Inlägg från: Alicia72 |Visa alla inlägg
  • Alicia72

35+ och planerar ett barn, vilka känslor har ni och hur går det för er? DEL 5

Låter lovande Myra! Hoppas hoppas!

• Alicia72

Myra, har du övervägt LCHF? Ska vara en magisk kost för att sparka igång ägglossningen och man går ned i vikt. Bara en tanke. Håller tummarna att ni lyckas! Alicia

• Alicia72

Gakken, så klart att man går upp i vikt igen när man överger sin diet! Just därför är det så viktigt att man inte ser det som en diet utan en livsstil. Det FINNS inga quick fixes! Och Myra, LCHF betyder egentligen inte att man ska trycka i sig massa fett, vilket som helst. Man äter nyttiga, naturliga fetter som avocado, lax, olivolja, osv. Och man ska hålla sig till bra råvaror, inga halvfabrikat och processat skräp! Alltså inte avsett som någon skräpmatsdiet som man ibland får uppfattningen av. Själv lever jag efter GI som är liknande men man får äta kolhydrater men färre än annars och bara långsamma sådana. Funkar jättebra att kombinera med socialt leverne! Och jag mår så bra! Förut levde jag på pasta, kunde inte tänka mig annat. Och hade ett konstant sötsug! Om jag vore du skulle jag definitivt ge LCHF en chans! Om inte annat för att få igång ägglossningen! Ge det några månader, följ med monstret och se vad som händer. Du har ju inget att förlora, tvärtom - tänk om det hjälper er i bebis-kampen? Alicia

• Alicia72

Härligt Myra! Var beredd på att det kan bli tufft första tiden. Socker är som en drog för kroppen och skapar abstinens på samma sätt. Sen mår man desto bättre! Håller alla tummar för dig och hoppas att detta sparkar igång ägglossningen!

• Alicia72
    Myra skrev 2012-06-04 21:55:59 följande:
    Alice: Härligt att ha lite stöd här, undrar även hur du mådde när du började med LCHF? 
    Jag är på dag 2, mår lite små illa. hann inte planera så mycket med maten, blev lite bacon, stekt ägg, fil och hallon i morse. Mådde lite blää o små illa fram till fm fikat då jag åt mitt hembakade LCHF bröd. Är jag törstig och dricker vatten så mår blää igen. Kan det bero på LCHF dieten?
    Läst att man kan må konstigt första veckorna, hur mer kan man må?
    Tur sambon är borta ganska mycket här nu framöver, räknat att man får griningt humör, huvudvärk och jätte trött. 

Jag mådde bra vad jag kommer ihåg men tyckte att det var tungt att löpträna. Det kan tydligen ta ett halvår innan kroppen lärt sig bränna fett för att få snabb energi.
    Skickar ett tips på vansinnigt gott LCHF-bröd! Näääääästan som riktigt bröd! Om inte godare http://lisasgodbitar.wordpress.com/2012/04/11/valnotsbrod/

Istället för att se allt man inte fick äta så såg jag faktiskt med LCHF bara allt man faktiskt FÅR och SKA äta! Goda ostar, mycket protein (är t.ex. totalt galen i keso med alla sorters blandningar, har det i gröten, med massa hallon och nötter, som det är, med lite äpple och massa kanel, osv).
    Så hitta massa goda recept och köp en LCHF-kokbok och planera in riktigt goda måltider så kommer det här gå utmärkt!
    Kom bara ihåg att planera så att du alltid har tillgång till dina mellanmål, att rätt mat alltid finns hemma, osv. Då blir allt så mkt lättare.

Jag upptäckte ju efter bara några veckor med LCHF att jag var gravid och mådde så fruktansvärt illa att jag inte kunde fortsätta (enda som hjälper för graviditetsillamående (för mig) är högt blodsocker vilket man aldrig får med LCHF....).
    Nu kör jag som sagt GI som är väldigt likt men man får äta lite men bara bra kolisar.

Alicia

• Alicia72
    Myra skrev 2012-06-06 09:33:36 följande:
    DU har helt rätt, planering och fixa allt inköp är jätte viktigt. 
    Ska testa ditt bröd, måste ha något sådant till frukost. Klarade inte av backon och ägg kl 6 på morgonen..;) Rostar nötter till filen.
    Vad är fiberhusk?
    Har införskaffat köksväg många recept måste man väga sakerna plus man ska ha koll på hur mycket man äter. Skriver in alla på www.lchf.se även skaffat en personvåg så jag kan se om jag gär någon framgång. misstat dom 3 första dagarna så jag vet inte om det hänt något med vikten.  
    Fiberhusk är malda psylliumfrön. Jag har köpt två olika varianter - en hette just fiberhusk, Och den andra var en grön påse från Finax där det står "Psyllium" på och så ser man att det är massa "mjöl" i den genomskinliga delen av påsen. På mitt Coop Forum står de i hyllan som glutenallergiker brukar handla i
    Härligt med ditt engagemang att väga maten och skriva in varenda smula! Hoppas du känner dig taggad av det och inte det motsatta för i såna fall tror jag det är bättre att man lättar lite på rapporteringskraven och istället orkar fullfölja! Fast det kan vara nyttigt att köra så hårt ett litet tag i alla fall, så man lär sig se hur fördelningen av fett/protein, osv samt hur stor en portion ska vara.
    Och kom ihåg - fett behöver inte vara det här "feta" fettet som bacon, majonäs, osv om man har svårt för det. Det går finfint med fräscha saker som avocado, lax, kokosmjölk, jordnötssmör (ekologiskt och utan tillsatser), en extra ostskiva på smörgåsen, osv. Hitta dina fettkällor som DU trivs med och vill använda dig av.

Jag tror på dig Myra! Du får tänka på att du gör detta för att öka chanserna att få igång ägglossningen och att få en bebis mer än att du ska gå ned i vikt. Som lätt kan kännas lite oglamoröst...
  • Alicia72
    Myra skrev 2012-06-11 22:01:27 följande:
    Kämpar på, hållt mig till dieten. Men fuskade igår när vi var på asiatisk lunch buffe med vänner. Tog lite ris och 2msk chokladmousse. Men det är det enda på 9dagar. Godissuget går upp och ner men endå bättre än jag trodde. Mera att man vill ha något i munnen. 

Hittat min fruksot som passar mig, äter kött med gräddsås och sallad på vitkål och grönsaker. men måste hitta något mera som byter ut kolhydraterna.
    Idè torka.

Hej Myra!
    Duktigt av dig! Kan råda dig till att försöka att inte fuska med kolhydraterna då man liksom får ladda om och om igen med att hålla sötsuget i schack! Jag brukar istället "fuska" med massa GI/LCHF-godis när jag blir sugen. De gånger jag äter godis eller annat så blir jag som bakfull på socker dagen efter. Magen är helt uppsvullen och jag känner mig tung och dåsig. Och framförallt - återigen sugen på godis. Och tro mig, en riktig sockerråtta, man vänjer sig av med sockret! Man har inte samma behov av att "sötsaker" ska vara så himla söta. GI/LCHF-godis är riktigt gott och funkar definitivt som substitut för mig. GI har blivit en livsstil för mig och jag vill aldrig ändra det. Mår jättebra och tycker inte att det är komplicerat alls!

Gällande alternativ till kolhydrater så brukar jag t.ex. ta vitlöks- och smörstekta champinjoner, MASSOR, till köttfärssåsen istället för pasta! Supergott!

Alicia
  • Alicia72
    Nena72 skrev 2012-07-04 19:21:47 följande:
    Hade som mål att gå ner 8-10kg när jag började i februari, har gått ner 7kg. Har kört powerwalks med bungystavar sedan i våras, känner att det är vad jag hunnit med och känns full tillräckligt

Innan jag blev gravid med dottern som nu blir fem hade jag "bara promenerat" bort 10kg på sex månader då åt jag enligt GI.  .

Gakken, så märkligt det kan bli ibland.Glad

Någon som gjort kub-testet eller fostervattenprov? BM Började surra om det idag men jag känner att jag blev inte så mycket klokare Skäms     

Jag har gjort KUB med båda mina barn.
    Det är ju ingen garanti men anger en riskfaktor. Utifrån den har jag sedan valt att INTE gå vidare med FVP eller moderkaksprov. Detta för att det trots allt innebär en liten risk för missfall samt att den risken egentligen inte har något slutdatum under hela graviditeten. Man kan de närmsta veckorna efter provet av i alla fall mkp känna sammandragningar, värk i livmodern och andra missfallssymtom. JAG personligen kände att jag inte orkade med den oron nu när jag äntligen blivit gravid igen. Sen malde också tanken att tänk om det blir missfall av provet och man sedan får svaret att barnet var helt friskt. Samtidigt som jag absolut hade velat veta om barnet hade någon utvecklingsstörning (de man nu kan se på dessa prover, det är ju inte alla). Så valet är svårt! Men det kändes ändå så självklart när man väl var där.
    KUB tycker jag absolut att du ska ta i alla fall, innan du tar ställning till hur du vill göra. Landstingen fungerar ju lite olika. Här i Stockholm FÅR du inte göra FVP/MKP och KUB om inte KUB visar en risk högre än 1/200. Andra har inte KUB, enbart MKP/FVP.

Lycka till!

Alicia
  • Alicia72

Myra, har inget svar på dina frågor men undrar hur det går med LCHF? Har själv gått över till det och trivs så bra med det sättet att leva! Alicia

• Alicia72
    Myra skrev 2012-08-21 15:16:10 följande:
    LCHF funkar inte på semestern när man bilar runt i Europa. Men ska köra med sundare kost i höst.

Nja, håller inte med dig där faktiskt. Tvärtom tycker jag det funkar bättre än andra "dieter" att följa på resande fot. Tror man måste se det som ett byte av livsstil och inte en temporär diet. Att LCHF hjälpt många, många att få i gång sin ägglossning handlar ju inte om viktnedgången utan pga det man äter. Kolla inlägg i dag på www.kostdoktorn.se! Du som längtar så oerhört efter barn och försökt så länge, ska du inte ge LCHF en ärlig chans att få i gång ägglossningen? Känns som ett ganska lågt pris om det lyckas! Alicia
  • Alicia72
    Myra skrev 2012-08-22 10:15:05 följande:
    Jag tyckte det var svårt o lat. Men jag tänker som du att man ska tänka långsiktigt o det är en livsstil.

Det för du rätt i! När jag var i Hong Kong tyckte jag det var svårt då man inte alltid vet vad man beställer och nästan all mat kommer med nudlar i eller är friterat eller blir ingenting utan det tillhörande riset, osv. Men annars, europeisk mat, får man plocka bort de tillhörande kolhydraterna och be om något annat som passar LCHF (bacon, extra sås, avocado, ost, osv). You go! Alicia
  • Alicia72

Stort GRATTIS Myra! Håller alla tummar och tår att det går vägen nu! Din tur nu! Kram Alicia

• Alicia72

NEEEJ!!! Lider med dig! Har själv haft två missfall och det är fruktansvärt. Kram!!

Svar på tråden 35+ och planerar ett barn, vilka känslor har ni och hur går det för er? DEL 5