Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Äggallergitråden

Tips på ägg- och mjölkfria pålägg till liten kille med bara 4 tänder?? Vill kunna locka med något annat än mjölkfritt margarin på rostisbitarna.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-08-24 21:51:24 följande:
    Leverpastej finns utan ägg o mjölk. Enl bvc sköterskan ska det finnas mjölkfri mjukost!
    I infon från dietisten skulle vi akta oss för leverpastej för att det kunde innehålla ägg. Jag har därför inte vågat köpa det trots att innehållsförteckningen sett ok ut. Kan man alltid lita på innehållsförteckningarna? Vore ju kanon att kunna köpa bredbar leverpastej åt honom, eller skivbar iof, som han kan äta bitar av och plocka själv.
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-08-24 21:55:52 följande:
    Har inte jag hört talas om! :/ Loke har iaf inte reagerat "ännu" på leverpastej. Inte för att han får i sig så mkt men..... =)
    Ok....just ägg är jag lite rädd för då han hade rätt högt värde på RAST just på ägg, och då man kan få så kraftiga reaktioner på det. 
    Kanske måste våga lita på innehållsförteckningen. Annars får man väl ringa runt till leverpastejleverantörerna och fråga ut dem.  
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-08-24 23:36:23 följande:
    Kolla innehållsförteckningen. Finns det inte med där så ska det inte innehålla något som inte står med där.
    Just vad gäller ett gäng vanliga allergener, (bla mjölk, ägg, soja, glutenspannmål, fisk, skaldjur mfl) så finns det väldigt strikta regler kring att det måste anges att det ingår i produkten - det får tex inte döljas under rubriken kryddor om det är så att det bland nån av kryddorna ingår tex mjölksocker som bärare utan måste då anges som "kryddor (mjölksocker) - typ.

Men däremot odeklarerad leverpastej ska man ju akta sig för eftersom leverpastej brukar kunna innehålla såväl mjölk, ägg, sojasläktingar, gluten och fisk beroende på märke (har för mig att den bredbara i Hemköps egna märke lyckas pricka in nästa alltihop - i varje fall när jag kollade härom året) medan tex de flesta av Scans bredbara är ok (de har i vissa fall allergener i samma lokaler men strikt skilt åt så att ev kontaminationsrisk via luftburet är minimal och vet många som har superkänsliga barn som äter deras produkter utan minsta problem).
    Inhandlade leverpastej idag. Köpte Scas gluten och mjölkfria, samt en liten rulle av någon skånsk leverpastej som enl innehållsförteckningen inte innehöll varken ägg eller mjölk. 
    När jag tittade runt bland pastejerna så såg jag faktiskt inte en anda som innehöll ägg....dock mjölk i en massa. Varför varnar man just äggallergiker för leverpastej då? På lappen om äggallergi som jag har står det att äggallergiker kan reagera på leverpastej, och jag antog att det var för att det innehöll ägg.....men det verkar ju nästan om om de flesta är äggfria....
    Vad gäller E-numren måste det vara skitsvårt att ha koll på alla. Är det något E-nummer som innebär äggprotein?? 
  • LillSkruttet

Jag  undrar över Leos eksem. Han har varit mycket finare i eksemen ett tag och så kom vi på att VI inte ätit ägg på länge.... I helgen hade mamma och pappa (han har sovit där i helgen) ätit kokt ägg på lö morgon och äggröra sön morgon, och nu är Leo återigen eksemig på benen, armarna och bröstet. Eksemet på ryggen syns också lite mer. Han har dessutom letat rätt på "riviga" mattor och suttit och tokgnuggat fötterna och fotknölarna mot dem, så han var röd på utsidan av båda fötterna. Dock kan jag inte helt säkert säga att det är ägg, det har också varit varmt här i helgen och eksemen blir ju ofta sämre när han är varm.....Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Är han jättekänslig mot ägg (typ luftburen reaktion), eller är det värmen som gjort eksemen den här gången.... *suckar*

• LillSkruttet

Jess: Men jisses!!! Stackars liten. Tror alldeles säkert att drt kan vara äggallergi. min lillkille såg ut öiknande (men inte lika kraftigt) när jag amade honom och han är mjölk och äggallergiker. Vi fick tid för pricktest när han var 4-5 npnader men det gick inte att ta oga alla eksem. så det blev blodprov istället. så det går visst att kolla innan ett års åkder och jag tycker att ni borde få tid att kolla er lille omedelbart. han måste ju ha jättejobbigt med de där eksemen....

Svar på tråden Äggallergitråden