Yosa skrev 2012-02-04 11:24:50 följande:
Tål ditt barn ägg mor huden? Jag hade inte vågat ge (via magen) utan att de tål på huden. Testa tex rått ägg (äggvita) på huden. Där huden är tunn tex underarmens insida. Det bästa vore om huden dessutom är lite "sönder" tex om du kan riva lite lätt med en nål i ägget när det är på huden. Då gör du ett sk. pricktest som de gör på sjukhuset.
När du väl testar att ge i maten testa då det ihop med annat mat som den redan har ätit. Inte med nya ingredienser för då vet du ju inte vad dne ev reagerar på. Ge tex en pyttebit kokt ägg tex vitan en liten flis. Låt det vara bra där. ge inget mer på några dagar. Min dotter (7år) är väldigt allergsik och tål inte en enda liten flis av kokt ägg tex 3 mmx5mm lång flis. Avvakta några dagar och gör sen på samma sätt igen men med större mängd kanske 1cmx1cm stor bit etc etc. Skriv gärna ner dag och mängd på ett papper. Iaktta lös/hård mage, eksem, klåda, utslag, magont, sömnlös natt etc etc.
Men har ditt barn fått konstaterad äggallergi på sjukhus råder jag dig att inte testa hemma! Då behöver testen göras på sjukhus utifall reaktionen skulle bli kraftig!
Tack för svaret! Då börjar jag med lite flis!
Hon verkar tåla ägg, även om hon varken gillat den gången hon fick pannkakor eller raggmunkarna med äggulepulver i. Det är bara att jag vill introducera milt. Mjölkreaktionerna syns inte på Rast, och jag har kunnat äta ägg (ammar) även om jag i princip nästan aldrig gör det. Så jag sa att de inte behövde kolla ägg.
Är så sablans feg, men det är ju protein- och järnrikt. Hon äter inte kött, men fisk. Sedan vill man ju att hon ska vänja sig vid konsistensen. Egentligen skulle vi kunna vänta läääänge iom att ingen annan äter det!
Tack igen för svar!!