• Anonym

ang testamente/önskemål om vårdnad om något händer vårdnadshavaren

Är det någon som har skrivit ett testamente/önskemål om vad som ska hända era barn om det händer er något, dvs ni som har ensamvårdnad

Hur har ni formulerat det i så fall.
    Mycke tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden ang testamente/önskemål om vårdnad om något händer vårdnadshavaren
  • 82sjo

Har idag bara skrivit ett dataskrivet papper där jag skrivit vad min önskan är om det händer mej nåt.
    Men har tänkt att jag måste fixa ett ordentligt med vittnen som också skriver på.

Har enskild/ensam vårdnad om mina två döttrar sedan december 2009. deras Pappa skrev över den frivilligt.

• Anonym

Jag tänkte oxå skriva ett eget men dock ha det bevittnat. Ska senare ta det via min advokat så det blir så bra det kan vara, men känner att jag måste ha ett nu pga vissa omständigheter. Osäker på hur jag ska formulera mig för att det ska bli bra.

• Anonym (skrivit)

Vi har med hjälp av en jurist skrivit ett brev där berättar vem och varför vi vill ska ta hand om vår dotter ifall något skulle hända oss, detta brev är bevittnat av två personer och vi har orginalet här hos oss samt en kopia hos min mans syster, som är den vi vill ska ta över ansvaret.

Om det sen skulle bli makens syter som får vårdnaden är en helt annan femma men enligt den jurist vi hade hjälp av så är det av stor betydelse att man som förälder har skrivit ner sitt önskemål och då gärna förklarar varför.

• Miss Maya

Jag hade ensam vårdnad till en början, då jag själv skrev ut ett dokument som bevittnades av två vänner. De fick sedan varsin kopia, plus ytterligare en vän och så hade jag ett själv.

Jag skrev väl i korta ordalag vem jag ville vårdnaden skulle gå till om jag blev svårt skadad eller dog. Jag skrev också att om dottern var så pass stor att hon kunde uttrycka egna önskemål, skulle dessa ta i beaktande, men i huvudsak skulle personen jag önskade bli hennes vårdgivare och vårdnadshavare.

Jag skrev också med människor jag ville att hon skulle fortsätta ha kontakt med om något hände mig. Deras namn, telefonnummer och mail.

• Pruttiluskan

Oj, det har jag glömt! =O

Hur går man till väga för att fixa det?
    Måste höra med en om hon kan tänka sig ställa upp först bara...

• Anonym
    Miss Maya skrev 2010-02-06 21:25:10 följande:
    Jag hade ensam vårdnad till en början, då jag själv skrev ut ett dokument som bevittnades av två vänner. De fick sedan varsin kopia, plus ytterligare en vän och så hade jag ett själv. Jag skrev väl i korta ordalag vem jag ville vårdnaden skulle gå till om jag blev svårt skadad eller dog. Jag skrev också att om dottern var så pass stor att hon kunde uttrycka egna önskemål, skulle dessa ta i beaktande, men i huvudsak skulle personen jag önskade bli hennes vårdgivare och vårdnadshavare. Jag skrev också med människor jag ville att hon skulle fortsätta ha kontakt med om något hände mig. Deras namn, telefonnummer och mail.
     det sista var ju en bra sak.
    Nu vet jag inte om du valde nån annan än pappan, om det är så skrev du varför du inte ville att det skulle bli honom?

Har pratat med de jag kommer att välja o redan pratat om att de ska se till att mitt barn har kontakt m vissa personer oavsett hur "de ev vårdnadshavarnas" relation till dem ser ut.
    Har tänkt skriva 3 olika alternativ av vårdnashavare om något händer någon.
  • Miss Maya
    Anonym skrev 2010-02-06 21:30:43 följande:
     det sista var ju en bra sak. Nu vet jag inte om du valde nån annan än pappan, om det är så skrev du varför du inte ville att det skulle bli honom? Har pratat med de jag kommer att välja o redan pratat om att de ska se till att mitt barn har kontakt m vissa personer oavsett hur "de ev vårdnadshavarnas" relation till dem ser ut. Har tänkt skriva 3 olika alternativ av vårdnashavare om något händer någon.
    Jag ville att vårdnaden skulle gå till pappan. Men om man inte vill pappan ska ha vårdanden så kanske det är bra att uppge ett skäl? Jag vet inte säkert.

Ge en bra motivering till varför du anser att den person du önskar, ska få ta över vårdnaden! Och det där med att uppge alternativa vårdnadshavare var en bra idé, ifall den första skulle blivit olämplig eller inte kunna vid tillfället.
  • Anonym
    Pruttiluskan skrev 2010-02-06 21:28:12 följande:
    Oj, det har jag glömt! =OHur går man till väga för att fixa det?Måste höra med en om hon kan tänka sig ställa upp först bara...
    Ja det e lätt att göra det om man önska någon annan än den andra föräldern. Tyvärr e det bara en önskan som man inte alltid tar hänsyn till, men skriver man inget så är risken större att det ej blir som man vill.
  • Pruttiluskan

Men vart ska man höra av sig om den saken?

Anonym skrev 2010-02-06 21:36:27 följande:
    Ja det e lätt att göra det om man önska någon annan än den andra föräldern. Tyvärr e det bara en önskan som man inte alltid tar hänsyn till, men skriver man inget så är risken större att det ej blir som man vill.
  • Miss Maya
    Pruttiluskan skrev 2010-02-06 21:39:30 följande:
    Men vart ska man höra av sig om den saken?
    Tja, du kan dels ta kontakt med en advokat och upprätta ett sådant dokumet, eller så skriver du ett eget, skriver ut det hemma och låter två vänner bevittna det. Så gjorde jag. Det är ju precis lika "giltigt" som ett som är skrivet hos advokat.

Man ska bara tänka över det man vill att ska stå med där.
Svar på tråden ang testamente/önskemål om vårdnad om något händer vårdnadshavaren