Inlägg från: Minifer |Visa alla inlägg
  • Minifer

Äggallergitråden

Hej! Hoppar gärna in här bland alla bra tips! Min 1.5-årige son är allergisk och även jag äter äggfritt nu eftersom vi misstänker att lillasyster på snart fem månader också är allergisk. Apropå lysosym i parmesan så upptäckte vi att den ekologiska parmesanen inte innehöll det! Minns tyvärr inte vilket märke dock. Men är på bit. Hur är det med era barn, om de reagerar med atopiskt eksem på ägg, är de helt eksemfria om de inte får ägg? Undrar eftersom sonen har väldigt mycket eksem trots sin äggfria diet och funderar på om han kan vara allergisk mot något annat

• Minifer

Yosa: Jo de sa det till oss också, men jag vet inte om jag litar på det. På hudkliniken vi var innan vi bråkade till oss en remiss till barnkliniken sade de att de inte trodde på allergier. Och att vi skulle smörja vår 12 veckors bebis med en klass 4 kortison, men inte berätta på apoteket vad vi skulle ha den till för då skulle de inte sälja den till oss. Med andra ord ansåg de att faktumet att få utslag av något man äter bara är trams. Detta har gjort mig misstänksam mot vården och därför har jag svårt att lita på att det verkligen bara är ägg. Så det betyder jättemycket att få höra era erfarenheter :)

• Minifer
    CarolineA skrev 2011-08-23 20:03:08 följande:
    Hur reagera era bebisar me allergierna?
    Bastian får massa eksem, och så har han förkylningsastma. Detta oavsett om han käkar ägg eller ej förvisso, så vi tror han är allergisk mot något annat med, han har envisa röda knottror runt munnen .. grrrr
  • Minifer
    CarolineA skrev 2011-08-23 20:08:28 följande:
    Jag menar forutom blodprov hur markte ni dom va allergiska?
    Vår kille var tre månader när han en dag hade hela bröstkorgen täckt av eksem och hade feber. Åkte till akuten med honom och blev remmiterade till Hud, där de gav oss de sade att de "inte tror på matallergi i samband med eksem" och skrev ut den starkaste kortisonen med orden att inte säga på apoteket vad den skulle vara till, för då skulle de inte sälja den till oss. Mycket förtroendeingivande med andra ord... Vi vågade inte smörja honom med skiten, utan fick mildare utskriven på bvc. Blodtestades på bvc mot ägg mjölk och fisk, och det visade på ägg.

Nu är han snart två år (21 sept) och eksemen har flyttat från mage via benen till böjvecken. Han testades igen för ett par månader (blodprov) och det visar fortfarande på ägg

såhär såg han ut då

• Minifer
    Billabong skrev 2011-08-23 22:45:55 följande:
    Minifer: Vet du varför de gör RAST (blodprov) på honom istället för pricktest?
    Nej jag har verkligen ingen aning. När vi var uppe på barnkliniken nu sist ville jag testa lilltjejen också, men henne gjorde de pricktest på trots att hon bara var typ 4 månader, men sonen tog de blod från, trodde de skulle göra tvärtom...

Glömde säga att jag ammade då och att jag hade ätit fläskpannkaka dagen innan. Huden på hans armar var också liksom helt knottriga
  • Minifer

Vi har använt ett par olika, men bara parfymfria och "allergivänliga" hela vägen så att säga. Jag tror inte vi hade sköljmedel då heller, för vi trodde inte det fanns "allergivänligt"

MEn det där var dagen efter min fläskpannkaka och första gången han fick eksem, så där är det inte så mycket att tala om =)

• Minifer
    Billabong skrev 2011-08-24 22:56:53 följande:
    Åh nej, så himla tråkigt att han fick i sig det.
    Oj, missade ditt inlägg, förlåt! Det var ingen fara, han blev mest röd runt munnen (även om jag var lite orolig när han sov middag sedan att han skulle kvävas i sömnen eller något) han är bara måttligt allergisk så får inte superallvarliga reaktioner. Eller det kanske jag inte ska säga, för det där var faktiskt första gången han fick i sig ägg sedan allergin konstaterades. Peppar peppar.

Vi trodde dock att vi äntligen kommit på vad mer han var allergisk mot, så var lite snopet att se att det var de samma gamla äggen..
    Miralicia skrev 2011-08-24 23:28:36 följande:
    Pesto innehåller parmesan och parmesan i sin tur brukar oftast innehålla Lysozym - E1105, ett konserveringsmedel som är framställt från ägg
    Aaaaah! Då fattar jag! Hade ingen aning om att det innehåller parmesanost. Apropå det, nu kanske alla vet det, men den ekologiska parmesanen ( av märket parmareggio i alla fall) innehåller inte lyzosym, så det är fritt fram att käka. Bara mjölk, löpe och salt :)
  • Minifer
    Gladhannapanna skrev 2011-09-05 20:51:33 följande:
    Hörde idag att polarbröd penslar med ägg! En på ÖF hade ringt och frågat och fick det bekräftat, inte tunnbröd tror jag utan bröd med brun yta! Ska ringa själv och kolla om ingen här redan har koll?
    vadå, hönökaka då eller? *gulp*
  • Minifer
    Twixie skrev 2011-09-09 16:33:47 följande:
    Lägger in konverstionen med Polarbröd här (tagit bort bara lite information som jag inte vill lämna ut som t.ex. min emailadress): 

Precis. Vi använder aldrig ägg i våra produkter.

Med vänlig hälsning

Konsumentkontakt

Från: Maria
    Skickat: den 9 september 2011 14:50
    Till: Konsumentkontakt Polarbröd
    Ämne: SV: Äggallergi

Tack för svaret, det betyder då att de heller inte "bara" är penslade med ägg heller?

Med vänliga hälsningar

Maria

Från: Konsumentkontakt Polarbröd
    Till: Skickat: fredag, 9 september 2011 13:18
    Ämne: SV: Äggallergi

Hej!

Våra produkter innehåller inte ägg.

Med vänliga hälsningar

Konsumentkontakt

Från: Maria
    Skickat: den 9 september 2011 06:51
    Till: Reception Polarbröd
    Ämne: Äggallergi

Hej,

Har fått höra ett rykte som jag bara skulle vilja få bekräftat eller förnekat. Det är att Polarbröd ska pensla sina bröd med ägg, trots att det inte står något om ägg på innehållsförteckningen? Innehåller några av Era bröd ägg trots att det inte står på innehållsförteckningen?

Med vänliga hälsningar

Maria

Vad bra. Men den som svarade var ju inte direkt övertrevlig :P
Svar på tråden Äggallergitråden