Inlägg från: Sousafon |Visa alla inlägg
  • Sousafon

Äggallergitråden

Soffifi skrev 2011-10-06 22:07:46 följande:
    Vi var nyligen och testade henne igen, på RAST visade det knappt någon allergi alls, på pricktestet en liten reaktion. Läkaren tyckte då att vi skulle börja ge sockerkaka och liknande med ägg i små mängder. 

Nu verkar det att hon reagerade rätt starkt på EN liten bulle som endast var penslad med ägg. Då kan väl inte allergin vara borta? 
    Nej, det låter ju inte så. Ring och prata med läkaren och säg att ni har provat med ägg nu. Om ni är ganska säkra på att hon inte fått i sig något annat också...
  • Sousafon
    AAEV skrev 2011-12-13 20:21:04 följande:
    Hoppar in här också med en snabb fråga :)

Dottern är allergisk mot ägg (bla.) och vi har inte provocerat mer än två gånger. En gång fick hon en liten bit äggvita som hon tuggade lite på o sen spottade ut, då fick hon eksem på ryggen. Andra gången strök vi lite rått ägg på hennes rygg och då fick hon också eksem.
    Idag har hon ätit med lussebullar på dagis, som både hade ägg i smeten och var penslade med ägg. (Detta var en medveten provocering från vår sida, så dagis har inte gjort fel)
    Hon åt detta vid tretiden.
    Nu vid halv åtta kräks hon ner hela sig och sängen. Typ allt maginnehåll på en och samma gång. Det luktar inte maginfluensa och hon har heller ingen feber. DEt går inte maginfluensa på dagis, men ett barn hade det för över en vecka sen.

Vad tror ni? Är det en "normal" reaktion på ägg? Hon har även börjat få små prickar i nacken och ut på ena armen... 
    Japp, det låter som en normal allergisk reaktion på ägg. Så reagerar min pojke också. Hoppas att hon mår bra igen idag!
  • Sousafon
    Yosa skrev 2012-04-29 19:57:31 följande:
    Är det någon här som har så stort barn som vi som har äggallergin kvar? Vår dotter är drygt 7 år.
    Vår son är snart 5 i alla fall...
  • Sousafon
    Yosa skrev 2012-04-29 20:24:54 följande:
    Visar er son någon tendens att minska sin allergi? Tål han ägg i någon form? Vår dotter tål inte ägg i ågon form och inte minsta lilla tex penslat på en bulle eller så. Förrut fick hon utslag/kvaddel av att vi tog kokt ägg mot armen men nu klara hon det om huden är hel. River vi lite och tar ägg i "trasig" hud blir det kvaddel. När hon va liten tålde hon inte att jag hade tagit i kokt ägg och en i henne. Det verkar som att de inte ger utslag längre. Har inte tagit rast-blodprov sen hon va litennmen tog det i förra veckan igen så vi väntar på svar om värdet gått ner någonting sen hon va 1-2 år gammal
    Hans värden har inte förbättrats, togs blodprov och pricktest i augusti. Vi har inte vågat låta honom prova alls i mat. Men nu har vi faktiskt fått tid till provokation, trots att han har höga värden. JAg är tveksam till om vi verkligen ska göra det, är så rädd. Anledningen till att vi ville göra det från början var att vi inte vet så väl hur han reagerar på ägg och att det är flera år sedan han provade. Skulle ju vara bra att veta om han klarar små mängder eller inte. Just nu undviker vi även spår.

Hoppas att värdet på din dotter visar sig ha gått ner! 
  • Sousafon
    Yosa skrev 2012-04-30 20:27:04 följande:
    Låter läskigt med provokation om inte proverna visar lägre värden. Gjorde provokation på mjölk på dottern när hon va dryga 2år och efter den kan hon ta mjölk. Men första tiden var hon rädd för mjölkprodukter o tyckte inte om det. Idag flera år senare är mjölk inget poblem alls.
    Ja, jag ska nog ringa och prata med läkaren igen. På pricktest hade han 3 tror jag, men på RAST över 90 för några år sedan. Jag tror att anledningen till att de låter oss göra provokation är att vi inte riktigt vet hur han reagerar på små mängder (eller egentligen på stora). Han åt ägg tillagad i mat fram tills han var två år, och reagerade främst med lös mage och en del eksem. Sedan dess har vi undvikit ägg i alla former. Han har fått kraftiga allergiska reaktioner vid några tillfällen, men då har det främst varit nötter. Men vid ett tillfälle vet vi inte om det var ägg eller nötter han reagerade på (en felmärkt bulle), så därför är jag rädd att han kanske kan reagera kraftigt på ägg.... Vad skulle ni andra ha gjort? Liknande erfarenheter?

Yosa - sockervadd vet jag ingenting om, men skulle också vilja veta. Tänk att få låta sonen äta sådant!
  • Sousafon

Hej. Jag tror att jag skrev här för ett tag sedan att vi skulle göra äggprovokation med vår son. Nåväl - idag ringde jag läkaren och avblåste det. Jag vågar inte än, och även om de skulle ta bra hand om sonen på sjukhus vill jag inte utsätta honom för en svår reaktion i onödan.

Men jag fick veta lite nytt (eller påmindes). Sonen har tydligen över 100 på RAST, men läkaren säger att detta ändå inte säger något om vilken typ av reaktion man får. Jag vet att man inte ska stirra på siffran, men jag blir helt darrig varje gång jag tänker på att han har så höga värden. Anledningen till att vi skulle göra en provokation var helt enkelt att vi skulle få veta hur han faktiskt reagerar, och veta om han reagerar även på pyttemängder. Men som sagt, jag vågar inte än.

Jag fick också veta att siffrorna antagligen inte kommer att sjunka på länge. Rynkar på näsanOch att det är mindre troligt att äggallergin försvinner när man har så höga siffror (samt fler allergier, vilket han har). Men jag är mycket glad att han inte reagerar luftburet i alla fall. Och att vi har en kunnig och trevlig läkare!

• Sousafon

RAST-test är samma som blodprov, om jag förstått saken rätt. Min son har över 100 på det testet. Men vår doktor säger alltid att de där siffrorna inte säger så mycket om vad man faktiskt får för reaktion. Sonen har mycket lägre på nötter, men reagerar ännu kraftigare på dem...

• Sousafon

Hej!

Vet ni om era äggallergiska barn reagerar på lysosym? Någon som har testat? Det finns ju i många "finostar" och så, och det vore bra att veta om det tåls. Vi ska få prova på sjukhuset och ta med egen ost. De verkar inte så bekanta med det där.
    Vår som är mycket allergisk mot ägg, men inte luftburet och vi tror att han nog tål spår. Vad jag har läst om lysosym är att vissa reagerar på det, så om vår son inte är en sådan är det ju skönt att slippa noja över dessa ostar.
    Någon som har erfarenhet?

• Sousafon
    spökplumpen skrev 2013-02-01 00:39:38 följande:

Jag har aldrig testat att ge dem det, de tål inte ägg så jag ser ingen anledning att ge dem ostar med lysosym? Det finns gott om ost att ge som inte innehåller ägg.
    Givetvis finns det en massa annan ost att ge. Vitsen med att veta om han tål lysosym är ju att det blir lättare att äta ute. Det är faktiskt inte helt ovanligt att ostar med lysosym används på restauranger och utomlands, och eftersom vi redan är så begränsade vore det skönt att slippa begränsas ytterligare i onödan, eftersom en del äggallergiker tydligen tål lysosym. Synd att ingen här verkar ha erfarenhet av det!
  • Sousafon
    spökplumpen skrev 2013-02-04 10:49:56 följande:

Våra har så många allergier att vi aldrig äter på restaurang, vi har alltid med oss mat till dem vart vi än ska. Men om man bara har äggallergi kan jag förstå att man som förälder vill kunna äta ute utan att behöva oroa ihjäl sig. Just lysosym är ett typexempel på saker som de flesta inte har en aning om om man själv inte har äggallergi i familjen. Vem skulle gissa att ost innehöll ägg liksom? Om han är jätteallergisk känns det väl tryggt och bra att ni ska få testa på sjukhuset. Lycka till och berätta gärna hur det gick sen!
    Tack! Han är allergisk mot alla nötter och mandel och jordnötter och skaldjur också. Inte alls så mycket som dina, men tillräckligt, tycker vi! Så ja, att våga äta pizza ute vore kul! Han reagerar väldigt starkt på ägg, men hoppas att lysosym funkar, i och med att det borde vara en ganska liten mängd. Vi tror nämligen att han egentligen tål spår av ägg (dock inte av nötter).

Jag återkommer när vi testat!
  • Sousafon

Hej!

Lysosym-provokationen gick jättebra! Ingen reaktion alls! Skönt! En sak mindre att oroa sig över.

• Sousafon
    Gladhannapanna skrev 2013-04-21 14:20:59 följande:
    En liten rapport från äggprovokationen!
    I fredags fick hon en halv pannkaka. gjord med ägg. Ingen reaktion alls. Igår bakade vi vanliga chokladmuffinsar och hon åt en hel utan reaktion!!! Ska få en till idag.

Det känns jättebra att hon inte reagerar på tillagat ägg. Vi känner ingen brådska utan kommer att hålla oss till saker som innehåller tillagat ägg ett tag, sedan kommer vi att testa typ majonäs eller liknande. Att äta kokt, stekt ägg eller äggröra känns inte så nödvändigt på ett tag, vi är nöjda med att hon kan äta vanlig pannkaka, bullar penslade med ägg mm. 
    Så härligt! Hoppas att vi också kommer dit en dag. Vår son är snart sex och äggallergin verkar inte alls vara på väg bort än...
  • Sousafon
    Yosa skrev 2013-05-02 19:56:29 följande:
    jag har en fråga om Burger King. Vi äter sällan på Burger King då det ofast blir MC Donalds som ligger närmare oss. Men nu undrar jag om Kids Meal med vanlig hamburgare innehåller ägg? Kollar jag vanlig hamburgare på deras hemsida så innehåller den inte ägg. Men kollar jag Kids meal så innehåller den ägg. Vad beror det på? Vad ger ni era barn på Burger King?
    Vi brukar äta på Burger King ibland med vår äggallergiske son. Han äter alltid kids meal, hamburgare eller snarare cheeseburgare och pommes. Vi har frågat och den innehåller inte ägg. Det var i och för sig länge sedan vi frågade, men det har alltid gått bra där. Även på Max har vi ätit, men då fick det blir en hamburgare utan ost (och dressing).
  • Sousafon
    Janniiique skrev 2013-10-31 17:26:58 följande:
     vi har en dotter som a l l t i d har haft problem med sin mage.
    vi har varit inne på både akuten och barn pga av blod i avföringen, och
    efter en lång tid med diarré och kräkningar + att vikten stannade av. så sökte vi hjälp och fick så träffa
    två barnläkare sa att det var laktos, och en annan sa att vi skulle fortsätta som förut.
    en läkare bör ju inte ha fel (kan man tycka)
    så vi fortsatte som vanligt och det blev bättre (ett tag).
    sedan dess har det kommit och gott,
    ibland kan det bara rinna ragt igenom henne- vatten och slem.
    och nu har jag börjat lessna och vill få ordning på hennes mage.
    laktos tror jag dock inte det är, hon dricker ju mjölk och det är ju inte så att magen är dålig heeeela tiden, utan bara ibland.

dom senaste dagarna, i lördags så blev det så och kom då på att hon ätit ägg. 
    precis samma som i tisdgas, på morgonen åt hon ägg till frukost, och när hon hade blivit lämnad på förskolan så märkte personalen att något var fel, att hon var påverkad av något, och att hon blev hängig. efter en stund så var det bajskalas. nu är det ju inte säkert på att det är ägg, men det är det ända som vi kan tänka oss efter att det blivit såhär. det som vi kommer på att hon ätit innan.. kanske bara är en tillfällighet, typ sådär i 1 ½ år.

Men vad tror ni? Är det någon som känner igen sig?
    Hej!

Jag tror säkert att det skulle kunna vara ägg. Min pojke hade kass mage och ofta rinnigt bajs tills vi gjorde allergitest (när han var två år) och de konstaterade att han var allergisk mot ägg. Blod i avföringen har jag inte hört ska vara ett tecken på äggallergi, men oavsett vilket låter det ju som att er dotter borde allergitestas om hon inte redan gjort det. Det kan ju vara många olika saker, men misstänker ni ägg kan ni ju börja med att utesluta det och se om det blir bättre.

Lycka till!
  • Sousafon

Ja, ta kontakt med vårdcentral. Men är hon så liten som under 18 månader kan det hända att de tycker att hon är för liten för att göra allergiprov på. Men prova att utesluta allt som innehåller ägg under en period och se om det blir bättre!

• Sousafon

Ok, vad bra att jag hade fel om vid vilken ålder de gör testerna!

Min son är snart sex och ett halvt och fortfarande kraftigt allergisk

• Sousafon
    Margaux skrev 2013-11-04 19:55:19 följande:
    Vår läkare sa att det var vanligt att de växte ur det upp till 5 års åldern. Men det kanske beror på hur kraftig allergin är? Ni märker ingen bättring?
    Min son reagerade kraftigt på stickprov men hade små utslag på blodprovet på slutet innan vi provocerade. 
    Ja, det kanske beror på hur kraftig allergi det är. För ca ett år sedan fick han fel pannkaka på dagis. Åt nog nästan en halv pannkaka och svullnade upp till en Michelingubbe. Det var hemskt att se. Efter det sade läkaren att det nog skulle ta ett bra tag till innan allergin växte bort...

Efter det har vi inte gjort några tester eller provocerat på något vis.
  • Sousafon
    Fröken Frågvis skrev 2014-01-22 17:08:35 följande:
    Ok, tack för svar. Magkänslan säger mig ändå att det var en nötreaktion då hon under fyra år som äggallergiker aldrig reagerat så här förut. Däremot reagerar maken exakt så här när han får i sig nötter. Nässelutslagen blossade upp igår kväll igen, trots att det gått mer än tre dygn sedan första reaktionen. Var idag och lämnade nytt blodprov men läkaren hade missat att få med nötter i remissen så nu testades hon bara för ägg igen. suck... får bli ett nytt traumatiskt prov för att kolla nötter då.

Nu är det fyra år sedan min dotter gjorde pricktest så jag minns bara att pricken svullnade upp rejält under tiden vi satt och väntade. Minns inte om hon även blev påverkad efteråt. Sedan dess har vi bara gjort RAST på henne.
    Min son har kraftig äggallergi (över 100 på RAST) men är också nötallergiker. För honom kommer nötreaktionerna snabbare än äggreaktionerna, så hade han reagerat som din dotter på caféet (vilket han också gjort en gång, för två år sedan, sedan dess har han inte fått äta något på café, tråkigt nog) hade jag gissat på nötter. Även om siffran på RAST är högre på ägg än nötter är reaktionen på nötter snabbare och, tror jag, kraftigare.

Klantig läkare som inte fick med nötter i remissen, blodproverna är inte kul. Hoppas att ni får göra test snart ändå, så att ni vet.
  • Sousafon
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-04 13:31:28 följande:
    Hjälp vilken kraftig äggallergi din son har! Och intressant att du skriver att han ändå reagerar kraftigare på nötter än på ägg, trots lägre RAST. Vilka nötter är han allergisk mot?

Efter många samtal till barnmottagningen lyckades jag få en läkare på bakjour att lägga till hasselnötter och jordnötter i remissen till det blodprov som togs. Tydligen kunde man ta tre prover på ett rör blod. Fick inte själv välja vad de skulle testa och skulle gärna testat valnötter, men det känns ändå bra att börja någonstans. Visar det inget på hasselnöt/jordnöt kan vi förhoppningsvis testa vidare, och visar det positivt på hasselnöt el jordnöt så antar jag att man ändå testar vidare? Eller hur gick ni tillväga?
    Ja, han har kraftig äggallergi, men tydligen säger inte RAST hur kraftigt man reagerar. Min son reagerar ju inte alls luftburet, vilket andra med lägre RAST gör, om jag förstått det rätt.

När han testades för nötter kollade de jordnöt, hasselnöt, mandel och cashew, tror jag. Han visade positivt på samtliga, så vi undviker alla nötter rakt av. Men detta var några år sedan nu, så snart skulle jag vilja att det kollades igen. Men nötallergi brukar tydligen inte växa bort i första taget.

Svar på tråden Äggallergitråden