• Anonym

samboavtal

Kan någon förklara för min hur ett samboavtal fungerar?? Vad händer om man delar på sig och bor i samma hus men det är den ena som "Köpt" det men man betalar båda varje månad osv osv??

• Svar på tråden samboavtal
  • Anonym

Är det inte så att man genom ett samboavtal skriver sig bort från sambolagen? Dvs att det man enligt sambolagen har rätt till om man splittar får man inte längre...

• Anonym

Asså fungerar samboavtal så om vi skulle dela på oss så får han ha kvar huset fast jag hjälpt till att betala på det??

• Anonym

Skuldebrev då, vad är det? Ska man skriva det med??

• Anonym

tack för svaren

Grejen är den att min man köpte ett hus eftersom vi ska ha barn tillsammans, då sa han att banken ville ha ett samboavtal och bad mig bara skriva på så jag gjorde det utan att ens tänka. Men kan jag råka ill ut för det om vi i framtiden går isär?

• Anonym
    Hopet skrev 2010-02-06 15:44:58 följande:
    Jag tror inte att banken ville ha ett samboavtal. Ett samboavtal kostar 2000kr fick jag veta i tordags dettsamma gäller testamente. Han har säkert bara skyddat sig själv. Jag gissar på att huset inte är bodelningsbart. Eller att allt han äger er hans och visse versa. Ända lösningen kanske är att skriva nytt avtal ifall det står att allt som är han är hans, eller kanske hjälper det att sälja det gamla huset och köpa nytt ifall det bara gäller det huset han har. Läste du igenom allt ordentligt?
    Det fanns ingenting att läsa igenom:S Fick bara ett papper som underskrifterna skulle vara på o när jag frågar han om vad som står i det säger han "Men det är bara ett vanligt samboavtal":S
    Men så sa jag att då tänke  ju inte jag betala av något på lånen på huset eftersom jag inte får ut något när vi delar på oss. Då sa han självklart till det och att jag bara ska betala på driftkostnaderna, låter det okej?
  • Anonym

Nej det stog ingenting förutom "samoavtal" o att båda skulle skriva på, vi har inte pratat något om  det!

• Anonym

Tack för alla svar..

Men det är helt enkelt så att allt som han köper är hans o det som jag köper är mitt? han kan inte skriva dit att jag måste betala massa pengar om vi skulle gå isär?

Jag sa till min sambo att jag inte tänkte betala något på lånet av huset eftersom jag inte får något om vi delar på oss. Och det var okej för honom..

• Anonym

Tack så jätte mycket!
    Så om det inte stog något så delas bostaden upp iallafall? För min sambo påstår att han inte skrivit dit något utan att det bara var ett "vanligt samboavtal"...

Svar på tråden samboavtal