• hotten

8-14 år dator/spel vanor Undersökning

Jag gör ett arbete om spelberoende hos vuxna, där jag även tar upp data-TV spels tid för yngre barn.

Vore tacksam om du som har barn mellan 8-14 år vill uppskatta tiden i VECKAN som ditt
    barn ägnar sig åt data spel & TV spel.. (lägg ihop tiden)
    Har du flera barn i den ålder, skriv de skilt för varje barn.

Du som vill hjälpa mig skriv:

ålder

kön

Timmar spel per vecka, i snitt på ett ungefär

om de får spela hur mycket de vill eller om de har nån viss tid skärmtid i veckan

Om du kommer på såhär direkt, vilka siter de besöker mest (tex fasebook, bolibompa... )

samt får ditt barn spela spel om pengar, tex bingolotto, lotto, skraplotter.. oavsett om det är barnet som betalar eller om ni köper lotterna, men är barnet med och skrapar tex triss ibland? isåfall ca hur ofta?

TACK FÖR HJÄLPEN EN SAMMANSTÄLLNING AV DETTA KOMMER JAG ATT LÄGGA UT SENARE.
    UNDERSÖKNINGEN GÖRS ÄVEN PÅ NÅGRA SKOLOR.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 17:30

tack ni som svarat, tyvärr var ju intresset att svara så svalt så det finns inget att anväda sig ut av i detta. Har gjort undersökningen lokalt på några skolor istället. Där visade även föräldrana intresse för att veta hur länge andra jämnåriga barn tillbringar framför datan.. trodde i min fantasi att det var något fler föräldrar intresserade sig för..

• Svar på tråden 8-14 år dator/spel vanor Undersökning
  • lövet2

10 år (snart 11). Pojke. Skärmtid mellan 25 och 30 timmar i veckan. Det blir naturliga avbrott när storasyster puttar bort honom, och annars bryter vi när det blir för länge i sträck.
    Han brukar vara på mängder av olika sajter när han är vid datorn, men kanske mest TheWest och jesper.nu.

Han har ganska mycket skärmtid jämfört med vad hans syskon har haft, eftersom han har besvärliga höftleder som gör att han inte är lika rörlig som andra barn.

• Michanna

flicka 10 år. spelar kanske 1-4 timmar i veckan. men hon sitter framför datorn betydligt med .
    sitter mest på spelo. bamse, svt/bolibompa.

Men samtidigt så sitter hon och spelar dataspel för lära sig stava mm.
    ( hon är dyslektiker  och använder spel som avkoppling samt läraomedel. )
    Har ingen fast tid vid datorn.

• Trubbsla

Son, född 01. Spelar omkring 7-10 timmar i veckan (dator/xbox 360/wii)

Han kör mest King/Spelo/Habo/Spel på facebooksidan.
    Han har en timmes speltid per dag, förutom om det är jättekasst väder ute så kan han få spela lite längre.
    Han får två trisslotter varje lördag av sin morfar, vilket är HELT okey med oss.
  • hotten

tack, jätte bra att ni skriver ifall det finns några "avvikelse" som gör att barnet får vara mer eller mindre vid datan.

synd att över 50 klickat men få skrivit.. hoppas fler vill svara..

• Busbellan

Flicka 10 år, datortid ca 15 timmar/vecka.
    Hon får spela så mycket hon vill.
    Hon sitter mest på gosupermodel och msn

Mamma till Nora, August och Ella
  • ninmid

Pojke 8 år, ca 1 timme i veckan. Får spela mer men väljer att göra annat. På datorn kollar han mest youtube och lego.com 

Nej, han får inte spela om pengar!
  • Irme

Flicka, 11 ar

ca 4 timmar i veckan, mest pa helgerna.
    Hon far inte spela hur mycket hon vill, max 2 timmar i strack.
    Hon spelar pa www.spela.se
  • Sandra09

va tråkigt att så få svarat. har ett bonus på 8 snart 9. som får spela 1 timme per dag, det är max. antingen tv en timme eller spela en timme. och det brukar inte ens användas, ibland på helg morgnarna får bonusen se på tv längre, kanske 2,5 - 3 timmar. OM vi vill sova längre alltså, då bonus vaknar 7 och vi sover till 10.

(då är bonus nog stor att göra egen frukost)
Svar på tråden 8-14 år dator/spel vanor Undersökning