Äggallergitråden
Lena74 - allergitråden finns under kategorin föräldrar / allergier. Kan tyvärr inte länka från telefonen, hoppas du hittar ändå
Lena74 - allergitråden finns under kategorin föräldrar / allergier. Kan tyvärr inte länka från telefonen, hoppas du hittar ändå
Sousafon - jag tycker pannkakorna blir bättre om man byter ut äggen mot no egg istället för bakpulver
Slippy - dotterns dietist sa att vi skulle börja med sockerkaka eller pannkaka. Dag 1, 1x1 cm, dag 3 2x2 cm, dag 5 5x5 cm och om hon fortfarande inte hade reagerat dag 7 så kunde hon få en hel sockerkaksbit eller ett par pannkakor. Funkade även det så skulle vi testa en liten bit kokt ägg.
Hoppas det går bra!
Nettle - de brukar ha varmt vatten, typ tevatten att värma maten i. Det vattnet kan du också blanda gröt-och vällingpulver med. Men kall mat i kylväska tycker jag låter som en bra ide.
Suzzy - jag har bakat många gånger med no egg. I början blev det inte så bra men numer tycker jag att det funkar helt ok.
Suzzy - tänk på att man måste blanda pulvret och vatten ordentligt innan så att det det ut som äggvita. Jag tror det var felet jag gjorde i början att jag inte blandade det ordentligt innan jag la till andra ingridienserna.
Ikea har ju även köttfärssås till barnen som är helt fri från ägg, mjölk och soja
Sara - jag har inte varit iväg med min äggallergiska dotter än. Men vi planerar att åka nästa år, både till Spanien och Thailand. Jag räknar inte med att det ska vara några problem även om jag såklart är lite orolig för det. Både jag och min man har varit i Thailand många gånger. Ägg brukar finnas i pad thai och några fler nudelrätter och i stekt ris, desstuom kan ju själva nudlarna vara av ägg så det måste man se upp med. Vi kommer beställa rena produkter, alltså typ ren kyckling/kött och ris/pommes och liknande. Min dotter är ju även allergisk mot mjölk, soja och baljväxter, jordnötter och troligen nu även gluten eller sädesslag. Pratade med en vuxen tjej i helgen som har samma allergier som min dotter + majs och hon har varit utomlands många gånger och hon upplever det enklare utomlands än det är i Sverige att få bra mat och hon mår oftast som bäst när hon är utomlands.
Vi kommer ta med oss kort på spanska/thailänska där det står vad hon är allergisk mot för säkerhetsskull. Vi kommer se till att ha eget pentry så vi i värsta fall kan koka pasta och ha eget bröd och smör osv för säkerhets skull. Men som sagt, vi räknar med att det kommer gå bra. Min dotter har aldrig fått någon allergichock utan reagerar endast med eksem, mage, humör och dålig sömn så vi kan känna att det är värt att ta risken.