• Anonym (LESS)

kan man gör bedrägeri anmälan till polisen via internet?

har blivit lurad och vill anmäla kan jag göra det här via internet el måste jag in till nåt kontor.

faaan va less man kan bli på folk

• Svar på tråden kan man gör bedrägeri anmälan till polisen via internet?
  • Anonym

Vad är det du vill anmäla?
    Ring polisen och hör hur du kan lämna din anmälan.

• Kjell2
    Anonym (LESS) skrev 2010-02-09 08:37:20 följande:
    har blivit lurad och vill anmäla kan jag göra det här via internet el måste jag in till nåt kontor.faaan va less man kan bli på folk
    Ring 11414
  • Anonym (LESS)

köpt en vara på eniro som säljaren ej skickat betalade till hans postgiro förr onsdagen och han skulle skicka på en gång men sen dess har han art helt tyst,

• mittenavapril

ring 11414. Men se sedan till att skicka in annons och den info du har fått via  mail från säljaren (om du har någon). Se också till att uppge allt i anmälan. Typ telefonnumer till säljaren, vart du köpt varan, annonsnummer mm.
    Jag utreder denna typ av bedrägeri, men är så förbaskat trött på folk som anmäler och sedan inte bifogar något material, typ annonsnr på blocket och sen tror att vi kan få fram allt genom att bara knäppa figrarna

• Anonym (LESS)
    mittenavapril skrev 2010-02-09 20:52:52 följande:
    ring 11414. Men se sedan till att skicka in annons och den info du har fått via  mail från säljaren (om du har någon). Se också till att uppge allt i anmälan. Typ telefonnumer till säljaren, vart du köpt varan, annonsnummer mm.Jag utreder denna typ av bedrägeri, men är så förbaskat trött på folk som anmäler och sedan inte bifogar något material, typ annonsnr på blocket och sen tror att vi kan få fram allt genom att bara knäppa figrarna
    jag ringde och fick prata med en trevlig kille som ställde massa frågor och han sa jag skulle få kopia på detta,

vet ej hur fort detta går innan dom kontaktar säljaren?

har man chans att få tillbaka sina pengar?
  • Anonym (LESS)
    ring 11414. Men se sedan till att skicka in annons och den info du har fått via  mail från säljaren (om du har någon). Se också till att uppge allt i anmälan. Typ telefonnumer till säljaren, vart du köpt varan, annonsnummer mm.Jag utreder denna typ av bedrägeri, men är så förbaskat trött på folk som anmäler och sedan inte bifogar något material, typ annonsnr på blocket och sen tror att vi kan få fram allt genom att bara k
  • Anonym (LESS)
    ring 11414. Men se sedan till att skicka in annons och den info du har fått via  mail från säljaren (om du har någon). Se också till att uppge allt i anmälan. Typ telefonnumer till säljaren, vart du köpt varan, annonsnummer mm.Jag utreder denna typ av bedrägeri, men är så förbaskat trött på folk som anmäler och sedan inte bifogar något material, typ annonsnr på blocket och sen tror att vi kan få fram allt genom att bara knäppa figrarna
    tror du man har nån chans att få pengarna tillbaka?

vad händer nu kommer polisen kontakta säljaren och hur lång tid tar det?

personnummret och postgirot var reggad på samma namn han gedde mig,
    kanske är lättspårat?
  • Anonym
    Anonym (LESS) skrev 2010-02-10 12:53:21 följande:
    tror du man har nån chans att få pengarna tillbaka?vad händer nu kommer polisen kontakta säljaren och hur lång tid tar det?personnummret och postgirot var reggad på samma namn han gedde mig,kanske är lättspårat?
    Hur skickades varan? HAn kan ju bara skylla på Posten.. Eller begärde du och betalade för rekomenderat?
  • mittenavapril
    Anonym (LESS) skrev 2010-02-10 12:53:21 följande:
    tror du man har nån chans att få pengarna tillbaka?vad händer nu kommer polisen kontakta säljaren och hur lång tid tar det?personnummret och postgirot var reggad på samma namn han gedde mig,kanske är lättspårat?
    Få tillbaka pengarna? Tja... om en person döms och du yrkat på skadestånd och tingsrätten dömmer ut det till dig har du rätt till pengarna och får gå den sedvanliga vägen... alltså fråga den dömde om han tänker betla, gör han ej det så kan du begära hjälp av Fogden, men det kostr någon 500 hundring.
    Bara för att någon har reggat sig med ett personnummer betyder det inte att det är just den personen som begått brottet. Men visst är det lättspårat, men det är låg prio på det hos polisen. Har du otur och hamna i mitt distrikt så är handläggningstiderna väldigt långa.
  • Hjalmar01

Hej det är 3 barn som blir t.ex. slagna, TYP strypta eller man kan säga att han håller om våra halsar, polis gräpp, och håller fast oss vid marken, stör tjejerna, håller på peta på tjejerna så det gör ont och han nyps.  Ps detta händer under skol tiden och han är 12 år. Han blir också jätte lätt arg! Detta är faktiskt ingen lek! Vi är jätte rädda för han och vi vill snart inte gå till skolan efter som han håller på som han gör! Lärarna gör INGET TINGEN eller jo men dem säger bara till rektorn. Och vad man en gör fortsätter han!!! detta är vad vi upplever! och om det är ok så skriver vi en fake e-postadress. vi är 11 år!

• Anonym (Utredare)

Som bedrägeriutredare råder jag att ringa 114 14 eller besöka en polisstation för att göra en anmälan. Internetanmälan är till för brott av enkel beskaffenhet och förluster.

• UniqueSnowflake
    Hjalmar01 skrev 2013-12-04 15:48:22 följande:

Hej det är 3 barn som blir t.ex. slagna, TYP strypta eller man kan säga att han håller om våra halsar, polis gräpp, och håller fast oss vid marken, stör tjejerna, håller på peta på tjejerna så det gör ont och han nyps.  Ps detta händer under skol tiden och han är 12 år. Han blir också jätte lätt arg! Detta är faktiskt ingen lek! Vi är jätte rädda för han och vi vill snart inte gå till skolan efter som han håller på som han gör! Lärarna gör INGET TINGEN eller jo men dem säger bara till rektorn. Och vad man en gör fortsätter han!!! detta är vad vi upplever! och om det är ok så skriver vi en fake e-postadress. vi är 11 år!

Men OJ vad hemskt! Gråter
    Tyvärr finns det bara en sak ni kan göra. Det är att allihop tillsammans säga åt era föräldrar att agera.

De är målsmän, ansvariga för er, men skolan har ansvar för er under skoldagen. Så om skolan inte gör något åt problemet (han som mobbar och slåss) så kan era föräldrar polisanmäla skolan och även kommunen.

Tyvärr finns det inget annat sätt då er mobbare är omyndig. Allt måste gå via föräldrarna.
    Så urdåligt att skolan och rektor och lärare inte agerat!

Svar på tråden kan man gör bedrägeri anmälan till polisen via internet?