samboavtal
Kan någon förklara för min hur ett samboavtal fungerar?? Vad händer om man delar på sig och bor i samma hus men det är den ena som "Köpt" det men man betalar båda varje månad osv osv??
Kan någon förklara för min hur ett samboavtal fungerar?? Vad händer om man delar på sig och bor i samma hus men det är den ena som "Köpt" det men man betalar båda varje månad osv osv??
Hur ett samboavtal fungerar beror på vad man har skrivit in i det. Har ni ett eller ska ni skriva ett?
ditt är ditt o hans är hans. Om ni inte skriver något avtal
Är det inte så att man genom ett samboavtal skriver sig bort från sambolagen? Dvs att det man enligt sambolagen har rätt till om man splittar får man inte längre...
Asså fungerar samboavtal så om vi skulle dela på oss så får han ha kvar huset fast jag hjälpt till att betala på det??
Om ni skriver in i samboavtalet att det ska vara så.
Ett samboavtal är som vilket avtal som helst. Man bestämmer själv (tillsammans) vad som ska stå i det.
Skuldebrev då, vad är det? Ska man skriva det med??
Om det var hans hus från början och du flyttade in hos honom har du inte rätt till någon del av huset om ni går isär, oavsett om du betalat på det. Det är enbart en bostad som skaffats för att ni ska bo i den gemensamt som ingår. I såfall behöver ni inte skriva samboavtal för att han ska behålla huset.
Om ni har skaffat det/han har köpt det för gemensamt bruk bör ni skriva samboavtal så att huset inte ingår i en sambodelning.
Skuldebrev brukar man skriva för att ha på papper att man har lånat ut pengar till någon. Tex om du lånar ut pengar till din sambo kan ni skriva ett skuldebrev på summan.
Ett tips är väl att kontakta en familjejurist som hjälper er. Kanske er bank har en?
tack för svaren
Grejen är den att min man köpte ett hus eftersom vi ska ha barn tillsammans, då sa han att banken ville ha ett samboavtal och bad mig bara skriva på så jag gjorde det utan att ens tänka. Men kan jag råka ill ut för det om vi i framtiden går isär?
Då har ju huset köpts för att ni ska bo där gemensamt och om ni går isär så skulle det ha ingått i en sambodelning, men nu antar jag att det i samboavtalet står att det inte ska delas.
Ja, då är du rätt oskyddad ekonomiskt om ni går isär. Din sambo får bostaden och du kan i princip lägga in hur mycket pengar som helst på renoveringar och förbättringar, och det värdet tillfaller din sambo vid en separation. Ni kan lösa det genom att skriva ett nytt samboavtal, eller att du köper in dig i huset.