Inlägg från: Nenna B |Visa alla inlägg
  • Nenna B

Äggallergitråden

Hej!

Jag har en pojk som inte tål ägg (inte allergisk, men överkänslig) och vi har nu uteslutit ägg i allt vi kommit åt sen ett halvår tillbaka. Han är 2,5 år ungefär.

Vi gjorde ett allergitest för en månad sen ungefär där det konstaterades att han inte var allergisk, men jag fick sen höra på sidovägar att man endast testar äggvita. Vet ni om det stämmer? Och kan man be om ett allergitest på äggula i sånna fall?

Jag tror inte att han är allergisk utan mer överkänslig ändå, han reagerar inte med utslag eller andra typiska allergiska reaktioner. Utan med magont, diarre och han blir allmänt ledsen och tjurig (kommer troligtvis från magontet). Äter han ägg vet vi att vi räkna med minst en sömnlös natt med massor av gråt.      

• Nenna B
    LokesMammi skrev 2011-08-14 08:12:12 följande:
    Jag själv är allergisk mot ägg. Jag kan äta pannkaka o sockerkaka, men inte stek/kokt ägg eller omelett t.ex. På pricktestet dom tog på mig så var det otydligt så då fick jag äta ett kokt ägg på sjukhuset. Jag fick enast äta gulan. Började klia i halsen och fick blåsor på läpparna. När vi sen gick därifrån så började jag få svårt o andas så vi gick tillbaka och jag fick medicin. Jag var då 18 år. Läkarna sa att anledningen till att jag bara fick äta gulan var för att reagerar man på gulan så reagerar man på vitan. Vitan är mera allergiframkallande än gulan.

Men då är det varken äggulan eller äggvitan som du tål? Hon jag fick höra av att man endast testade äggvita - tål äggvitan men inte gulan.
  • Nenna B
    Miralicia skrev 2011-08-14 14:30:59 följande:
    Med pricktest och blodprov är det äggvitan man testar med/för, eftersom det är i äggvitan som absoluta huvuddelen av proteinerna i äggen finns och det är proteinerna som man reagerar på vid allergiska reaktioner. Däremot när man ska testa att provocera med ägg genom att äta det så är det inte helt ovanligt att man börjar med att ge enbart ge äggula eftersom den knappt innehåller några protein i sig själv (förutom "kontaminering" av kontakt med vitan). Så reagerar man på äggulan så klarar man inte äggvitan, men däremot så eftersom ägg är väldigt värmeinstabilt (proteinernas struktur förändras väldigt mycket vid uppvärmning) och vid tex hårdkokt ägg så blir det en klar uppdelning av gula och vita så att då kan det vara så att man kan klara gula men inte vita eller att man som äggallergiker i vissa fall kan klara av maträtter som innehåller tillagat ägg som tex pannkaka eller bullar/bröd som är penslat med ägg utan att få några symtom, men att man inte kan äta sådant som innehåller ägg i rå form som majonäs eller glass.

Okej, då förstår jag bättre! Tack!

Det förklarar definitivt varför vissa saker går bättre än andra.  
  • Nenna B
    maria12 skrev 2011-08-16 04:08:10 följande:
    hej

Min helammande bebis har slemmig avforing som ibland har lite blod i. Vi haller pa att utreda for ev. matallergi och jag har redan slutat med mjolk, soya och jordnotter, men annu inte agg. Slemmet har inte gett med sig och senast igar hade hon lite lite blod i avforingen.....jag undrar om agg kan ge upphov till detta? Jag har alltid atit mycket agg, och funderar nu pa att sluta for att se om det blir nagon andring....hur lange maste man vara helt utan agg i sanafall for att kunna se resultat (ar det samma som med mjolk, ca 3 veckor?)

Jag trodde namligen aggallergiker hade andra typer av reaktioner, som exem eller andnod, och inte att det visade sig pa avforingen.....men ar det nagon som har nagon erfarenhet av aggallergi hos ammande bebisar?Skulle vara jatteintressant att fa veta mer i sana fall,

Kram 
    Min son är visserligen inte allergisk, men överkänslig.

Han reagerade med annorlunda avföring (mest illaluktande, grön diarré väldigt sällan vit, men det hände) när jag åt ägg och ammade honom sedan. Om det berodde på äggen har vi aldrig fått svar på, mest eftersom han inte reagerade på pricktest. Men vi är ändå avrådda från att använda ägg i matlagning så gott vi kan, och den sortens sympton har faktiskt försvunnit.
  • Nenna B
    Billabong skrev 2011-08-23 18:41:46 följande:
    Aha! Jag har inte tänkt på att fråga efter äggfri glass efter barnmenyn på IKEA. Tack för det tipset!

Däremot har vi tänkt på att fråga efter äggfria köttbullar och det har de!  De äggfria köttbullarna är även glutenfria, och kanske är de även utan fler ingredienser som är vanligt att vara allergisk mot.

Tackar för tipset!! Äter vi på IKEA är det köttbullar som gäller, har inte tänkt på att de kan innehålla ägg. Dumt egentligen, har ju alltid haft ägg i köttbullesmeten här hemma. 

Var köttbullarna goda? De äggfria alltså? 
  • Nenna B
    Billabong skrev 2011-08-23 19:54:54 följande:
    Nenna B skrev 2011-08-23 19:22:25 följande:

Tackar för tipset!! Äter vi på IKEA är det köttbullar som gäller, har inte tänkt på att de kan innehålla ägg. Dumt egentligen, har ju alltid haft ägg i köttbullesmeten här hemma. 

Var köttbullarna goda? De äggfria alltså? 

De vanliga köttbullarna på IKEA innehåller ägg, det är inte bara så att de KAN innehålla ägg eller spår av ägg. Men om ditt barn inte reagerat så är kanske inte allergin så stark att det blir ngn reaktion.

Har du ägg i köttbullarna du gör hemma till ditt äggallergiska barn? Eller hur menade du?

De äggfria köttbullarna på IKEA vet jag inte hur de smakade, men antagligen helt ok eftersom de slank ner. ;-D   
    Jag menade att jag inte tänkt på att fråga om det var ägg i eller inte. Var på IKEA senaste gången innan vi gjorde pricktestet på sonen.
    Men han är inte allergisk, han är överkänslig mot ägg. Han får inga utslag eller andra allergiska reaktioner. Han mår istället "bara" väldigt dåligt av dem. Vi är fortfarande på teststadiet, egentligen, för om han kan äta vissa saker med ägg i. Men till en början undviker vi ägg i allt. Och den rekomendationen har vi även fått från barnläkaren. Han får exempelvis specialkost på förskolan numera.

Innan allt detta, lagade jag alltid köttbullar med ägg i. Recept hemifrån. Nu blir det utan.
    Sousafon skrev 2011-08-23 20:01:36 följande:
    Tack för svar! Min son reagerar inte heller luftburet, men har ganska kraftig allergi, dvs. reaktionen om han får i sig ägg blir kraftig. Det händer i princip aldrig, så det är svårt att veta i nuläget, men vi är försiktiga. Eftersom han dessutom är allergisk mot alla nötter så gör det oss tveksamma till att äta ute. Hade det bara varit ägg hade det varit lättare. Men IKEA borde vi nog kunna prova då! Det tror jag att han skulle gilla.

Tja, hamburgerkedjorna. Ja vet inte, det är väl mest det att de verkar ha ganska strikta rutiner, lika överallt. Och jag vet i alla fall att de friterar pommes frites för sig (har frågat på Burger King). Men visst, ibland undrar jag hur säkert det är där också. Inget har hänt än så länge, och sonen ääälskar det.  
    Pommes för sig, pajer för sig osv? Ja, det gör även McDonalds. Däremot kyckling, fisk är jag mer tveksam till. Har jobbat på ett McD tidigare, men det är så länge sen att jag glömt bort om de har särskilda "byttor" till varje produkt (kycklingen och fisken alltså). Oljan ska vara densamma, inte att den återanvänds mellan produkterna utan att de använder samma sort.

Tveksam till om de steker bröd och hamburgare (äggfria) på olika stekbord. Men de har jäkligt hårda restriktioner, och måste kunna svara och t.o.m visa dig om du frågar.
    Minifer skrev 2011-08-23 22:34:22 följande:
    Vår kille var tre månader när han en dag hade hela bröstkorgen täckt av eksem och hade feber. Åkte till akuten med honom och blev remmiterade till Hud, där de gav oss de sade att de "inte tror på matallergi i samband med eksem" och skrev ut den starkaste kortisonen med orden att inte säga på apoteket vad den skulle vara till, för då skulle de inte sälja den till oss. Mycket förtroendeingivande med andra ord... Vi vågade inte smörja honom med skiten, utan fick mildare utskriven på bvc. Blodtestades på bvc mot ägg mjölk och fisk, och det visade på ägg.

Nu är han snart två år (21 sept) och eksemen har flyttat från mage via benen till böjvecken. Han testades igen för ett par månader (blodprov) och det visar fortfarande på ägg

såhär såg han ut då

Testat olika sköljmedel/tvättmedel? Jag kan bara använda ett enda sköljmedel, annars ser jag ut så där.  

• Nenna B
    Minifer skrev 2011-08-24 13:34:30 följande:
    Vi har använt ett par olika, men bara parfymfria och "allergivänliga" hela vägen så att säga. Jag tror inte vi hade sköljmedel då heller, för vi trodde inte det fanns "allergivänligt"

MEn det där var dagen efter min fläskpannkaka och första gången han fick eksem, så där är det inte så mycket att tala om =)

Det jag använder är inte allergivänligt på det sättet att det står skrivet på flaskan. Mina föräldrar fick testa sig fram och upptäckte ett märke som jag inte reagerade mot - sen har jag fortsatt med det. Böjvekseksem kan också bero på kyla/värme. Har ni märkt någon skillnad vintern mot sommaren?
    CarolineA skrev 2011-08-24 16:03:05 följande:
    Grejen e att jag tycker att jag ater sa valdigt lite mjolk o agg, eventuellt en liten skavtt i morgon kaffet och pasta vilket har agg ju, men jag antar att det lilla kan vara avgorande... Allti hans ansikte har forscunnint, nu har han bara lite grann i armveck, knaveck o lite mer under halsen... 

Det är inte ägg i all pasta. Kungsörnens makaroner är det inte det i. Det är väl mest i färsk pasta som det är ägg i?
  • Nenna B
    Billabong skrev 2011-08-24 19:37:33 följande:
    Det är lite olika med det där...
    Dyrare/"finare" pasta har ofta ägg, t.ex. Barilla. Alltså sådan som inte är färsk.

Däremot är ICAs egna pastor utan ägg, iaf de olika sorter av den som vi köpt.

Vi har haft svårt att hitta äggfria lasagneplattor men det visade sig att Euroshoppers är utan ägg.
    Minifer skrev 2011-08-23 23:45:45 följande:
    Nej jag har verkligen ingen aning. När vi var uppe på barnkliniken nu sist ville jag testa lilltjejen också, men henne gjorde de pricktest på trots att hon bara var typ 4 månader, men sonen tog de blod från, trodde de skulle göra tvärtom...

Glömde säga att jag ammade då och att jag hade ätit fläskpannkaka dagen innan. Huden på hans armar var också liksom helt knottriga
    OK.
    Nej, det är inte alltid man får klart för sig varför de gör olika.

K Kavat: Låter ju klokt av dem att göra RAST när de misstänkt sådan jättekraftig allergi hos dina barn.   

Okej, har för mig att jag hade ett paket med barilla (småpasta av någon sort) för lite sen utan ägg. Kan ju minnas helt åt skogen med, det är ett tag sedan. Men jag ska hålla extra utkik på deras förpackningar i fortsättningen iaf.
  • Nenna B
    Minifer skrev 2011-08-24 21:25:04 följande:
    vanlig spaghetti brukar vara utan ägg medans tex Penne och tortellinii samt färskpasta brukar innehålla ägg eller kan innehålla spår av ägg

Upptäckte den hårda vägen idag att pesto kan innehålla ägg

Vad tråkigt med peston!
  • Nenna B
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:53:40 följande:
    I infon från dietisten skulle vi akta oss för leverpastej för att det kunde innehålla ägg. Jag har därför inte vågat köpa det trots att innehållsförteckningen sett ok ut. Kan man alltid lita på innehållsförteckningarna? Vore ju kanon att kunna köpa bredbar leverpastej åt honom, eller skivbar iof, som han kan äta bitar av och plocka själv.
    Ja, det  kan du! De måste t.o.m skriva ut att det kan innehålla spår av ett ämne om ämnet exempelvis finns i samma rum men inte på samma ställe. Luftburheten osv.

Däremot skriver de ju alla E-ämnen, och kan man inte vad de innehåller är det knepigare.  
  • Nenna B
    Kavat skrev 2011-09-03 19:51:17 följande:
    Han fick helt enkelt en sen reaktion, funkar som patchtest funkar kan man säga. Vet inte hur det har gått innan. Men båda mina stora barn visade både på RAST (snabb reaktion) och på patch (långsam reaktion). Sena reaktioner innebär i praktiken att de brukar få eksem och ofta magproblem när de utsätts för ägg.
    Då syns inte den sena reaktionen på pricktest? Om man inte uppmärksammar det hemma senare alltså?
  • Nenna B
    Kavat skrev 2011-09-04 18:54:31 följande:
    Precis, pricktest visar på snabb reaktion.

Om det inte visar på pricktest direkt så finns det en möjlighet att det visar senare ja. Det brukar dock inte läkarna bry sig om. Alltså pricktest är gjort för att läsas av efter femton minuter. Men vet man vad som prickats var och ser en sen reaktion på pricken så är det i princip så patchtest funkar...

Så dumt att vi inte kollade på sonen efter ett tag då. Han reagerar ju så hårt ändå mot ägg, fast inget på pricktestet när vi var där. Jaja, vi håller oss ju undan från ägg ändå och hans mage har blivit betydligt bättre så nånting var det ju iaf.  
Svar på tråden Äggallergitråden