Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Vad tänker ni om ni ser en liten flicka klä sig i extremt utmanande kläder?

Folk får väl ha på sig det dom vill. Är inte min ensak vad någon annan väljer att klä sig i. 

Däremot säger jag till barn som är för kallt klädda att åka hem och klä på sig mer innan dom förfryser något, men det är annorlunda.
    Vuxna ansvarar själva för att klä sig rätt för temperaturen, barn har man ett större ansvar för.
  • Triskele
    CeeJay skrev 2010-02-09 06:56:52 följande:
    Annat: Stackars flicka som inte har föräldrar med bättre moral och mer sunt förnuft  -det är nog det första jag tänker. Men sen KAN det ju vara så att föräldrarna och barnet har bråkat i flera år ang kläder och att hon nu för första och sista gången för testa såna kläder.
    Vad har moral med saken att göra?
    Eller för den delen sunt förnuft.
    Så länge hon är klädd för att hantera väder och vind så är det ju förnuftiga kläder.
  • Triskele
    Höst flickan skrev 2010-02-09 07:20:36 följande:
    Undrar hur det står till hemma och hoppas hon inte råkar illa ut.
    Det kan man göra ändå. Sexuella förövare går inte på klädseln. Dom går på utsatthet.
  • Triskele
    Minli skrev 2010-02-09 07:52:09 följande:
    Annat: Tänker att hennes föräldrar kunde ta lite mera ansvar. En tolvåring ska inte gå i jätteurringad top och minikjol. Det ser ju f.ö. inte bra ut på någon att kombinera de två plaggen (men det är ju bara min åsikt)...
    Om jag förstår dig rätt så är du emot det för att du inte tycker att det är fint?
  • Triskele
    Pemmel skrev 2010-02-09 10:45:32 följande:
    Sedan tänker jag även att jag hoppas att hon inte kommer att råka illa ut för sin klädsel eller hamna i fel sällskap på grund av sin stil.
    Jag förstår inte den här attityden överhuvudtaget.
    Varför skulle klädseln leda till detta?
    Vad har barnets kreativa uttryck med ev. övergrepp eller fel sällskap, vad det nu är, att göra? Hur kopplar man ihop dessa?
  • Triskele
    Glimma76 skrev 2010-02-09 12:39:29 följande:
    Menar du att du ite känner till att folks döms pga sina kläder!!?? Blir bara lite förvånad. Jag trodde alla visste att det var så. Även om man kan känna att det är fel. En väldigt utmanande klädsel på en liten flicka gör att hon ses som älder, kåt osv. Det drar gärna till sig killar som är lite äldre ex. Annars tycker jag att utmanande kläder kan vara fint. Men det ska vara på tjer som är lite äldre och som vet vilket intryck det ger.
    Självklart vet jag att vissa människor fäster för stor vikt vid vad andra har på sig.
    Men jag förstår inte hur vuxna människor, medvetna om detta, väljer att förstärka dessa fördomar och därmed ursäktar dåligt beteende gentemot andra genom att fördöma vissa sorters klädsel.
    Är viljan att anpassa sig och konformeras så stark?
    Oavsett vilka kläder man bär så ska ingen bli ursäktad för att denna ägnar skadlig uppmärksamhet mot andra. Trakasserier, påhopp och liknande är fel i alla situationer.
    Fel är klädseln bara utifall att bäraren av denna klädsel upplever att så är fallet eller om kläderna inte är anpassade för vädret.
    Vad andra väljer att klä sig i är ingen ursäkt för någon att bete sig illa.
    Annars väljer man faktiskt att acceptera övergrepp och övertramp baserat på yttre attribut och det är inte ok. Lika lite som det är ok att diskriminera personer med heltäckande klädsel är det ok att diskriminera lättklädda.
    Och vi har faktiskt alla ett ansvar att vända dessa skadliga inställningar eftersom dessa formar hur man beter sig.
    Jag blir så trött på sexualiseringen som ska bankas in i generation efter generation.
    Det räcker med att det handlar om att det är ett barn för att alla vuxna ska backa och det gäller oavsett om man har en hebefil läggning eller inte.
    Barn är inte sexobjekt, oavsett klädsel.
  • Triskele
    Pemmel skrev 2010-02-09 14:21:50 följande:
    Min erfarenhet från min skoltid är att det hänger ihop. De tuffa tjejerna klädde sig mer utmanade och var också de första att gå på fester med alkohol och att ha sex och de var mer utsatta för äldre killars kommentarer. Det kan ju ha handlat om deras personlighet i grunden, men det verkade vara de med den personligheten som valde de kläderna. Alltså inte klädernas fel egentligen, men för mig sänder utmanade kläder signaler som påminner mig om tjejerna i min klass som klädde sig så och ibland råkade illa ut. Förstår du hur jag tänker fast jag mest svamlar? Det kanske bara är fördomar, jag hoppas det, men jag har inte sett bevis för motsatsen. Sedan tvivlar jag inte en sekund på att det finns undantag och tycker inte heller att tjejerna ska förbjudas att klä sig så om de vill det. Det där är bara känslan jag får.
    Det handlar nog mer om personligheten och risktagandet än om vilka kläder dessa valt att sätta på sig.
    Jag råkade illa ut från tidig ålder, det hade inget med vad jag hade på mig att göra.
    Utsatt blir man om man attraherar en förövare och denne får tillfället att utsätta en.
    Och dom attraheras inte av klädseln. Där är den största gemensamma nämnaren barnets utsatta position.
    För mig sänder inte barn sexuella signaler oavsett klädsel. Eller beteende för den delen. Dom härmar och imiterar, precis som dom bör göra för att utvecklas och för att förstå nya saker.
    Men att vantolka det till att barnet skulle ha intresse av en reell sexuell relation med en vuxen och som agerar därefter, tror jag bara folk som har en dragning till barn själva gör.
    Friska vuxna ser det för vad det är, barns kreativa uttryck och utforskande av sin omvärld.
    Jag kan förstå varifrån känslan kommer, det är vanligt att peka på klädseln och mena att den har spelat in, men det verkar bara vara en projektion som lever vidare från puritanism och gammal kristen moral.
    Det är lätt att skylla på kläderna, men det är ju inte dom som orsakar skadliga beteenden.
  • Triskele
    ModestyB skrev 2010-02-10 12:32:32 följande:
    Jag skulle oroa mig för hennes hemförhållanden, eftersom hennes föräldrar uppenbarligen sanktionerar att deras flicka skickar ut sexuella signaler genom sin klädsel. Det handlar inte om att det skulle vara någon skillnad för pojkar, men detta är ett sexistiskt samhälle där kvinnor får bära skulden för de övergrepp de utsätts för. Något sådant skulle jag aldrig vilja att min egen dotter blev utsatt för, därför skulle jag föredra en könsneutral klädsel fram till dess barnet är en färdig tonåring med en medveten önskan om att signalera genom sin klädsel.
    Vadå skickar ut sexuella signaler?
    Hon är ett barn.
    Barn skickar inte ut sexuella signaler till friska vuxna människor.
    Oavsett om det är ett raffset eller liknande dom bär.
    Barn söker inte sex på det sättet och bara störda personer agerar på sånt.
    Genom att vägra att acceptera sexualiseringen av barn motverkar man faktiskt denna.
    Men om man anpassar sig efter sjuka individer och begränsar sina barns kreativitet så förstärker man ju snarare problemet.
    Jag är ledsen att behöva säga det men det är inte ditt barns klädsel som avgör om hon blir utsatt för övergrepp eller inte. Förövare går inte på klädsel, dom går på tillfälle.
    Det bästa man kan göra för att motverka övergrepp är att ge sina barn verktyg att hantera oönskad uppmärksamhet med, samt att ge dessa en stark integritet och känsla att dom bestämmer vem som får ta och inte ta på dom.
    Visa att det aldrig är deras fel om någon tar sig friheter, även om det bara är små överträdelser.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-02-10 20:50:19 följande:
    fast.... å andra sidan, jag som var den där 12-13åringen i utmanande kläder och med utmamande stil har blivit antastad och utsatt för fler övergrepp än mina kompisar. Jag misstogs (jag förstår inte hur, men tydligen hädner det) för äldre av flera och det agerades utifrån det. Jag hade en relation med två 18åriga killar när jag var 12 och förlorade oskulden som 13åring. osv.
    Jag tror inte folk misstar egentligen. Jag tror dom skyller på det. Även för sig själva.
    Jag blev utsatt för övergrepp trots bylsiga, för stora och relativt fula kläder och en mager barnkropp. Jag har inte ens haft ett sexuellt utåtagerande som barn som utsatts lätt får.
    Jag misstänker ett tidigt övergrepp, runt 4 års ålder eller så, men det tog riktig fart när jag var 8-9 år. Efter det har det först på senare år minskat. Nu när jag vet hur jag ska freda mig och inte är rädd för att föra ett jävla liv om någon ger sig på mig.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-02-10 21:11:24 följande:
    eh, jo. barn kan faktiskt söka sexuell uppmärksamhet samt vara intresserade av sexuella relationer.
    Mja, det brukar vara tecken på sexuella övergrepp.
    Och den vuxna person som agerar på det är inte mindre ett kräk än om barnet hade varit passivt.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-02-10 21:23:04 följande:
    ja och nej. många barn testar också gränser. Gärna runt puberteten
    Och där har ju vi som vuxna ett ansvar att sätta gränser och se till barnet inte gör saker det inte vill göra egentligen.
  • Triskele
    BlommyNess12 skrev 2010-02-10 21:24:57 följande:
    Inte alltid, en 13åring kan mycket väl ha sexuella känslor utan att det på något sätt skulle vara onormalt.
    Absolut, men att som vuxen agera på det är iaf i mina ögon helt förkastligt.
    Att likställa barnets experimenterande med en vuxens utvecklade sexualitet är tyvärr allt för vanligt.
  • Triskele
    BlommyNess12 skrev 2010-02-10 21:29:08 följande:
    Hurdå inte vill göra? Gäller det sex eller annat? Jag ville iallafall väldigt gärna ha sex med mina pojkvänner, trots att jag var under 15 och jag ångrar ingenting ens idag.
    Jag tror du missförstår.
    Jag menar självklart inte att barn i och efter puberteten inte kan vilja ha sexuella relationer. Men det skadar inte den äldre partnern att vänta och verkligen försäkra sig om att det är vad personen verkligen vill och att den inte har en anledning bakom som gör det till en dålig idé.
    Helt enkelt lära känna personen och skapa förtroende innan man ägnar sig åt sex som kan vara ett självskadebeteende t.ex.
  • Triskele
    rasajj skrev 2010-02-12 23:20:18 följande:
    Forst och framst tycker jag synd om henne. Att hon inte har nan i sin omgivning som lart henne att vardera sig sjalv mer an sa. Att hon lart sig att hon inte ar nagot mer an sin kropp och hur sexuellt attraherande hon kan vara. Sedan funderar jag val lite pa om hon fryser..  Och varfor foraldrarna inte gor nagot for henne.
    Hon kanske inte har avsikt att vara sexuellt attraherande.
    Och på vilket sätt visar lite kläder på att en person skulle värdera sig själv mindre?
    Om vädret är varmt så lär hon inte frysa.
  • Triskele
    rasajj skrev 2010-02-13 15:21:25 följande:
    Och har hon inte som avsikt att vara sexuellt attraherande sa brister ju foraldrarna ANNU mer som inte upplyst henne om vad viss kladsel sander for signaler. Klader som visar mer hud an den doljer visar att hon inte varderar sin kropp mer an som sexuell magnet, och att hon inte varderar nagot mer an sin kropp som sexuell magnet. Det ar sorgligt. Som vi ser sa har inte pojkar samma press pa sig att kla sig i sa tight atsittande klader som mojligt med sa lite tyg som mojligt. Snarare tvartom! Pojkar far posiga boxershorts som kallsonger, medan flickan far sa tighta och minimala trosor man kan hitta. Flickan ska inte visa att hon har trosor under kladerna, medan pojkarn garna ska visa vilka snygga kalligar han har genom att  inte dra upp de forstora byxorna over baken. Flickan ska ha ett tunnt linne med knapt nagra axelband, garna sa kort att det knappt nar under brosten, killen har en t-shirt som ar sa stor att den kunde vara ett talt. Flickan har korta shorts sa skinkorna kikar ut, eller sa kort kjol att den knappt kommer under skinkorna, medan killar har shorts som ar 5 storlekar forstora, och gar ner till anklarna, fast det ar 'shorts'.. Och sa undrar vi hur det kommer sig att flickorna ses som sexuella object.. hm.. Hjarnan gar i hogvarv.. Eller inte..
    Eller så har dom förklarat att hon får ha vilka kläder hon vill och att ingen har rätt att kränka henne för det.
    Du projicerar din syn på kläder på andra. Det betyder inte att dom ser sig som mindre värda eller ens som sexuellt utmanande när dom klär sig utifrån eget tycke.
    Lika lite som du avser att vara sexuellt utmanande gentemot en person som anser att allt utom burka är sexuellt laddat...
    Vissa vill klä sig i tättsittande, hudvisande plagg för att dom trivs i det, inte för omgivningens skull.
    Många kunde inte bry sig mindre om vad andra tycker om deras klädsel.
    Om någon väljer att klä sig på ett sätt som stör dig så ska ju knappast den personen behöva ändra på sig för att du är pryd. Eller är du själv beredd att klä dig i burka?
  • Triskele
    rasajj skrev 2010-02-13 19:04:25 följande:
    Naivt att tro att flickan klar sig sa for att hon personligen tycker det ar fint. Hon ar naturligtvis medveten om vilken reaktion hon far av omgivningen, samt vad hennes kompisar anser att hon bor ha for klader pa sig. Det ar inte 'min' syn pa kladerna, det ar samhallets syn pa kladerna, eller brist pa klader.
    Inte det minsta naivt.
    Jag är själv naturist och fäster ingen sexuell laddning vid naken hud.
    Omgivningens sexualiserande av hud är mestadels störande.
    Jag ser inte varför man ska driva puritanism som ett önskvärt tillstånd överhuvudtaget.
    Vad är problemet med att folk har lite kläder på sig om vädret så tillåter?
    Det är deras kroppar och deras val vilka kläder dom bär.
    Själv klär jag på mig mer kläder än jag önskar för att omgivningen blir så illa berörd i så hög utsträckning, jag önskar att folk bara kunde lägga ner att projicera sina uppfattningar på andra eller för den delen sina preferenser.
    Det är fjantigt att det är ok att gå i bikini på stranden men inte på stan. Man visar lika mycket hud.
    Eller för den delen att det är ok att gå barbröstad som man, men inte som kvinna.
    Sluta ha dubbel standard vad gäller könens klädsel till att börja med.
  • Triskele
    diamanten skrev 2010-03-21 15:57:52 följande:
    Jag tycker att man borde uppfostra tjejer att vara trygga i sina kroppar och att inte skämmas för dem. Det finns inget fel, fult, omoraliskt med naken hud. Man borde inte trycka ner och försöka kontrollera tjejer.
    Har samma inställning. Varför ska hud sexualiseras så jävla mycket?
  • Triskele
    vackrastarflow skrev 2010-03-21 17:57:10 följande:
    ja absolut. jag är allt för att en tjej ska kunna gå genom stan naken om hon så vill. man ska alltid få göra precis som man vill. men det finns folk (mestadels män) som hade reagerat på detta och det utökar risken för att de gör något mot tjejerna som klär sig lätt. helt fel, men man kan inte blunda för det.
    Dags att åtgärda dessa mäns beteende då.
    För det är knappast så att den utsatta ansvarar för att förhindra det.
    Och enligt min erfarenhet är klädseln fullständigt obetydlig, det är hur utsatt du är som avgör.
    Och klädseln avgör inte den biten.
  • Triskele
    vackrastarflow skrev 2010-03-21 18:14:02 följande:
    Nja jämnåriga är nog mer intresserade av de som klär sig utmanande. Ta filmen Hipp hipp hora som exempel. Sådant händer på riktigt, det är inte på låtsas. Men visst är det dags att göra nåt åt de som begår brotten!! Förlöjliga mig inte genom att mena att jag säger att det är tjejernas fel. I dagsläget finns det folk som tänder på lättklädda småflickor. Så länge de finns så finns faran, och väljer man att blunda för det så kan man inte komma sen och säga att man är förvånad.
    Fast om du menar att man ska begränsa dom som utsätts så ursäktar du till en del dessa beteenden.
    Det skickar en signal om att det skulle vara mer acceptabelt att utsätta en lättklädd.
    Att det skulle vara något man ska få räkna med om man väljer att visa hud.
    Och det gör att utsatta rannsakar sig själva och undrar om det var klädseln som ledde till övergreppen.
    Det är helt fel ände att börja i.
  • Triskele
    vackrastarflow skrev 2010-03-21 19:23:42 följande:
    du vänder på mina ord. tråkigt att diskutera när det sker. jag ursäktar ingens beteende. men man kan inte blunda för det som sker. det är som att promenera på motorvägen och inte tro att man kan bli påkörd. jag skiter i folks förehavanden. vill man gå klädd på ett visst sätt så är det fritt fram för min del, jag tänker inte "begränsa" någon. every person is their own. men om man tror att världen är en rosa bubbla så blir man ofta bränd.
    Som offer för otaliga övergrepp så är jag mycket väl medveten om hur smutsig verkligheten är.
    Om man tror att ens attityd gentemot lättklädda inte ursäktar förövares beteende så väljer man faktiskt att blunda.
    Det blir självuppfyllande.
    Jag tror väldigt få menar att göra det, men likväl har det denna effekt.
    En hora/slampa/full/lättklädd kan inte våldtas är bara alltför vanlig som attityd.
    Bland ungdomar och vuxna.
    Och man förstärker denna genom att fokusera på offrets utseende och beteende, när man borde placera skuld och ansvar där det hör hemma.
    När fokus borde ligga på förövarens beteende, attityd och handlingar.
Svar på tråden Vad tänker ni om ni ser en liten flicka klä sig i extremt utmanande kläder?