det hör till "5-års-trotsen", så fäst inte så stort avseende vid det. han gör så mot sin mamma också.

• Pixolina

k

Bilancia skrev 2010-02-10 00:40:57 följande:
    Om ens sambo som alltså är bonusarnas pappa, inte curlar då? Om han visar all respekt i världen mot sin sambo som alltså är bonusmamma till hans barn, men barnen ÄNDÅ inte lyssnar? Inte ens på honom? Om de bara lever rövare och hittar på sina egna regler..?  Hur gör man då?
    kanke att barnen befinner sig i faser eller åldrar då de har olika behov av struktur och regler? kanske för olika regler hos passa familj och mammas familj som inte funkar just nu?
    om barnen är tillräckligt stora kan manju fråga vad de vill göra, hur de vill att vardagen ska se ut. när de skriker, trotsar busar som mest fråga om de kan tänka sig göra något tillsammans med dig eller sin pappa.
    tror att om det inte handlar om trots/frigörelse så kommer buset  för att der är tråkigt
Svar på tråden Jag älskar inte mitt bonusbarn.