Billabong skrev 2011-08-23 19:54:54 följande:
Nenna B skrev 2011-08-23 19:22:25 följande:
Tackar för tipset!! Äter vi på IKEA är det köttbullar som gäller, har inte tänkt på att de kan innehålla ägg. Dumt egentligen, har ju alltid haft ägg i köttbullesmeten här hemma.
Var köttbullarna goda? De äggfria alltså?
De vanliga köttbullarna på IKEA innehåller ägg, det är inte bara så att de KAN innehålla ägg eller spår av ägg. Men om ditt barn inte reagerat så är kanske inte allergin så stark att det blir ngn reaktion.
Har du ägg i köttbullarna du gör hemma till ditt äggallergiska barn? Eller hur menade du?
De äggfria köttbullarna på IKEA vet jag inte hur de smakade, men antagligen helt ok eftersom de slank ner. ;-D
Jag menade att jag inte tänkt på att fråga om det var ägg i eller inte. Var på IKEA senaste gången innan vi gjorde pricktestet på sonen.
Men han är inte allergisk, han är överkänslig mot ägg. Han får inga utslag eller andra allergiska reaktioner. Han mår istället "bara" väldigt dåligt av dem. Vi är fortfarande på teststadiet, egentligen, för om han kan äta vissa saker med ägg i. Men till en början undviker vi ägg i allt. Och den rekomendationen har vi även fått från barnläkaren. Han får exempelvis specialkost på förskolan numera.
Innan allt detta, lagade jag alltid köttbullar med ägg i. Recept hemifrån. Nu blir det utan.

Sousafon skrev 2011-08-23 20:01:36 följande:
Tack för svar! Min son reagerar inte heller luftburet, men har ganska kraftig allergi, dvs. reaktionen om han får i sig ägg blir kraftig. Det händer i princip aldrig, så det är svårt att veta i nuläget, men vi är försiktiga. Eftersom han dessutom är allergisk mot alla nötter så gör det oss tveksamma till att äta ute. Hade det bara varit ägg hade det varit lättare. Men IKEA borde vi nog kunna prova då! Det tror jag att han skulle gilla.
Tja, hamburgerkedjorna. Ja vet inte, det är väl mest det att de verkar ha ganska strikta rutiner, lika överallt. Och jag vet i alla fall att de friterar pommes frites för sig (har frågat på Burger King). Men visst, ibland undrar jag hur säkert det är där också. Inget har hänt än så länge, och sonen ääälskar det.
Pommes för sig, pajer för sig osv? Ja, det gör även McDonalds. Däremot kyckling, fisk är jag mer tveksam till. Har jobbat på ett McD tidigare, men det är så länge sen att jag glömt bort om de har särskilda "byttor" till varje produkt (kycklingen och fisken alltså). Oljan ska vara densamma, inte att den återanvänds mellan produkterna utan att de använder samma sort.
Tveksam till om de steker bröd och hamburgare (äggfria) på olika stekbord. Men de har jäkligt hårda restriktioner, och måste kunna svara och t.o.m visa dig om du frågar.
Minifer skrev 2011-08-23 22:34:22 följande:
Vår kille var tre månader när han en dag hade hela bröstkorgen täckt av eksem och hade feber. Åkte till akuten med honom och blev remmiterade till Hud, där de gav oss de sade att de "inte tror på matallergi i samband med eksem" och skrev ut den starkaste kortisonen med orden att inte säga på apoteket vad den skulle vara till, för då skulle de inte sälja den till oss. Mycket förtroendeingivande med andra ord... Vi vågade inte smörja honom med skiten, utan fick mildare utskriven på bvc. Blodtestades på bvc mot ägg mjölk och fisk, och det visade på ägg.
Nu är han snart två år (21 sept) och eksemen har flyttat från mage via benen till böjvecken. Han testades igen för ett par månader (blodprov) och det visar fortfarande på ägg
såhär såg han ut då

Testat olika sköljmedel/tvättmedel? Jag kan bara använda ett enda sköljmedel, annars ser jag ut så där.