Inlägg från: Sousafon |Visa alla inlägg
  • Sousafon

Äggallergitråden

Billabong skrev 2011-08-09 11:25:14 följande:
    Nettie1: Ser mkt bra ut och om det är ok tror jag att jag ska använda delar av ditt infoblad till fsk nu när min äggallergiske pojke byter förskola.

Det jag saknar i ditt infoblad är VAD ska pedagogerna/vikarierna göra OM han får en allergireaktion. Skriv detaljera och utförligt (utan att bli långrandig) om hur de ska agera steg för steg. Exakt hur medicinen ska ges, i vilken form, OCH var den finns förvarad. Lägg även infobladet i en uppsättning tillsammans med medicinen. Poängtera att medicinen inte får förvaras utanför sin kartong (det får iaf inte vår göra). 
    VIlken medicin är det som inte får förvaras utanför sin kartong?
  • Sousafon

Vi har också mest bara lämnat läkarintyg och mediciner med instruktioner. Och så klart informerat muntligt. Men vår son byter också dagis nu, så kanske en infolapp vore bra. Pedagogerna på vår förskola verkar dock ganska insatta.

• Sousafon
    Kavat skrev 2011-08-10 10:02:32 följande:
    Jag håller faktiskt inte med riktigt. Hon har ju skrivit att han aldrig fått i sig och att de inte vet, men att det visade på pricktest. Tänk om han får andnöd när han tuggar på en äggkartong (om det nu skulle tillåtas)? Han är ju så liten. Det är väl onödigt att chansa på dagis där de har många andra barn och inte kan ha full uppmärksamhet på hennes son. Jag tyckte det var jätte bra skrivet.
    Men du har en bra poäng i att de borde kolla upp hur han reagerar på ägg i kontakt och kanske även blodprov för att veta ungefär hur allergisk han är.

Nettie1
    Jag tycker att er läkare kunde gjort RAST så ni kan få en "siffra" på allergin. Fick ni ingen uppgift på pricktestet? Reagerade han när de la droppen på huden. Fick han nässelutslag av pricktestet?

Vår läkare gjorde något test förutom RAST som kollade hur han ev skulle reagera och det visade att risken var att han skulle få en allvarlig reaktion. Vet dock inte vad det hette. Min mellan hade bara 3 på RAST när vi kollade honom när han var 7 månader. Nu är han 4 och har inte kollats sedan dess. Men han reagerar med nässelutslag och klåda inom fem minuter från att ta i ett ägg, eller någon som hållt i ägg, utan att tvätta sig osv.
    Men enligt läkaren så behövde det inte vara så att man skulle få en allvarlig allergisk reaktion. Alltså nässelutslagen hängde inte alltid ihop med allergin. Det fanns de som kunde äta det men inte ta i det sa hon. Men i hans fall hängde det ihop, så han får varken äta eller ta i ägg.
    Det där speciella testet är jag nyfiken på. Min pojke hade 90 på RAST sist på ägg (motsvarar väl nivå 5) och har högt även på nötter och mandel. Kan man alltså kolla hur allvarliga reaktioner han riskerar att få? Vet du mer om detta eller vad det heter? Ska snart till doktorn med sonen och vill kunna fråga om detta.

Undrar också hur ofta man ska be att få göra RAST. Eftersom vi har fått höra att siffran på RAST egentligen inte säger så mycket, tycker min man att vi inte ska utsätta sonen för blodprov i onödan. JAg vill gärna göra ett nytt, för att se om de höga siffrorna har gått ner. Känns som att det skulle få mig att slappna av lite. Men å andra sidan, om de ändå inte säger så mycket. Hur ofta gör ni andra blodprov?
  • Sousafon
    LokesMammi skrev 2011-08-10 11:31:05 följande:
    Dom tog blodprov på min son! Är siffran  6 högst?
    Då kan dom inte ha tagit just rast på min son. Här r hans siffror:
    Vete: 47
    Råg: 63
    Havre: 16
    Soja: 27
    Mjölk: vet jag inte
    Ägg: mer än 100

hehe
    Det där ser ut som RAST-siffror. Man överför dem till en skala från 1-6, där sådant över 100 är 6 och 60-100 är 5 (vet inte om det är exakt så, men något åt det hållet). Min son hade som sagt 90 på äggvita, och det motsvarar en 5a.
  • Sousafon
    Billabong skrev 2011-08-23 18:41:46 följande:
    Aha! Jag har inte tänkt på att fråga efter äggfri glass efter barnmenyn på IKEA. Tack för det tipset!

Däremot har vi tänkt på att fråga efter äggfria köttbullar och det har de!  De äggfria köttbullarna är även glutenfria, och kanske är de även utan fler ingredienser som är vanligt att vara allergisk mot.
    Vågar man låta barnen äta de köttbullarna då? Har de koll på att steka i olika stekpannor etc?

Känner att vi måste våga äta ute mer, begränsar oss mycket för att undvika att allergiske sonen ska få i sig ägg eller nötter. Hamburgerkedjorna vågar vi, men kanske man skulle prova med IKEA också då?

Övriga erfarenheter? 
  • Sousafon
    Billabong skrev 2011-08-23 19:54:54 följande:
    Vårt barn har nog inte sådan extrem äggallergi i jämförelsemed din i så fall... Vi har inte märkt av ngn äggallergireaktion av att han äter ute på sådana restauranger där de eventuellt har produkter som innehåller ägg på samma stekpannor/stekhällar...

Menar du alltså att hamburgerkedjorna steker sina äggfria produkter på särskilda stekpannor eller menar du att ingen av deras produkter innehåller ägg?

Vår kille tål luftburet ägg och verkar som sagt inte reagera på att det används samma stekpannor som det har stekts produkter med ägg i på. Däremot har vi undvikit våra asiatiska take-away eftersom att de berättat att de steker rena ägg på samma häll. Där känner vi att det finns risk att han får i sig ägg och bedömer att det är en onödig risk att ta.

Den nyöppnade pizzerian där vi bor kan han heller inte äta pizza ifrån, för deras deg innehåller ägg. Tur att han föredrar kebabtallrik de kvällar vi är bekväma och tar hem hämtmat därifrån.
    Nenna B skrev 2011-08-23 19:22:25 följande:
    Tackar för tipset!! Äter vi på IKEA är det köttbullar som gäller, har inte tänkt på att de kan innehålla ägg. Dumt egentligen, har ju alltid haft ägg i köttbullesmeten här hemma. 

Var köttbullarna goda? De äggfria alltså? 
    De vanliga köttbullarna på IKEA innehåller ägg, det är inte bara så att de KAN innehålla ägg eller spår av ägg. Men om ditt barn inte reagerat så är kanske inte allergin så stark att det blir ngn reaktion.

Har du ägg i köttbullarna du gör hemma till ditt äggallergiska barn? Eller hur menade du?

De äggfria köttbullarna på IKEA vet jag inte hur de smakade, men antagligen helt ok eftersom de slank ner. ;-D   
    Tack för svar! Min son reagerar inte heller luftburet, men har ganska kraftig allergi, dvs. reaktionen om han får i sig ägg blir kraftig. Det händer i princip aldrig, så det är svårt att veta i nuläget, men vi är försiktiga. Eftersom han dessutom är allergisk mot alla nötter så gör det oss tveksamma till att äta ute. Hade det bara varit ägg hade det varit lättare. Men IKEA borde vi nog kunna prova då! Det tror jag att han skulle gilla.

Tja, hamburgerkedjorna. Ja vet inte, det är väl mest det att de verkar ha ganska strikta rutiner, lika överallt. Och jag vet i alla fall att de friterar pommes frites för sig (har frågat på Burger King). Men visst, ibland undrar jag hur säkert det är där också. Inget har hänt än så länge, och sonen ääälskar det.  
  • Sousafon
    Jahajaj skrev 2011-09-18 03:27:07 följande:
    Hej!

Är det någon av er med allergiska barn där de reagerat med anafylaxi som vågat sig utomlands på semester?
    Tänker främst på Thailand.

Vågar ni äta ute på restaurang här i Sverige eller går det inte lita på att kökspersonalen har kunskap om allergier (och t.ex. skär kött eller grönsaker på skärbrädan de just hackat ägg på?) Man vill ju inte att det ska finnas några spår alls :S
    Det enda jag förstått är att Mc Donald´s verkar ha bra rutiner vad gäller allergier, men man vill ju gärna kunna gå på andra ställen också ibland...
    Vi son har inte haft någon anafylaktisk reaktion men har reagerat kraftigt. Vi har åkt utomlands, men åt inte mycket på restaurang. Vi vågar inte äta ute så mycket i Sverige heller, men vi är kanske onödigt försiktiga. Om det inte får finnas några spår hade jag knappt vågat äta på restaurang. Thailand låter läskigt. Hur gammalt är ditt barn och vad har det för allergier?

MacDOnalds och BUrger King äter vi på ibland. Visst, tråkigt, men det har i alla fall gått bra. 
  • Sousafon
    Billabong skrev 2011-09-27 23:16:47 följande:
    Märkligt. Här rittar de runt pricken och för över storleken på reaktionen till barnets journal. Förra gången var den STOR, nu ingenting!
    Ja, det är nog så man brukar göra vid pricktest. Så härligt att allergin verkar ha växt bort!
  • Sousafon
    Minifer skrev 2011-09-21 22:07:45 följande:
    Jag måste bara rekommendera ett recept!! Gjorde tårta idag till sonen av äggfri vit kladdkaka och wwaah vad god den blev!! Slår vanliga gräddtårtor hårt på fingrarna tycker jag =)

bakomaten.blogspot.com/2011/09/aggfri-graddta...
    Den låter god! Ska baka tårta till min man idag och funderar på denna. HUr blir den i konsistensen? Blir den väldigt stabbig, eller blir det lite luft i den? Har gjort någon vit kladdkaka som mest blivit otroligt tung och söt. Denna ska dessutom serveras i morgon bitti, så då ska den helst inte vara för intensiv...
  • Sousafon
    Soffifi skrev 2011-10-06 19:39:41 följande:
    Puffar lite och lägger till att hon vaknade senare på kvällen och kräktes..
    Låter ju som att hon reagerat på ägget. Ni visste redan att hon var allergisk men visste inte hur hon reagerar, eller vad var frågan?

Allt det du skriver kan säkert bero på äggallergin. Blod i avföringen vet jag inget om, men de andra sakerna är väl typiska allergireaktioner som säkert kan bero på att hon ätit ägg. Min pojke får nässelutslag och kräks med mera av ägg.
Svar på tråden Äggallergitråden