Äggallergitråden
Det är en så lång tråd att jag inte har tid att ta mig igenom den. Jag ställer frågan här.
Min son som är 2 har sedan 8 månaders ålder haft ägg och mjölkproteinallergi. Ägg kom som en överraskning då eftersom vi aldrig direkt märkt av nåt. Inte som mjölk där han fick nässelutslag och även kräkningar vid större mängd. Sedan dess har vi uteslutit det i kosten men ibland uppstår utslag. Ofta kan vi härleda det till att han råkat få i sig mjölk då. Eller så kan vi inte härleda det alls. Men aldrig ägg. De senaste 2 blodproven har visat negativt på båda men eftersom vi ser utslag av mjölk kör vi mjölk och även äggfri kost.
Pg a att äggen inte visar problem så gjordes nu senast ett pricktest som också visade negativa resultat. Därför gjordes i veckan en provokation. Inga symptom under provokationen men på kvällen kom ett lass diarré. Han hade varit lite halvvarm i perioder under dagen och vi undrade om han hade någon virusinfektion på g men ingen förkylning eller så bröt ut.
På dagis går det tydligen magsjuka. I går hade han ingen superstor aptit och var lite tröttare än vanligt kanske men det kan ju också vara så en dag. Vi testade (på inrådan efter vi pratat med kliniken att testa ägg igen till helgen. I går åt han typ 2 köttbullar. Det var ett knäckt ägg i smeten.
I morse rann det ut från blöjan. Ljust och sjukt rinnigt. Han har ingen matlust direkt heller så vi funderar om det hänger ihop med ägg eller nån magsjukevariant.
Vad tror ni erfarna?