• Majbjörn70

Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 6

Ny tråd - del 6!
    Kopierar från tidigare.

Minnie 69 skrev: Kalimero startade den 7 nov 2008 upp tråden "Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA?" med följande inledning:

"Läste om möjligheten att öka mängden av ägg + kvalitet med hjälp av Arginin och DHEA och blev nyfiken. Någon annan som hört talas om detta?"

Då tråden var mycket intressant och iaf jag gärna vill fortsätta att följa hur det går så kände jag mig tvungen att starta upp en uppföljare då den dessvärre obemärkt hann att falla för tremånadersgränsen. Välkomna att diskutera L´Arginin osv med oss ursprungliga testpiloter

Lite länkar inom ämnet:

DHEA:
    humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/full/21...

Arginin för svårstimulerade vid ivf:
    humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/abstrac...

Arginin mm, manlig infertilitet:
    www.urologkanalen.com/manliginfertilitet/alte...

En tråd om just detta vid ivf:
    ivf-high-tech/576561-l-arginine.html" target="_blank">www.fertilethoughts.com/forums/ivf-high-tech/...

Därutöver vill jag lägga en länk till ursprunstråden, kan ju vara kul att kunna titta in i den för den som så önskar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38072940-1.htm...

Och trådarna som följde:

Del 2: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m41224143-19.ht...

Del 3: www.familjeliv.se/Forum-7-34/m43870511.html

Del 4: www.familjeliv.se/Forum-7-125/m46285987.html

Del 5: www.familjeliv.se/Forum-7-125/m48551816.html

Hoppas jag gjort rätt nu....

• Svar på tråden Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 6
  • Majbjörn70

Ok, då är jag med. Vad skönt att det verkar funka så bra! Lycka till med resten av tiden också, det kommer säkert att gå bra nu när ni kommit så här långt.

• Fru Orange

Kikar in och berättar att nu är nästa trådbebis kommen till världen.
    En FELIX!!!
    Han tittade ut 24/2 18.09 och var en riktig guldklimp , 4300g och 56cm.
    Och jag lever kvar i min fasta föreställning att L'arginin är en av de saker som har hjälpt oss, utan det hade vi inte haft detta fantastiska MEGA-mirakel hos oss idag!!!

(¯`°?.¸♥Nu har vår älskade liten äntligen kommit♥¸.?°´¯)
  • Majbjörn70
    Fru Orange skrev 2010-03-02 12:26:28 följande:
    Kikar in och berättar att nu är nästa trådbebis kommen till världen. En FELIX!!!Han tittade ut 24/2 18.09 och var en riktig guldklimp , 4300g och 56cm. Och jag lever kvar i min fasta föreställning att L'arginin är en av de saker som har hjälpt oss, utan det hade vi inte haft detta fantastiska MEGA-mirakel hos oss idag!!!
    Grattis!!! {#lang_emotions_sunny} Men det här har jag TOTAL-missat!! Hur har jag kunnat göra det? Får skylla på att hela den här "barnlöshetsresan" gjort mig både snurrig och glömsk... {#lang_emotions_embarassed}
    Vilka härliga nyheter iallafall! Och vad kul att L'argininet gjort sitt. Hur mkt tog du och hur länge? (förlåt, du har säkert redan berättat, men, ja, jag är snurrig som sagt...)
  • Fru Orange

Jag tog fem tabletter om dagen, hade den sorten från TopFormula. Och jag åt ganska länge. Började tidigt i första tråden och sen åt jag hela vägen fram till vecka 16-17 under graviditeten men trappade ner efter fjärde veckan om jag inte minns fel. Började med att ta bort en i veckan och sen åt jag varannan dag och var tredje dag osv. Hade dock ett kort uppehåll då vi gjorde IVF i början av februari i fjol, då slutade jag en vecka efter ET men då vi testade minus började jag äta igen.

• grådis

feia; vad mysigt med sparkar Jag käkar också Levaxin och hoppas att det ska gå bättre nu.

Majbjörn, ja det är en märklig historia med den försvunna äggstocken,men den dök upp till slut när den behövdes Gurun på Sahlgrenskas ivf-mottagning; Lars Nilsson, lyckades hitta den vid äggplocket Så istället för 5 blåsor som siktades vid vul, bidde det 7 blåsor!
    Av det blev det 6 ägg, alla 6 befruktade... varav 5 toppkvalite´,
    så: 1 till mig och 4 till frysen
    Efter att han sugit ur blåsorna i vänster äggstock,sa han att han skulle försöka kolla lite efter den högra, och han hade inte mer än sagt det så dök den upp! Låg bakom/under den vänstra...!?! Trädde fram när den vänstra var tömd. Troligtvis har alla de andra misstagit sig på att det bara var en där... trott att det var den vänstra de såg hela tiden.
    Märkligt ändå... för den satt på höger sida för några år sen...
    Jaja, vi är lika olika på insidan som utsidan sa bm till mig. Och nu är man ruvare RD5... lååång väntan

FruHagelin,känner ju inte dig, men stort grattis till bebisen

• Strix

Men Grådis - det var ju ett JÄTTEBRA plock!! Grattis! Tog du arginin denna gång?

• Strix

Men Grådis - det var ju ett JÄTTEBRA plock!! Grattis! Tog du arginin denna gång?

• Lisen

FruH - Grattar dig här också!! Tyckte jag läste att larginin skulle ge effekt efter en månad redan, hoppas det stämmer. Gjorde uppehåll här över FET-behandlingarna så har nu börjat om igen sedan några veckor tillbaka. Förstod jag dig rätt att du inte gjorde något uppehåll efter ET när du blev gravid?

grådis - Vilket strålande resultat på dom ägg som ni fick ut! Brukar du få så hög befruktningsgrad och bra kvalité till frysen eller hade ni gjort något annorlunda denna gång, som provat larginin...?

Majbjörn - Åt du fortfarande larginin nu när du blev gravid? I så all hur mycket och hur länge? Ursäkta om du redan berättat, har svårt att hålla isär allt...

• Fru Orange

grådis - Ett jättefint resultat! Grattis!!! Fyra små frostflingor är kanonbra!!! Och tack för gratulation .

cantika - Det stämmer utmärkt, gjorde aldrig något uppehåll då L'arginin även ska hjälpa till med blodgenomströmningen (man blir ju tydligen mer lättblödande också när man äter L'arginin). Därför bestämde jag mig för att göra som Minnie69 att fortsätta. Precis i början när jag började trappa ner kunde jag också få dessa kramper i magen som hon beskrev och då tog jag en extra L'arginin och då gick det över på 10-15 minuter. Kanske är det bara inbillning men som de säger, tro kan försätta berg .

• Fru Orange

cantika - Glömde ju säga att visst är det nog så att L'arginin ger effekt ganska omgående, bara Minnies historia tyder ju på det men som jag och maken har förstått det så når man full effekt efter 3-4 månader.

• Majbjörn70

Grådis - Vilken jättebra resultat! Och vad skönt att de hittade den försvunna äggstocken till sist. Vad lustigt att den bytt sida och gömt sig bakom den andra!!! Vilken liten rackare... {#lang_emotions_wink} Nu vet du var den är iallafall, och det är ju bra! Även jag undrar nyfiket om du ätit Larginin inför detta försök.

cantika - Nej, jag hade mer eller mindre PRECIS slutat med Larginin, efter nästan exakt ett års ätande. Jag hade istället just börjat äta (ca) 1/3 barnalbyl per dag. Däremot så kan jag säga att jag fick ju ut jättemånga(!) ägg vid sista äggplocket. (23 st, totalt 5 st i slutändan) Och då hade jag ätit Larginin i nån månad bara. Sen om det berodde på det eller nåt annat kan jag ju förstås inte säga helt säkert...

Fru Hagelin - Återigen ett STORT grattis till lilla Felix!!! Underbara nyheter!

• grådis

Hej och tack alla

Hehe, näe...ingen LÁrginin {#lang_emotions_embarassed}... jag gick in här för att läsa på för jag tänkte börja med det,  men "hann" inte innan det var dags för detta försök...tänkte att det tar ju 3-4 månader innan det gjorde nytta, men det hade säkert hjälpt tidigare med?
    Sen käkar jag mediciner för min tarmsjukdom  och sköldkörtelproblem och har varit lite sporadisk med blandad kompott E-vitamin, zink och Omega3, samtidigt som jag är lite tablettnojig så kände att det blev lite mycket...

förra ivf:en såg de 3 blåsor, blev endast 1 ägg, förvisso befruktat och toppkvalite´men det satte sig inte.
    Annorlunda denna gång var högre startdos på Gonal-f.
    Cykeln mellan misslyckade ivf och nya försöket så drack jag utrensande te från hälsokosten, Ledins underlivste, (jag har sen jag tog ut min Levonova spiral för 5år sen sällan/aldrig? egen äl och bygger knappt nån slemhinna och har knappt nån mens, men när jag dricker Ledins underlivste så får jag mer som riktig mens, dock sparsam men ändå rött och inte det vanliga menlösa bruna spottandet...)  försökte även motionera och vara ute i friska luften mer, mycket frukt, grönt och fisk i kosten och försökte varva ner lite.

Men tycker ämnet är intressant och följer intresserat era framsteg med arginin och albyl

• Minnie69

Minnie kikar in i vad hon tror är sista tråden?

• Minnie69

Halloj igen! Nyfiken på om någon här har läst på, är bekant med "Tiggarnöt (tribulus terrestris)"?

Fattar det som att det ska kunna höja testosteronhalten...

Har precis börjat kika på det efter att ha läst citat av den här typen "i studier visat sig kunna påverka kroppens produktion av hormoner, bland annat det leutiniserande hormonet (LH) som i sin tur reglerar mängden testosteron i kroppen"

Men jag har inte riktigt lyckats hitta forskingen osv än, tänkte här är ju research-gänget nummer ett så jag passar på att fråga. Ska visst heta tiggarnöt i folkmun.

• cff

Även om detta är en gammal tråd vill jag dela med mig av mina erfarenheter för det fall att den kommer upp när någon googlar. Jag har lågt AMH och har under en tid ätit DHEA (köpt från www.dhea.com) och L'Arginin (från www.topformula.se).
    Det visade sig, nära jag började gräva i det, att jag inte bara hade ett lågt AMH-värde utan också extrem-låga värden av DHEA-S (den form av DHEA som är enklast att mäta i ett blodprov). Om man googlar på det inser man att symptomen av ett extremlågt värde av DHEA (som alla stämde på mig) är ganska trista (extrem trötthet, koncentrationssvårigheter, problem med närminnet, ont i kroppen). I USA skriver man gärna ut DHEA till ffa kvinnor som är slitna. Vissa tror att det har ett samband med utbrändhet (den teori jag tror på är att DHEA, som precis som kortisol tillverkas i binjurarna, kommer på undantag när kroppen har fullt upp att producera mycket kortisol – dvs under längre perioder av stress). Hursomhelst, ungefär en vecka efter att jag började äta DHEA som tillskott så kändes det som om jag vaknade upp ur en lång dvala. En fantastisk känsla efter att har varit mycket sliten (många personliga extrema stressmoment i mitt liv under en längre tid) under åtminstone ett år.

Jag har en bakgrund av många (12) insemination,sedan december 2010. Dock vet jag nu i efterhand att jag haft låga AMH-värden när dessa har gjorts (och därmed låg ”äggaktivitet”). Trots det blev jag i januari 2011, på mitt andra inseminatinsförsök, gravid (dock ett allvarligt kromosomfel som gjorde att jag blev tvungen att avbryta graviditeten), och på mitt 7e (dvs 5e efter första graviditeten). Tyvärr slutade även denna i ett missfall. En gång till har jag varit gravid men då blev det ett mycket tidigt missfall.
    Jag har nu även precis gjort mitt 4e IVF.

I mitten av december 2011 började jag ta 75 mg DHEA per dag och 1500 mg L’Arginin. Jag äter också en rad andra tillskott, men inga som jag tror påverkar mitt AMH. Att DHEA-S-värdena varierar så pass mycket sedan jag började ta tillskotten kan nog bero på att det varit olika många timmar (och ibland dagar) sedan jag tog tillskottet  senaste gången innan blodprovet.

Mitt AMH hade gått upp i maj! Det provet togs 17 veckor efter att jag börjat ta DHEA-tillskottet.

Skall vara     nov-10       dec-10       okt-11        dec-11       jan-12        mar-12      maj-12

DHEA-S      1,6-9,2          0,98                                                   0,60            3,4             1,3              8,4

AMH            0,7-5,0                              0,67          0,41                                                0,38            0,59

Detta betyder såklart inte nödvändigtvis att allas AMH går upp av DHEA-tillskott, men jag tror starkt på att man i alla fall har stor nytta av detta om man har en brist på DHEA. Jag har träffat en endokrinolog (hormonläkare) angående mitt låga DHEA, men hon konstaterade bara att hon inte kunde så mycket om det och sen när hon läst på att det i Sverige inte är en ”indikation”, dvs det är inget man anser är en sjukdom som behöver behandlas. Efter lite funderande bestämde hon att hon därför inte kunde skriva ut DHEA till mig (i Sverige heter läkemedlet Praestron). Så jag köper det från USA istället och följer upp med provtagningar på remiss från min husläkare (jag måste dock betala själv för alla prover).

Lycka till allihopa, och ge inte upp om ni har lågt AMH – min svenske gynekolog brukar peka på ett foto på väggen och säga att den bebisen har en mamma som hade AMH på 0,2.

Svar på tråden Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 6