• Pirum

samboavtal

Om det var hans hus från början och du flyttade in hos honom har du inte rätt till någon del av huset om ni går isär, oavsett om du betalat på det.  Det är enbart en bostad som skaffats för att ni ska bo i den gemensamt som ingår. I såfall behöver ni inte skriva samboavtal för att han ska behålla huset.

Om ni har skaffat det/han har köpt det för gemensamt bruk bör ni skriva samboavtal så att huset inte ingår i en sambodelning.

Skuldebrev brukar man skriva för att ha på papper att man har lånat ut pengar till någon. Tex om du lånar ut pengar till din sambo kan ni skriva ett skuldebrev på summan.

Ett tips är väl att kontakta en familjejurist som hjälper er. Kanske er bank har en?

• Pirum
    Pirum skrev 2010-02-06 15:19:31 följande:
    Om det var hans hus från början och du flyttade in hos honom har du inte rätt till någon del av huset om ni går isär, oavsett om du betalat på det.  Det är enbart en bostad som skaffats för att ni ska bo i den gemensamt som ingår. I såfall behöver ni inte skriva samboavtal för att han ska behålla huset.
    Hade lite bråttom när jag postade. Meningen i mitten bör tänkas bort för det blir fel med meningen efter.

Alltså:

Om det var hans hus från början: samboavtal behövs inte, han behåller huset vid separation.

Om ni/han skaffat det för gemensamt bruk: samboavtal behövs, annars ingår det i sambodelningen.
  • Pirum

Då har ju huset köpts för att ni ska bo där gemensamt och om ni går isär så skulle det ha ingått i en sambodelning, men nu antar jag att det i samboavtalet står att det inte ska delas.

Ja, då är du rätt oskyddad ekonomiskt om ni går isär. Din sambo får bostaden och du kan i princip lägga in hur mycket pengar som helst på renoveringar och förbättringar, och det värdet tillfaller din sambo vid en separation. Ni kan lösa det genom att skriva ett nytt samboavtal, eller att du köper in dig i huset.

• Pirum

Men stod det ingenting på pappret du skrev under? Hade ni inte pratat om vad det var som skulle bestämmas i avtalet?

• Pirum

Ts, jag tycker också att du ska titta på det papper du skrev på. Så att det fortfarande bara står "samboavtal" på det. Det som slår mig när det är ett tomt papper som inte betyder något- för bara ordet "samboavtal" har ingen rättsverkan eftersom det inte står vad ni kommit överens om- är att det finns risk att din sambo har skrivit dit själva avtalstexten efter att du skrev under. Och då kan det ju se ut som att du har gått med på en massa saker.

Jag är ledsen om jag är misstänksam men jag tycker bara det hela är lite konstigt.

• Pirum

Det går inte att svara på hur det blir om ni delar på er eftersom vi inte vet vad som står i samboavtalet.

Om samboavtalet inte är giltigt, eller inte innehåller något konkret så gäller sambolagen och då är visserligen det han köper hans och det du köper ditt, men om ni går isär så ska bohag och bostad som skaffats för gemensamt bruk delas oavsett vem som har köpt det.

Står det däremot något annat i avtalet så gäller det.

Man får ju inte skriva dit något i efterhand men görs det så blir det en bevisfråga ifall texten stod där när du skrev på eller kom dit utan din vetskap.

Svar på tråden samboavtal