Billabong skrev 2011-08-23 19:54:54 följande:
Vårt barn har nog inte sådan extrem äggallergi i jämförelsemed din i så fall... Vi har inte märkt av ngn äggallergireaktion av att han äter ute på sådana restauranger där de eventuellt har produkter som innehåller ägg på samma stekpannor/stekhällar...
Menar du alltså att hamburgerkedjorna steker sina äggfria produkter på särskilda stekpannor eller menar du att ingen av deras produkter innehåller ägg?
Vår kille tål luftburet ägg och verkar som sagt inte reagera på att det används samma stekpannor som det har stekts produkter med ägg i på. Däremot har vi undvikit våra asiatiska take-away eftersom att de berättat att de steker rena ägg på samma häll. Där känner vi att det finns risk att han får i sig ägg och bedömer att det är en onödig risk att ta.
Den nyöppnade pizzerian där vi bor kan han heller inte äta pizza ifrån, för deras deg innehåller ägg. Tur att han föredrar kebabtallrik de kvällar vi är bekväma och tar hem hämtmat därifrån.

Nenna B skrev 2011-08-23 19:22:25 följande:
Tackar för tipset!! Äter vi på IKEA är det köttbullar som gäller, har inte tänkt på att de kan innehålla ägg. Dumt egentligen, har ju alltid haft ägg i köttbullesmeten här hemma.
Var köttbullarna goda? De äggfria alltså?
De vanliga köttbullarna på IKEA innehåller ägg, det är inte bara så att de KAN innehålla ägg eller spår av ägg. Men om ditt barn inte reagerat så är kanske inte allergin så stark att det blir ngn reaktion.
Har du ägg i köttbullarna du gör hemma till ditt äggallergiska barn? Eller hur menade du?
De äggfria köttbullarna på IKEA vet jag inte hur de smakade, men antagligen helt ok eftersom de slank ner. ;-D
Tack för svar! Min son reagerar inte heller luftburet, men har ganska kraftig allergi, dvs. reaktionen om han får i sig ägg blir kraftig. Det händer i princip aldrig, så det är svårt att veta i nuläget, men vi är försiktiga. Eftersom han dessutom är allergisk mot alla nötter så gör det oss tveksamma till att äta ute. Hade det bara varit ägg hade det varit lättare. Men IKEA borde vi nog kunna prova då! Det tror jag att han skulle gilla.
Tja, hamburgerkedjorna. Ja vet inte, det är väl mest det att de verkar ha ganska strikta rutiner, lika överallt. Och jag vet i alla fall att de friterar pommes frites för sig (har frågat på Burger King). Men visst, ibland undrar jag hur säkert det är där också. Inget har hänt än så länge, och sonen ääälskar det.