• Ela

Äggallergitråden

Jag anmäler mig också här tyvärr (vinkar till bekanta "ansikten"). Har en snart sexmånaders som är allergisk mot ägg och jordnötter (och eventuellt något mer för vi får inte riktigt bukt med hans eksem). Vi har även en snart tvååring som fick en allergisk reaktion förra veckan. Förmodligen nötter där med så jag är också intresserad av en nötallergitråd.

• Ela

Lena - Verkar eksemen klia? Det var så allergin upptäcktes på E nämligen - de ville testa honom eftersom hans eksem (som inte är särskilt kraftiga) verkade klia. Har V ätit ägg och hur är det med din egen äggkonsumtion när du ammar (kan ju tänka mig att ni inte äter så mycket ägg hemma)? E har ju aldrig ätit ägg "med egen mun" utan det är genom amningen han utsatts för det.

Så mycket bättre...
  • Ela

Aha, då får vi hoppas att det "bara" är känslig hud och att han inte är allergisk mot något.

Så mycket bättre...
  • Ela

Lena - Men hur lång tid har det gått från reaktionen då? Vi har fått höra från två olika läkare att det måste vara minst fyra veckor mellan reaktion och pricktest eftersom kroppen har bildat antikroppar så det kan bli missvisande annars.

• Ela

Trist Lena!

Min lillkille har ju också ägg och jordnötter - verkar vara en vanlig kombination? På måndag blir det pricktest för mellantjejen som ju i vart fall reagerar på någon typ av nötter men det borde vara något mer eftersom hon har konstanta eksem.

Ont i munnen nämndes här ovan. Jag har haft konstant ont i munnen några veckor och tungan är aningens svullen. Jag har fått för mig att jag reagerar på gräs för jag har som ett tryck över bihålorna och täppt näsa och så utan förkylning. Kan ont i munnen hänga ihop med det?

• Ela

Igår testade jag att baka muffins för första gången sedan lillkillen blivit konstaterad äggallergiker. Jag bytte ut ett ägg mot no egg och ett mot en extra tesked bakpulver. Resultatet blev över förväntan. Ytan blev lite knäckig och god.

Men vi har inte riktigt kommit in i tänket än. Vi stack iväg på en lite improviserad utflykt nu här. Lillen brukar få hemgjord barnmat till lunch men nu pep jag in på affären och köpte en burk spaghetti med köttfärssås. I bilen läste jag att den kan innehålla spår av ägg så den vågar vi nog inte ge trots att han inte verkar vara så jättekänslig. Så det får bli amning och frukt till lunch istället.

• Ela

Jag håller med om att det är svårt när man inte vet hur svår en reaktion skulle bli. Min sjumånaders har aldrig ätit ägg själv men fått i sig genom amning och då fått eksem. Han reagerade omedelbart och kraftigt på pricktest. Han har inte reagerat när andra ätit ägg eller vi har tillagat ägg och han varit i samma rum. När vi var hos svärföräldrarna här tidigare började svärmor dock att pilla med hans rån som han skulle äta efter att hon hade skalat och ätit ägg och jag hindrade henne förstås. Det kändes som att hon tyckte att jag överdrev men jag vill verkligen inte riskera en reaktion på så sätt. När han ska börja på dagis så småningom kommer vi nog att känna oss rätt trygga ändå. På det dagis som hans storasystrar går på är de vana vid multiallergiska barn och en i personalen är f.d. barnsjuksköterska. De vet ju redan nu att lillebror är äggallergiker också.

• Ela

Är det någon här vars barn reagerar på luftburet ägg? Tidigare har övriga familjen (utom jag då) kunnat laga och äta utan problem men idag fick systrarna äggröra och strax därpå var E alldeles rödfläckig i hela ansiktet. Det var min moster som knäckte äggen och hon tog inte i honom. Jag rörde visserligen runt i äggröran och la upp den men jag tror inte att jag fick något på fingrarna och jag har verkligen inget minne av att jag tallat honom i ansiktet en massa efter det - särskilt inte runt ena ögat som var alldeles rött. Så det verkar inte bättre än att han reagerade av att det fanns i luften. Kan det bli röda fläckar som reaktion på luftburet? Det såg inte ut som eksem men det var väldigt distinkta röda fläckar Kanske reagerar han extra för att han är förkyld? I vilket fall vågar jag inte låta honom sova middag ensam nu utan ligger bredvid och bevakar andetag.

• Ela
    Gladhannapanna skrev 2011-09-05 20:51:33 följande:
    Hörde idag att polarbröd penslar med ägg! En på ÖF hade ringt och frågat och fick det bekräftat, inte tunnbröd tror jag utan bröd med brun yta! Ska ringa själv och kolla om ingen här redan har koll?
    Men det kan väl inte vara möjligt? Låter ju helkonstigt att det inte skulle stå med. Särskilt med tanke på hur allergent ägg är. Är givetvis intresserad av svaret om du ringer och kollar!
    Så mycket bättre...
  • Ela

Lena - Jag tror inte att förskolor någonsin har något med nötter på menyn. Så säger de i alla fall på vår - R är ju allergisk mot någon slags nötter men vi vet inte vilken/vilka än så det är ju lite krångligt. När det gäller ägg så hoppas jag att E:s allergi växer bort relativt tidigt. Den konstaterades ju när han var fem månader och han har aldrig ätit ägg direkt utan bara fått i sig det via amning. Men det verkar ju inte så positivt att han nu börjar reagera luftburet också...

Så mycket bättre...
  • Ela

För övrigt kan man snacka om att vi är krångliga med T som är allergisk mot kyla. Liiite svårt att undvika i Sverige.

Så mycket bättre...
  • Ela

Ja, verkligen alldeles fantastiskt, Sara! Det ger hopp!

Vi blir ju bara mer och mer medvetna om hur pass allergisk lillkillen är. Nu har han ju reagerat på luftburet ägg och för ett par veckor sedan fick han i sig en yttepytteliten bit äppelkaka och det slutade med en tur till Närakuten.

• Ela

Jess86 - Precis sådana eksem har min pojke haft efter att ha fått i sig ägg. Han har "bara" fått det genom amning förutom vid ett tillfälle då han fick i sig en pytteliten bit äppelkaka. Han har fått göra pricktest som gett utslag för ägg. Har ni inte fått göra några tester alls? Äter du mycket ägg/saker som innehåller ägg (vilket ju mycket gör) så att han har fått i sig det genom amningen? Annars misstänker man ju att det är något mer han inte tål med de eksemen. Vår killes eksem blossar upp ibland också utan att vi lyckats identifiera vad det är och vi har en ny tid på barnmottagningen för att förhoppningsvis få lite hjälp.

Så mycket bättre...
  • Ela
    Jess86 skrev 2011-11-07 22:04:09 följande:
    Ammar inte längre men åt nog en hel del ägg under amningen.
    Dom vill inte göra pricktest innan dom fyllt ett som jag förstått det.
    Vad märkligt att de inte vill det. På E gjordes det första gången när han var fyra månader tror jag att det var. Sedan blev det en gång till när han var runt halvåret och vi misstänkte att han var allergisk mot fisk (vilket han inte var). Nu har han fått en kallelse till till pricktest men då ska vi fråga om det är nödvändigt eftersom vi vet att han fortfarande reagerar på ägg (och jordnötter) men inte har reagerat på något annat i födoämnespanelen. Jag skulle hellre ta ett blodprov den här gången men vi får se vad de säger.

Får han eksemen även om han inte äter ägg? Min son reagerar även på luftburet ägg. Han kan inte vara i samma rum som rått ägg.
    Så mycket bättre...
  • Ela

Jess86 - Åh, vad skönt att han är eksemfri nu. Då är det nog "bara" ägg och det finns ju gott hopp att det växer bort.

• Ela

Vår son, som har en ganska kraftig äggallergi men "bara" reagerar med eksem, har ätit parmesanost och liknande många gånger utan reaktion. Hoppas att det fungerar bra för er med, Sousafon.

Svar på tråden Äggallergitråden