Anonym (Vad bra!) skrev 2010-02-16 23:58:27 följande:
JAg satt precis och funderade på o jag skulle skriva ett inlägg just angående det här. Alltså, vad händer om jag dör! Jag har två barn med enskild vårdnad, den äldsta bodde med pappan tills hon var 2,5 och yngsta tills han var 6 månader. (Och mig då så klart) Sen har dom träffat honom sisådär 15 gånger på 2 år, sist i maj 2009. Han ringer aldrig, hör aldrig av sig etc och är inte intresserad. Av fler skäl är jag tacksam för det, han är helt enkeltinte lämplig. Men jag är livrädd att han av "prestige" ska HA dom om jag trillar av pinn.....
Det finns tyvärr inga garantier att pappan inte får vårdnaden om barnen om det händer dig något.
Men du har rätt att "önska" vad du vill ska hända, sen e det upp till de som bestämmer att bedöma läget.
Därav är det viktigt att skriva ner sina önskningar o motivera varför. Jag anser oxå att det e bra att omgivingen är medvetna om vad som händer/har hänt. Jag har valt ev vårdnadshavere utefter mitt hjärta, de jag vet kommer att ta till sig mitt barn som en familjemedlem o som kommer att kämpa o se till att barnet får det bra