• tiptoe

Äggallergitråden

Jaha då hoppar man in i en ny allergitråd :/ Dottern har växt ifrån sin mjölkallergi men nu har man istället hittat att hon inte tål ägg, så nu känner jag mig lika vilse som jag gjorde för 1½ år sen när vi slutade med mjölk.

• tiptoe
    IdaVi skrev 2011-11-08 16:37:09 följande:
    jess: Sådär såg min dotter ut när hon fick i sig en liiiten bit äggvita för 2 år sedan. Vi fick remiss när hon var 10 månader för pricktest som visade äggallergi.
    Numera har hon också nötallergi, men inget annat vad vi vet. Tråkigt att ni inte får bättre förståelse än så från BVC! Men ligg på dig om du vill ha remiss för utredning!

tiptoe: Tråkigt med ny allergi för dottern. Du kommer snart in i detta med äggallergi. Hur allergisk är hon? 

Hon får eksem, inte värre än att vi kan hantera dem med Mildison och Miniderm. Mjölk reagerade hon med mycket värre eksem när vi fick den allergin konstaterad, men nu när vi provocerade mjölk sista gångehn märkte vi ingen skillnad på eksemen som hon ända haft lite av hela tiden (ibland värre och ibland mindre) så iom att hon nu är över två tyckte läkaren att vi skulle ta blodprov nu vilket de inte gjort innan, å då hittade de äggallergin. Antagligen har hon väl haft både mjölk och ägg hela tiden, men iom att hon reagerat kraftigast på mjölk så har vi ju sett en så enorm förbättring när mjölken plockades bort att vi bara trott att de övriga eksemen bara varit för att att hon var torr å alla andra dumma anledningar man kan få för sig..
    Nu hoppas jag iallafall att hon kan bli helt ekesemfri för första gången.. =) Vet ju att man kommer in i det där med att plocka bort en produkt ganska snabbt och vi har ju redan vanan inne för att kolla alla innehållsförteckningar, men är ju en dryg period i början innan man lär sig utantill.

Är det med ägg som med mjölk att det kan gömma sig under andra namn i innehållsförteckningar?
  • tiptoe

Sara75: vi fick det via blodprov. Tidigare har vi bara fått testa henne genom uteslutning så säkert därför äggen missades då hon inte reagerar lika kraftigt som hon gjorde med mjölk. Hon är redan mycket bättre nu och upplever inte att vi behövt ändra så mycket på våra vanor, däremot är nog stora skillnaden maten på dagis.

• tiptoe

Lite ot men vet att det finns många här vars barn får eksem.. Min dotter har fått eksem på ögonlocket, vågar inte ta kortison där, så någon som har tips på vad som kan lindra klådan??

• tiptoe

Soffifi: vet inte ens vad det är? Är det något som ska hjälpa mot klådan?

• tiptoe

Finns det på Apoteket receptfritt? Eller måste jag försöka hå tag på hennes allergiläkare??

• tiptoe

Nej. Hon reagerar bara med eksem så vi har bara fått kortison utskrivet.. Har aldrig tänkt tanken på att fråga om något annat, men får nog ringa barnmottagningningen. Nu fick vi bort eksemet på ögat med vanlig miniderm,

• tiptoe

Det här eksemen uppkom efter att vi haft hund på besök vilket vi sett tendenser på innan oxå, men vid senaste kontrollen tog de blodprov och kunde då inte se någon reaktion på pälsdjur men hon är ju bara två så vågar inte lita på set riktigt.. Tack för tipset nu ska jag bara jaga läkaren;)

Svar på tråden Äggallergitråden