• kenthsdotter

Jag älskar inte mitt bonusbarn.

Hej.

Som rubriken säger så har ja ett stort problem, jag älskar inte mitt bonusbarn. Min killes son är 5 år och jag har vart i pojkens liv i 2år. Till en början kändes allt jätte bra. klart att det var tufft och en stor omställning, men han var go och jag kände att detta kommer bli bra bara jag ger det tid och visar att han kan känna sig trygg med mig. Ja det gick väl bra antar jag, min sambo tyckte det också.. det tycker han än idag. Men på senare tid känns det bara jobbigare och jobbigare för varje gång han är här. Jag får ont i magen och ångest dagarna innan han ska komma. jag vet inte riktig när det började kännas så här jobbigt. Jag har verkligen gjort allt i min makt för att vara en bra bonusmamma, men vi har helt enkelt ingen konektion. Han har heller ingen som helst respekt för mig.. saker jag talar om för honom verkar han inte en höra att jag säger.. tyvär är inte min sambo särskillt stöttande när det gäller detta. Jag tycker han "curlar" sin son, det håller han förståss inte med om.
    Nu på senaste har jag även börjat störa mig rejält på pojken. Jag kämpar verkligen med att inte göra det men jag klara inte av honom emellanåt. Det kan vara skit grejer som dåligt bordskick och ällmänt slarv men även saker som helt klart är han personlighet. Jag har sån hemsk ångest över detta. Jag vill älska honom och bli glad när han kommer hit.. men det går inte. Vad ska jag ta mig till?!
     Ibland funderar jag på att lämna min kille på grund av detta även fast jag älskar honom mer än något annat.
    Snälla någon som är i samma sitts som tagit sig ur detta och kan ge mig tips hur man hanterar sånna här situationer.
    Kunde aldrig tro att det skulle bli såhär. Vill verkligen inte vara den hemska styvmamman! :(

• Svar på tråden Jag älskar inte mitt bonusbarn.
  • Kajak

Vem har sagt att du måste älska honom?
    Det räcker med att du tycker om honom och visar respekt.
    Ge honom och pappan tid tillsammans, prata med sonen om det du inte tycker tex borskick eller nåt sånt...

• nano

Jag har inget bonusbarn men växt upp med bonus mamma från ganska tidigt så jag svarar ändå.

TIll en början kan jag nämna min lillebror som haft vår bonusmamma sen har var 1 år... Hon har alltså funntis där i princip jämt och första åren bode vi mer med henne (och pappa såklart) än med vår mamma. Han har vart riktigt hemsk i flera perioder och väldigt hemsk mot just bonusmamman, respektlös och liknande. Men idag (är 17 år) så märkst det att han är troligt fäst vid henne. Bonusmamman och min pappa separerade för nåt år sen men man kan forfarande hitta min lillbror sittandes i bonusmammans kök och de småpratar om nåt och tittar på tv och fikar. Tänk på att din sambos son absolut kan vara väldigt fäst dig fastän han inte visar det så bra

Nästa grej som är jätteviktig är att du absolut INTE behöver älska sonen, det ända du måste göra är att behandla honom med respekt och försöka vara en "bra" bonusförälder, vilket du ju redan gör så sluta få dåligt samvete.

Det sista är nog att både du och sambon borde prata om det hela ordentligt, ge dig inte förren han lyssnar eller boka tid på familjerådgivningen.

• Tow2Mater

Din sambo måste kliva in och visa att det inte är ok att sonen inte respekterar dig! Själv har jag också två "bonusbarn", men de är nu vuxna. Visst var det kämpigt ibland. speciellt som man som vuxen förväntas alltid vara den kloke och förståndige utan negativa känslor man inte får visa. Man behöver inte älska bonusbarn, men som Kajak redan sa, respekt för varandra är A och O.

• Teskedsmamman

Din sambo måste visa sin son hur han ska respektera dig, stå på din sida, säger du till sonen något och han inte lyssnar skall din sambo säga "lyssna nu på xx" t ex.

Man måste inte älska sina bonusar, men behandla dem med respekt och värdighet är ett måste, även om man inte blir behandlad på det viset tillbaka....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Pixolina

har inga bonusbarn men svarar ändå.
    jag tror att det är väldigt lätt att hamna i en negativ spiral. när man en gång har börjat störa sig på något så kan det liksom växa och växa och till slut ser man bara det.
    fundera på vad du stör dig mest på, eller om du fick välja bort ett dåligt beteende hos honom som skulle få dig att må bättre . bara EN sak. ta upp den saken med din sambo och be honom ta tag i det.
    om du tar upp fler grejer blir det bara jobbigt och din sambo känner sig påhoppad och kritiserad. men en sak brukar inte leda till "irritation" eller "motstånd".
    fundera sedan på vad du tycker om hos pojken eller vad du tycker han gör bra.
    och sen kan du leta efter en sak som pojken tycker är roligt att göra och som du kan tänka dig att göra tillsamman med honom.
    att pojken kanske inte svarar på tilltal, låtsas att han inte hör, eller skvätter mat åt alla håll när han äter är vanligt  i den åldern, det hör till "5-års-trotsen", så fäst inte så stort avseende vid det. han gör så mot sin mamma också.

• kenthsdotter

Gud vilken lättnad det var att få skriva av sig. Det känns skönt att höra att jag inte är hemsk för att jag inte älskar honom.. det har känts som man SKA älska sitt bonusbarn. Jag ska släppa det här med att jag måste älska honom. Sen måste jag verkligen prata med min sambo om min ångest.. eller ska jag de? Jag är rädd att han ska ta illa upp. Ja inte är det lätt. men jag är otroligt tacksam för att ni tog er tid och svara mig. Det betyde mycket.

• nano
    kenthsdotter skrev 2010-02-06 20:41:35 följande:
    Gud vilken lättnad det var att få skriva av sig. Det känns skönt att höra att jag inte är hemsk för att jag inte älskar honom.. det har känts som man SKA älska sitt bonusbarn. Jag ska släppa det här med att jag måste älska honom. Sen måste jag verkligen prata med min sambo om min ångest.. eller ska jag de? Jag är rädd att han ska ta illa upp. Ja inte är det lätt. men jag är otroligt tacksam för att ni tog er tid och svara mig. Det betyde mycket.
    Du behöver prata med din sambo, han kommer antagligen att ta lite illa upp men du måste det för allas skull. Hans son kommer inte att bli en trevlig människa om han lär sig att det bara är att titta på pappa för att få en annan åsikt när du säger nåt.
  • rightbackatyou

Du behöver inte vara "den hemska styvmamman"

Du kan vara din partners sambo, det räcker gott.

Barnet har redan en mamma och föräldraansvaret vilar på din partners axlar.

Så slappna du av och koncentrera dig på den du älskar och den du valt, inte på saker som finns i hans sfär såsom ex, barn, kompisar, hans mamma etc.

Njut av att (ännu? ) inte ha barn, det är en härlig frihet som du troligen kommer längta tillbaka till då och då

• SCSI

Det är en svår balans det där med hur mkt man ska anpassa sig och hur mkt man kan kräva att sambon och barnet ska ta hänsyn till ens önskningar och behov, tycker jag. Jag har perioder då jag känner som du och stör mig på ALLT ungen gör och ännu mer på hur sambon bemöter det han gör. jag försöker backa så mycket det går under såna perioder, låter sambon ta hand om allt som har med barnet att göra (vilket just nu resulterar i att de lagar massor med mat ihop istället för att jag står och känner mig som kökspiga och tjatmoster, tjoho!), hänger inte med på aktiviteter utan njuter av att vara själv och försöker att inte ha dåligt samvete över att sambon känner sig sliten över att vara ensamförälder... vilket han ju ÄR, men oftast delar vi ju ändå på jobbet när ungen är här. Jag är noga med att markera mina gränser och säger ifrån när nåt inte känns ok - det här är mitt hem och jag har faktiskt rätt att trivas här jag med, även under de veckor sambons barn är här. Genom att ta lite avstånd undviker jag att bli grinig och skälla över småsaker.

En del saker jag stör mig på kan jag ta upp med sambon, i stil med "Jag tänker så här, att om man gör si kommer det i längden leda till det här. Om man istället är konsekvent med att göra så sänder man de här signalerna vilket ger resultatet.." och ofta får jag respons för det, då sambon ofta gör saker utan att tänka så mkt på det. Sen blir det bakslag när han slutar tänka igen och börjar göra galet igen, och jag tappar tålamodet för att det känns som att jag måste uppfostra dem bägge trots att jag inte borde behöva uppfostra NÅN, men men... jag får väl lära mig att leva med en unge som gnäller varenda gång han inte får spela tv-spel, eftersom pappa låter honom sitta framför tvn hela helgerna då han inte orkar aktivera honom (och jag är inne i en period då jag inte orkar engagera mig..).

Sen har vi som motvikt perioder då vi kommer bra överens och gör massor med saker tillsammans.

• Bilancia

Om ens sambo som alltså är bonusarnas pappa, inte curlar då? Om han visar all respekt i världen mot sin sambo som alltså är bonusmamma till hans barn, men barnen ÄNDÅ inte lyssnar? Inte ens på honom? Om de bara lever rövare och hittar på sina egna regler..? 

Hur gör man då?
  • Pixolina

k

Bilancia skrev 2010-02-10 00:40:57 följande:
    Om ens sambo som alltså är bonusarnas pappa, inte curlar då? Om han visar all respekt i världen mot sin sambo som alltså är bonusmamma till hans barn, men barnen ÄNDÅ inte lyssnar? Inte ens på honom? Om de bara lever rövare och hittar på sina egna regler..?  Hur gör man då?
    kanke att barnen befinner sig i faser eller åldrar då de har olika behov av struktur och regler? kanske för olika regler hos passa familj och mammas familj som inte funkar just nu?
    om barnen är tillräckligt stora kan manju fråga vad de vill göra, hur de vill att vardagen ska se ut. när de skriker, trotsar busar som mest fråga om de kan tänka sig göra något tillsammans med dig eller sin pappa.
    tror att om det inte handlar om trots/frigörelse så kommer buset  för att der är tråkigt
  • Nallepuhmamma

Du är ingen dålig bonus mamma.
    Man behöver inte älska sina bonus barn/föräldrar bara man visa respekt för varandra.

Du kanske kan hitta på något ensamt bara du och din killes son ihop en halv dag eller så? Det hade kanske hjälpt?

• tea1982

Jag har en bonusdotter, snart 8 år gammal, som funnits i mitt liv c:a varannan helg sen hon var 4. Jag och hennes pappa har två barn tillsammans. Jag tycker hon är världens sötaste lilla tjej, är stolt över henne, gör allt för att hon ska trivas... men jag känner inte likadant som för mina killar. Och jag tycker inte det är hela världen, hon har också en mamma som älskar henne sönder och samman, OCH en pappa! Så vi är nöjda och glada, även om jag önskar att allt kunde vara på samma villkor.

Förresten, INGA femåringar har respekt för folk. Sånt lär de sig inte förrän långt senare. De kan vara mer eller mindre väluppfostrade eller artiga.. men respektfulla och lydiga? Nja..

• Yoshii

Du behöver inte älska ditt bonusbarn det räcker med att du respekterar honom...

Jag har själv bara "egna bio barn" så jag vet inte vad jag ska säga....

Prata med din sambo & tala om att du behöver hjälp med sonen att du inte vet hur du ska göra...

Du behöver ju inte tala om att du nästan inte tål hans son, (är nog inte poppis direkt)
    bara att du behöver lite hjälp & stöttning.

• solgumman
    kenthsdotter skrev 2010-02-06 20:41:35 följande:
    Jag älskar inte mina bonus barn, jag älskar deras pappa, men jag gillar dom mycket.
    Att älska nån är en stor sak tycker jag.
    Man älskar ju inte nån automatiskt bara för att det är ett barn. Är det barnet som man lever med jobbig och inte verkar gilla en så gör ju inte det saken lättare.
  • dana3

Hur mycket jaf får så mycket jag ger!
    Bonus son är 7 år och förstår situation ganska bra!Jag tar hand om hans läksor, mat, tvätt, pratar om allting men vissa saker är till hans pappa fär att förklara till han.
    Jag pratar med han öpet om han är arg-vill veta varför och ofta handlar om detta att han vill pappa bara för sig själv-men det kan inte vara så.
    Han måste lära sig att dela på mycket annat i livet också-eller hur?{#lang_emotions_smile}

• TanjaS

Känner igen dig i inlägget.
    Jag kom in i min karls liv då hans son var 6 år och bonusdottern 2,5 år.
    Det är samma mamma men mamman tar sig bara ann dottern om de inte är julafton eller födelsedagar då duger de att visa upp sin son. Så han bor hos oss på heltid. Flickan bor varannan vecka. De är nu 10 och 6 år gamla. Jag och min karl har även en gemensam son på 2 år och vi gör ingen skillnad på barnen men jag känner mer och mer att jag älskar min son, tycker väldigt bra om min bonusson men bonusdottern blir bara mer och mer odräglig. Deras mamma sätter inga gränser och hon får göra precis som hon vill samtidigt som hon låter hon vara "lilla tjejen" Vi försöker uppmuntra flickan och vi har gränssättningar och ordning och regler.

Ju äldre hon blir desta mer JOBBIGT är de. Jag känner att jag nått min gräns för vad jag tål då de gäller flickan. Jag funderar till och med att bli särbo pg av henne för jag står inte ut med hennes sätt att inte svara, att skita i saker och ting, att vara medvetet elak etc. Jag har naturligtvis pratat med karln om detta.
    Jag vet att då hon blir 14 år kommer de bli ett h-vete med henne och då kommer jag inte att stå ut :0/

De som skulle behövas är att ha tjejen på heltid men de skulle aldrig mamman gå med på.

Jag funderar hur mycket man ska stå ut med egentligen? Jag visar henne på ett pedagogiskt sätt som en 6-åring kan förstå och hon bara motarbetar och vägrar svara och tar till gråten så fort man säger något... (hos mamma får hon som hon vill om hon gråter) Det funkar inte hos varken jag eller min karl...

• Lisas01

Jag har ett bonusbarn, kille på 10 år som jag aldrig får någon helt och hållet topp relation med. Känner igen mig i det du, förlåt glömde av namnet, skrev om att backa undan och inte delta alla gånger. Det gör jag till och från med men jag är ändå inte nöjd inombords när jag gör det för jag vill ju bara eg vara tillsammans allihopa och ha det bra! Min man och jag har ett barn tillsammans, en flicka på 19 månader och hon får all min tid upmärksamhet ovillkorslöst - för jag älskar henne, hon är Mitt barn. Men mitt bonusbarn som jag nu haft i mitt liv sen han var 6 år varann vecka kan göra mig vansinnig till och från- genom att bara vara han. Det kan göra mig så ledsen och förbannad. För jag vill verkligen att han ska se mig som någon. Men i hans ögon är det pappa. Var är pappa, när kommer pappa, pappa hit pappa dit. Jag är inget. Och det faktum att han är bortskämd och tjurig i pappans sällskap gör allt svårt att bara se på. Så då blir jag tyvärr den där elaka rak på sak personen som kräver ett bra respekterande uppförande. Det är skitjobbigt ibland och toppen ibland men aldrig aldrig jämt bra... :(

• dahlian

Nej det här med bonusbarn är verkligen inte lätt. Det värsta är att klickar det inte från början så blir det för det mesta inte bättre med tiden heller. Mellan mej och mina två bonusbarn kändes det från den allra första gången jag träffade dom att det inte skulle funka. Slog bort tanken då men är det något livet har lärt mej så är det att man alltid ska följa sin intuition och sitt första intryck. Fast jag hade presenter med mej och allt så var de sura och bara blängde och jag kände direkt att jag verkligen inte gillade dom. Men eftersom jag verkligen ville vara med deras pappa så hoppades jag att det skulle förändras med tiden. Nu har det gått sex år. Vi har bott ijop i fyra år(som tur är bara varannan vecka). Men jag känner verkligen ingenting för dom. Pappan är dessutom inte sig själv ´när de är hos oss. Det ka skjutsas hela tiden om det så bara är till godisaffären fast hela garaget är fullt av cyklar och det är 300 meter till olika affärer, mackar m m. Det ska has och det ska has hela tiden. Men de har lindat honom runt sina lillfingrar.Inget de gör är någonsin fel. De behöver minsann aldrig "lära sej" någonting. Det är bara mina barn som ska lära sig att pengars värde, lära sej att cykla hit och dit och att lära sig att umgås. Hans barn får bli skjutsade överallt, får allt de vill, tackar nej till påbörjade feriejobb för att det är "tråkigt", och sitter vid matbordet(även när vi har gäster) med ständigt pinglande mobiler med sms, facebook och annat. Nej man skulle ha följt sin intuition den där första dagen. 

• Lyckliga styvfamiljer

Hej alla fina kloka föräldrar :)

Jag heter Maria & driver det ideella projektet Lyckliga styvfamiljer
    som erbjuder glädjefyllt & lösningsorienterat föräldrastöd

Nu på sön 17 mars har mitt projekt sitt sista event i Sthlm,
    där vi snackar bonusfamiljer, föräldraskap & konsten att skapa lyckliga relationer.

Jag vill inbjuda er alla att delta helt GRATIS. Har i nuläget 6 plaster kvar som jag skänker bort! 

Bara maila mig på info@styvfamiljer.se vid intresse
    Mycket omtanke & kramar/Maria

Mer info finns på facebook
    Bonusfamljer & Lyckliga relationer
    www.facebook.com/events/469996179714666/&fref=ts

Dagen leds av relationscoachen Lennart Matikainen som har lång erfarenhet av detta ämne.
    Vi snackar lagspel och hur man hittar gemensamma spelregler. Kommunikation & teamwork för glädje, lagspel & balans.

Svar på tråden Jag älskar inte mitt bonusbarn.