• aaaa

Ni som använde rosenrot och +.ade!

Är arctic root och rosenrot samma sak?

Kan man använda rosenrot för att få igång ägglossningen efter att man slutat med p-piller?

Finns väl nackdelar med allt, nån som intehaft positiva upplevelser av rosenrot?

Funderar på att börja nästa mens eftersom jag haft regelbunden mens sen jag slutade med p-piller, men är tveksam på om jag haft ÄL.

• aaaa

Jag puffar lite för inlägg #199 där jag ställde några frågor... {#lang_emotions_smile}

• aaaa

Tack för svar!

Men ingen idé då att ära rosenrot för att komma igång med ÄL efter p-piller...?

• aaaa

Jag har nu tagit mitt första rr-piller nånsin. Tog ett grav.test bara för att vara säker på att jag ej är gravid, men det var neg. Så nu hoppas jag att fjärde försöket efter p-pilleravslut funkar med lite rr-hjälp!! {#lang_emotions_smile} Som sagt, vet ju inte ens om ägglossning kommit igång efter p-piller, men det skadar ju inte att prova med rr nu.

• aaaa

Ja, precis. Det var därför jag var extra noggrann med att se till att jag inte var gravid innan jag började. Bara att hålla tummarna nu. Mycket mer finns ju inte att göra.

• aaaa

Jag är intresserad av NÄSTAN samma sak. Om nån fått igång ÄL efter p-piller? Mens har jag, men anar att jag inte har ÄL efter p-pilleravslut. Har nu tagit rr i fem dagar så vi får se hur det går...

Men nån som lyckats sätta igång mens ELLER äl efter p-pilleravslut? Eller annan anledning till problem med dessa saker naturligtvis.

• aaaa

Om man oroar sig över att man inte har ÄL efter p-pilleravslut när kan man vända sig till MVC/gynekolog? Efter det halvår som många säger att det kan ta? Jag hoppas att man inte måste vänta ett år och starta en sån stor utredning och allt det...

• aaaa

Apotekets som jag har innehåller bara 144 mg rr-extrakt. Jag tar två om dagen. Blir mindre än 300 mg sammanlagt. Är det för lite?

• aaaa

Kanske ska hålla dig till en om dagen då...? Men som sagt: jag oroar mig över att få i mig för lite för önskad effekt...

• aaaa

Jag funderar som sagt också över doseringen. De jag köper på har aktiva beståndsdelar på 144 mg. Om jag tar två per dag blir det 288 mg. Borde jag ta fyra per dag? Alltså två per gång? Det ger då nästan 600 mg?

• aaaa

Om man inte vet när/om man har ägglossning när ska man sluta ta rr då?

Jag fick inga positiva utslag (enbart steck svagare är kontrollstecket) förra månaden och nu är jag på BIM-14/16 och inte ens en tillstymmelse till streck än. Så jag anar att jag inte får utslag denna månad heller, men jag vet ju att en del (2 av 10 tror jag mig har hört...) har ÄL även utan utslag på ÄL-test. Jag kan ju vara en av dem.

Ska jag sluta ta rosenpiller på BIM-14 eller så då för att vara på säkra sidan eller ska jag fortsätta äta rr hela tiden under min cykel? (Jag har alltså regelbunden mens +-1 dag så jag har en cykel som jag kan räkna ut.)

• aaaa
    ulricaz skrev 2010-05-19 18:50:44 följande:
    Jag skulle ta RR fram till BIM-14. Hur länge har du ätit RR? Detta är min första månad. Jag har aldrig kännt av min ÄL förr, så jag är osäker på om jag haft det överhuvudtaget på ett tag. Jag började med RR på mensens första dag och började testa med älstickor på dag 9. Inte förrän på dag 21 fick jag utslag på stickan och väldigt starka älkänningar. Det kanske kan vara så att RR skjuter upp äl lite första cykeln för vissa?? Lycka till!!
    Det är första månaden med rr faktiskt. Fortsatte du att ta till dag 21 dock eller slutade du på BIM-14? Intressant tanke att den kanske skjuts upp...
  • aaaa

Ja, jag fortsätter att ta pillren och ÄL-testa...

Någon annan som hört att alla inte får utslag på ÄL-tester trots ÄL dock? Tycker mig ha läst det på mer än ett ställe, men nu hittar jag naturligtvis inte...

• aaaa

Nån som fått försenad ÄL av rosenrot? Jag är på min första månad med rosenrot och på dag 21 i min cykel som är på ca 26 dagar. Jag har varit enträgen i mina ÄL-testförsök och fortsatt testa trots att jag borde ha fått ÄL för flera dagar sen.

Idag händer det då. För första gången testar jag med morgonurin och den visar på 98% av kontrollstrecket. Kommer då hem och testar klockan 15 (nyss) och inom en minut så är teststrecket 120% av kontrollstrecket. Jag är jätteglad, men fundersam.

Har min ÄL och mens försenats av rr?
    Eller kan mensen påvisas så starkt redan på BIM-4/6? För jag har hört att ÄL kan påvisa mens på gång också, samt graviditet...

• aaaa

Haha, ja bara att köra på. :)

Nån annan som har mer kunskaper eller varit med om att ÄL skjutits upp av rr?

• aaaa

Angående inlägg #535 så har jag idag ett svagare (50%) utslag på ÄL-testet så jag har dragit slutsatsen att jag inte är gravid, :(, men att RR har försenat min cykel REJÄLT (som sagt, ÄL på dag 21 i en cykel som brukar vara 25-27 dagar).

Det känns dock helt okej eftersom detta är första gången jag fått utslag på testet och jag hade molvärk igår också.

Fortfarande är jag nyfiken på om någon upplevt samma sak, d.v.s. försening av ÄL första månaden med RR?

• aaaa

Ja, som sagt, jag blev också jätteglad över ägglossningsverk och hur stark stegring på ÄL-test! Känns som att detta försök (#4) är det första då vi har en chans att bli gravid efter p-pillerslut. Kommer definitivt att ge rr minst tre månader, annars kanske jag testar munkpeppar...

• aaaa

Gah, varför får man inte ändra sina inlägg?! Verk i stället för värk skrev jag. :) Frustrerande.

(Enda nackdelen med rr för mig tycks vara att ÄL blev försenad, men det kanske går till sig?)

• aaaa

Börja imorgon! Så länge du slutar vid ÄL så kan det ju inte skada i alla fall och ju förr desto bättre...

Svar på tråden Ni som använde rosenrot och +.ade!