Inlägg från: Färgen |Visa alla inlägg
  • Färgen

Äggallergitråden

Vi har alltid med burkmat på flygplanet och det säger de aldrig något om. Tack å lov älskar dotter fortfarande det trots att hon är 2,5år och bara får det vid speciella tillfällen.

• Färgen

Jippen: sådär kände jag när vi fick reda på att min dotter var mjölkallergisk. Allt kändes jätte jobbigt, men man kommer in i det supersnabbt och efter ett tag undrar man vad man egentligen tyckte var så jobbigt.. Nu har min dotter vuxit ifrån mjölkalkergin, men istället hittade man äggallergi, och måste säga att det är så mycket enklare med äggallergi än mjölk!!

• Färgen

Hon är 2,5 år. Antagligen har hon väl haft både ägg och mjölk hela tiden, men vi hittade inte äggen förrän de tog blodprov ( här tar de inte blodprov innan 2 års ålder). Min dotter är inte så känslig så vi har inte behövt oroa oss för sånt för det står tex spår av ägg.. Så jag tycker att bara man får in vanan av att läsa innehållsförteckningar så går det bra! Vi har även fått träffa en dietist på barbmottagningen vilket kändes väldigt skönt den dör första gången när man fick reda på att hon var allergisk mot mjölk, nu med äggen var det lite onödigt för vår del mest för vi redan var inne i tänket..

• Färgen

BVC har aldrig haft något med min dotters allergi att göra här heller. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig angående pricktest för det har vi aldrig gjort, här där jag bor så kör man med uteslutningsmetod fram tills de är två pr och efter det kan det vara aktuellt med blodprov, vet faktiskt ingen här dom fått göra pricktest på små barn, men det är så olika från kommun till kommun hur de gör.
    Vet att vår dietist nämnde att om man är väldigt allergisk mot ägg så ska man undvika kyckling men då ska man vara väldigt känslig som jag förstod det..

• Färgen

Kavat: minns jag helt fel i att du oxå håller till kring Kungsbacka? Vet du hur de gör provokationen där? När vi har provocerat mjölk har vi fått göra det hemma eftersom hon reagerar sent med eksem men oxå för hon inte är jätte allergisk.. Så funderar på om de gör samma nu när vi lagt till äggen på allergilistan..

• Färgen

Kavat: mjölken genom uteslutning den upptäckte vi tidigt, äggen genom både blodprov och pricktest, de visade inte mjölk så efter första testet fick hon börja med mjölk men nu 4 mån senare när hennes eksem fortfarande inte var bra så tog vi bort mjölken igen på läkarens förslag ( hon går hos Elsa)

• Färgen

Tack! Var nyfiken på hur det går till, vi ska antagligen få göra ett sånt, och nu när jag läser om det så fattar jag inte varför vi inte fått göra det direkt...

• Färgen

Kavat eller om det är någon annan som håller till i Kungsbacka: kan man ringa allergimottagningen själv och boka tid eller måste det gå via barbmottagningen?

• Färgen

Emmaem: låter som ni är i samma sits som vi, tyvärr har jag inga kloka råd då vi fortfarande inte hittat källan till min dotters envisa eksem. Så vi smörjer och smörjer och hon får travegyl, å vi utesluter det ena och det andra.. Nu fick vi dock äntligen en tid för ett lapptest efter att jag själv ringt allergimottagningen, så hoppas vi ska hitta något nu..

Svar på tråden Äggallergitråden