Inlägg från: Jempajenny |Visa alla inlägg
  • Jempajenny

Äggallergitråden

*Favoritar*

Min son på 7 månader fick för 1,5 vecka sedan en ganska kraftig hudreaktion efter att ha ätit äggröra. Ska til barnmottagningen på tisdag nästa vecka och träffa läkare. Brukar de göra en allergiutredning direkt eller ska jag förvänta mig att få vänta..? Har ingen aning om hur detta fungerar!  

• Jempajenny
    Gladhannapanna skrev 2011-08-17 20:46:00 följande:
    Vi tog också kontakt med barnmottagningen efter dotterns reaktion. De gjorde pricktest ett par veckor senare och konstaterade allergin. Testade ägg och mjölk men ingen reaktion på mjölk. De frågade om vi misstänkte ngt annat men det gjorde vi inte så de testade inget annat.
    Tack för svar! Då hoppas vi på pricktest nästa vecka. 
  • Jempajenny

Var på barnmottagningen idag och gjorde pricktest på min son och visst är han allergisk mot ägg. Antar att jag kommer att hänga här framöver... Rynkar på näsan

• Jempajenny
    SanTan skrev 2011-08-23 14:29:49 följande:
    Jempajenny: Upp med humöret. Ägg är inte så farligt som man kan tro! DEt mesta går att göra med äggersättning av nått slag. Numera går det av rena rama farten att baka bullar med linfröavkok och pensla med filmjölk. Man lär sig snabbt! Ägg är trots allt en ganska enkel allergi om man jämför med många andra. Är din son "bara" allergis mot ägg?
    DEt enda jag eg saknar och känner att det är trist att jag inte kan göra är ugnspannkaka. Men det är ju ingen livsnödvändig maträtt heller å andra sidan!

Läs på och lär dig om hur man kan göra istället så kommer detta gå bra ska du se!

Kan rekomendera receptboken: "Eggande recept utan ägg"
    www.bokia.se/eggande-recept-utan-agg-4289435

Lycka till!

OCh tänkl på att 80-90% av alla barn med äggallergi växer ifrån den i skolåldern!
    Tack för pepp! Jo, det känns ju "bra" att det bara är ägg han verkar vara allergisk mot. De testade även mjölk och fisk. Om några månader är det nog som du säger - det går av bara farten! Ska kika på den där receptboken. Tack igen! Glad
  • Jempajenny

Jag misstänker att min son fick en allergisk reaktion av Reliv (flytande paracetamol) härom natten. Någon som känner igen detta?

• Jempajenny
    Sousafon skrev 2011-09-30 09:15:47 följande:
    Den låter god! Ska baka tårta till min man idag och funderar på denna. HUr blir den i konsistensen? Blir den väldigt stabbig, eller blir det lite luft i den? Har gjort någon vit kladdkaka som mest blivit otroligt tung och söt. Denna ska dessutom serveras i morgon bitti, så då ska den helst inte vara för intensiv...
    Jag gjorde den i veckan och den blev supergod! Lite smuligare än "vanlig" kladdkaka, men inte alls supersöt då det är både Kesella och citron i den. Snarare lite syrlig, faktiskt!. Men jag hade nog inte lyckats att dela den och fylla med grädde, då den som sagt var ganska smulig i koncistensen. Serverade grädde vid sidan av istället. 
Svar på tråden Äggallergitråden