Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Äggallergitråden

Sousafon skrev 2011-08-10 11:45:22 följande:
    Det där ser ut som RAST-siffror. Man överför dem till en skala från 1-6, där sådant över 100 är 6 och 60-100 är 5 (vet inte om det är exakt så, men något åt det hållet). Min son hade som sagt 90 på äggvita, och det motsvarar en 5a.
    Jaha, ok! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Nenna B skrev 2011-08-14 08:03:17 följande:
    Hej!

Jag har en pojk som inte tål ägg (inte allergisk, men överkänslig) och vi har nu uteslutit ägg i allt vi kommit åt sen ett halvår tillbaka. Han är 2,5 år ungefär.

Vi gjorde ett allergitest för en månad sen ungefär där det konstaterades att han inte var allergisk, men jag fick sen höra på sidovägar att man endast testar äggvita. Vet ni om det stämmer? Och kan man be om ett allergitest på äggula i sånna fall?

Jag tror inte att han är allergisk utan mer överkänslig ändå, han reagerar inte med utslag eller andra typiska allergiska reaktioner. Utan med magont, diarre och han blir allmänt ledsen och tjurig (kommer troligtvis från magontet). Äter han ägg vet vi att vi räkna med minst en sömnlös natt med massor av gråt.      
    Jag själv är allergisk mot ägg. Jag kan äta pannkaka o sockerkaka, men inte stek/kokt ägg eller omelett t.ex. På pricktestet dom tog på mig så var det otydligt så då fick jag äta ett kokt ägg på sjukhuset. Jag fick enast äta gulan. Började klia i halsen och fick blåsor på läpparna. När vi sen gick därifrån så började jag få svårt o andas så vi gick tillbaka och jag fick medicin. Jag var då 18 år. Läkarna sa att anledningen till att jag bara fick äta gulan var för att reagerar man på gulan så reagerar man på vitan. Vitan är mera allergiframkallande än gulan.
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Miralicia skrev 2011-08-14 14:30:59 följande:
    Med pricktest och blodprov är det äggvitan man testar med/för, eftersom det är i äggvitan som absoluta huvuddelen av proteinerna i äggen finns och det är proteinerna som man reagerar på vid allergiska reaktioner. Däremot när man ska testa att provocera med ägg genom att äta det så är det inte helt ovanligt att man börjar med att ge enbart ge äggula eftersom den knappt innehåller några protein i sig själv (förutom "kontaminering" av kontakt med vitan). Så reagerar man på äggulan så klarar man inte äggvitan, men däremot så eftersom ägg är väldigt värmeinstabilt (proteinernas struktur förändras väldigt mycket vid uppvärmning) och vid tex hårdkokt ägg så blir det en klar uppdelning av gula och vita så att då kan det vara så att man kan klara gula men inte vita eller att man som äggallergiker i vissa fall kan klara av maträtter som innehåller tillagat ägg som tex pannkaka eller bullar/bröd som är penslat med ägg utan att få några symtom, men att man inte kan äta sådant som innehåller ägg i rå form som majonäs eller glass.
    Ja, då hade jag för mig rätt! =)
    Majonäs kan jag känna av ibland. Kan äta lite majonäs. Finns det majonäs på smörgåstårta så äter jag det! =) Men kliar i halsen o jag får lite blåor på läpparna! =)
    Men klarar inte stekt/kokt ägg eller omelett. Men soma sagt pannkaka o sockerkaka t.ex =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    maria12 skrev 2011-08-16 04:08:10 följande:
    hej

Min helammande bebis har slemmig avforing som ibland har lite blod i. Vi haller pa att utreda for ev. matallergi och jag har redan slutat med mjolk, soya och jordnotter, men annu inte agg. Slemmet har inte gett med sig och senast igar hade hon lite lite blod i avforingen.....jag undrar om agg kan ge upphov till detta? Jag har alltid atit mycket agg, och funderar nu pa att sluta for att se om det blir nagon andring....hur lange maste man vara helt utan agg i sanafall for att kunna se resultat (ar det samma som med mjolk, ca 3 veckor?)

Jag trodde namligen aggallergiker hade andra typer av reaktioner, som exem eller andnod, och inte att det visade sig pa avforingen.....men ar det nagon som har nagon erfarenhet av aggallergi hos ammande bebisar?Skulle vara jatteintressant att fa veta mer i sana fall,

Kram 
    Min son har bl.a. äggallergi som jag ammade. Visade sig inte på lungorna och inte på avföringen. Han fick kliande utslag som dom TILLSLUT efter mkt tjat och viktnedgång tog blodprov på och då visade det bl.a. allergi mot ägg!
    Han kan ha astma. Vet inte om äggallergi och astma kan ha samband, men jag är allergisk lite lätt mot ägg och har astma så....... =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Gladhannapanna skrev 2011-08-21 21:42:26 följande:
    Jag har provat med noegg men det blev inte bra alls!
    testat linfrö avkok?
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Skönt att jag klarar av ägg på det viset. Har inte tänkt på att pasta innehåller ägg!

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:39:00 följande:
    Tips på ägg- och mjölkfria pålägg till liten kille med bara 4 tänder?? Vill kunna locka med något annat än mjölkfritt margarin på rostisbitarna.
    Leverpastej finns utan ägg o mjölk. Enl bvc sköterskan ska det finnas mjölkfri mjukost!
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:53:40 följande:
    I infon från dietisten skulle vi akta oss för leverpastej för att det kunde innehålla ägg. Jag har därför inte vågat köpa det trots att innehållsförteckningen sett ok ut. Kan man alltid lita på innehållsförteckningarna? Vore ju kanon att kunna köpa bredbar leverpastej åt honom, eller skivbar iof, som han kan äta bitar av och plocka själv.
    Har inte jag hört talas om! :/ Loke har iaf inte reagerat "ännu" på leverpastej. Inte för att han får i sig så mkt men..... =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:58:26 följande:
    Ok....just ägg är jag lite rädd för då han hade rätt högt värde på RAST just på ägg, och då man kan få så kraftiga reaktioner på det. 
    Kanske måste våga lita på innehållsförteckningen. Annars får man väl ringa runt till leverpastejleverantörerna och fråga ut dem.  
    Det hade Loke med. Högsta siffran. Kanske inte ska ge honom leverpastej. Då finns det inget kvar just nu..... bläääääää
    Ja, ring runt du meddela sen! =) Det är bara en jag hittat som han kan äta som inte innehåller vete,mjölk o ägg.....
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Min son's läkare sa att vi kan ge kyckling till min äggallergiska son. Jag tål inte ägg men kyckling! Nu iaf. Gjorde jag inte förr! =)

Loke 11/1-11
Svar på tråden Äggallergitråden