Även om detta är en gammal tråd vill jag dela med mig av mina erfarenheter för det fall att den kommer upp när någon googlar. Jag har lågt AMH och har under en tid ätit DHEA (köpt från www.dhea.com) och L'Arginin (från www.topformula.se).
Det visade sig, nära jag började gräva i det, att jag inte bara hade ett lågt AMH-värde utan också extrem-låga värden av DHEA-S (den form av DHEA som är enklast att mäta i ett blodprov). Om man googlar på det inser man att symptomen av ett extremlågt värde av DHEA (som alla stämde på mig) är ganska trista (extrem trötthet, koncentrationssvårigheter, problem med närminnet, ont i kroppen). I USA skriver man gärna ut DHEA till ffa kvinnor som är slitna. Vissa tror att det har ett samband med utbrändhet (den teori jag tror på är att DHEA, som precis som kortisol tillverkas i binjurarna, kommer på undantag när kroppen har fullt upp att producera mycket kortisol – dvs under längre perioder av stress). Hursomhelst, ungefär en vecka efter att jag började äta DHEA som tillskott så kändes det som om jag vaknade upp ur en lång dvala. En fantastisk känsla efter att har varit mycket sliten (många personliga extrema stressmoment i mitt liv under en längre tid) under åtminstone ett år.
Jag har en bakgrund av många (12) insemination,sedan december 2010. Dock vet jag nu i efterhand att jag haft låga AMH-värden när dessa har gjorts (och därmed låg ”äggaktivitet”). Trots det blev jag i januari 2011, på mitt andra inseminatinsförsök, gravid (dock ett allvarligt kromosomfel som gjorde att jag blev tvungen att avbryta graviditeten), och på mitt 7e (dvs 5e efter första graviditeten). Tyvärr slutade även denna i ett missfall. En gång till har jag varit gravid men då blev det ett mycket tidigt missfall.
Jag har nu även precis gjort mitt 4e IVF.
I mitten av december 2011 började jag ta 75 mg DHEA per dag och 1500 mg L’Arginin. Jag äter också en rad andra tillskott, men inga som jag tror påverkar mitt AMH. Att DHEA-S-värdena varierar så pass mycket sedan jag började ta tillskotten kan nog bero på att det varit olika många timmar (och ibland dagar) sedan jag tog tillskottet senaste gången innan blodprovet.
Mitt AMH hade gått upp i maj! Det provet togs 17 veckor efter att jag börjat ta DHEA-tillskottet.
Skall vara nov-10 dec-10 okt-11 dec-11 jan-12 mar-12 maj-12
DHEA-S 1,6-9,2 0,98 0,60 3,4 1,3 8,4
AMH 0,7-5,0 0,67 0,41 0,38 0,59
Detta betyder såklart inte nödvändigtvis att allas AMH går upp av DHEA-tillskott, men jag tror starkt på att man i alla fall har stor nytta av detta om man har en brist på DHEA. Jag har träffat en endokrinolog (hormonläkare) angående mitt låga DHEA, men hon konstaterade bara att hon inte kunde så mycket om det och sen när hon läst på att det i Sverige inte är en ”indikation”, dvs det är inget man anser är en sjukdom som behöver behandlas. Efter lite funderande bestämde hon att hon därför inte kunde skriva ut DHEA till mig (i Sverige heter läkemedlet Praestron). Så jag köper det från USA istället och följer upp med provtagningar på remiss från min husläkare (jag måste dock betala själv för alla prover).
Lycka till allihopa, och ge inte upp om ni har lågt AMH – min svenske gynekolog brukar peka på ett foto på väggen och säga att den bebisen har en mamma som hade AMH på 0,2.