Äggallergitråden
Nu verkar det att hon reagerade rätt starkt på EN liten bulle som endast var penslad med ägg. Då kan väl inte allergin vara borta?
Hej. Jag tror att jag skrev här för ett tag sedan att vi skulle göra äggprovokation med vår son. Nåväl - idag ringde jag läkaren och avblåste det. Jag vågar inte än, och även om de skulle ta bra hand om sonen på sjukhus vill jag inte utsätta honom för en svår reaktion i onödan.
Men jag fick veta lite nytt (eller påmindes). Sonen har tydligen över 100 på RAST, men läkaren säger att detta ändå inte säger något om vilken typ av reaktion man får. Jag vet att man inte ska stirra på siffran, men jag blir helt darrig varje gång jag tänker på att han har så höga värden. Anledningen till att vi skulle göra en provokation var helt enkelt att vi skulle få veta hur han faktiskt reagerar, och veta om han reagerar även på pyttemängder. Men som sagt, jag vågar inte än.
Jag fick också veta att siffrorna antagligen inte kommer att sjunka på länge.
Och att det är mindre troligt att äggallergin försvinner när man har så höga siffror (samt fler allergier, vilket han har). Men jag är mycket glad att han inte reagerar luftburet i alla fall. Och att vi har en kunnig och trevlig läkare!
RAST-test är samma som blodprov, om jag förstått saken rätt. Min son har över 100 på det testet. Men vår doktor säger alltid att de där siffrorna inte säger så mycket om vad man faktiskt får för reaktion. Sonen har mycket lägre på nötter, men reagerar ännu kraftigare på dem...
Hej!
Vet ni om era äggallergiska barn reagerar på lysosym? Någon som har testat? Det finns ju i många "finostar" och så, och det vore bra att veta om det tåls. Vi ska få prova på sjukhuset och ta med egen ost. De verkar inte så bekanta med det där.
Vår som är mycket allergisk mot ägg, men inte luftburet och vi tror att han nog tål spår. Vad jag har läst om lysosym är att vissa reagerar på det, så om vår son inte är en sådan är det ju skönt att slippa noja över dessa ostar.
Någon som har erfarenhet?
Hej!
Lysosym-provokationen gick jättebra! Ingen reaktion alls! Skönt! En sak mindre att oroa sig över.
Ja, ta kontakt med vårdcentral. Men är hon så liten som under 18 månader kan det hända att de tycker att hon är för liten för att göra allergiprov på. Men prova att utesluta allt som innehåller ägg under en period och se om det blir bättre!
Ok, vad bra att jag hade fel om vid vilken ålder de gör testerna!
Min son är snart sex och ett halvt och fortfarande kraftigt allergisk