• Anonym (mamma för alltid)

Behöver tips på vad man kan lägga i en minneslåda till sina barn!

Jag kommer inte finnas för alltid för mina barn och tänkte därför ordna en låda till dom med minnessaker. Men vad kan man lägga i? Bilder och brev har jag tänkt på. Nån annan som har tips?

Jag såg ett program om barns sorg på tv för länge sen och där ordnade mamman en sån låda innan hon gick bort, men jag minns inte vad hon la i den.

• Svar på tråden Behöver tips på vad man kan lägga i en minneslåda till sina barn!
  • Anonym

Du har redan tänkt på bilder och brev. Bra. Kanske ett smycke eller en klocka som du endera har köpt åt barnen eller som har varit ditt som de kan gå med. Något som de alltid kan bära med sig. Jag vet inte om det är din tid som är räknad men jag känner med dig.

• h8him

Dina bästa recept (enligt barnen), dvd med dig själv (och barnen) på film, en parfymflaska av din favoritdoft, dagbok över dagar med barnen, en rolig historia...

Det var bra tips. Tack {#lang_emotions_flower}

Fler?
  • krian87

Brev till speciella tillfällen, födelsedagar osv.  En filminspelning med dig kanske?
    Vet inte hur gamla dina barn kommer att vara när du går bort, men kan tänka mej att det finns i era liv då det är något som iaf du funderar på.
    Speciella föremål kanske, tex. smycken som är speciella för dig/familjen. Minnesföremål från resor, aktiviteter osv. sånt som barnen kan hålla i/se och minnas det ni gjorde. tex. snäcka från stranden i ****...

Ledtrådar till vem du är, och hur ditt liv har varit, ;skolfoton, föremål, och andra eventuella minnes saker. 

Brev och bilder hade du skrivit, skriv om dig och vad du tycker om- även sånna småsaker som favorit film och mat.

krian87 skrev 2010-02-09 22:57:17 följande:
    Brev till speciella tillfällen, födelsedagar osv.  En filminspelning med dig kanske? Vet inte hur gamla dina barn kommer att vara när du går bort, men kan tänka mej att det finns i era liv då det är något som iaf du funderar på. Speciella föremål kanske, tex. smycken som är speciella för dig/familjen. Minnesföremål från resor, aktiviteter osv. sånt som barnen kan hålla i/se och minnas det ni gjorde. tex. snäcka från stranden i ****... Ledtrådar till vem du är, och hur ditt liv har varit, ;skolfoton, föremål, och andra eventuella minnes saker.  Brev och bilder hade du skrivit, skriv om dig och vad du tycker om- även sånna småsaker som favorit film och mat.
    Dom kommer antagligen vara så små att dom inte förstår allt i lådan, brev och så.

Men jag tänkte väl på brev till speciella tillfällen och berätta om hur dom tilfällena var i mitt liv, t.ex tonårstiden, studenten, bröllop, när barnen föddes, ja såna grejer som dom inte kommer kunna prata med mig om.

Tack för många tips
  • Anonym
    Anonym (mamma för alltid) skrev 2010-02-09 23:04:32 följande:
    Dom kommer antagligen vara så små att dom inte förstår allt i lådan, brev och så. Men jag tänkte väl på brev till speciella tillfällen och berätta om hur dom tilfällena var i mitt liv, t.ex tonårstiden, studenten, bröllop, när barnen föddes, ja såna grejer som dom inte kommer kunna prata med mig om. Tack för många tips
    Fast dom kommer ju inte alltid vara små? Minneslådan är ju till för att finnas när dom vill titta i den med åren..
  • FredrikBBB

Skriv ned hur du träffade deras pappa, hur du kände och vad som hände, hur det var när du gick i skolan och när du själv var liten, bästa kompisen osv, om du hade husdjur, vardagliga saker, om dina föräldrar, lite om hur det var när barnen var mycket små, hur de reagerade inför varandra. Jag uppskattade mycket att få höra från mina föräldrar sånt som man själv inte var med om eller inte kom ihåg själv.

• Anonym (H)

Om du har döttrar så skriv ner och berätta om hur din graviditet/förlossning var. Det kommer de vilja veta den dag de själva ska ha barn. Annars massor med foton.

• Anonym

Det som har haft störst värde för mig sedan min mamma dog är inspelningar när hon är med oss i familjen. Dokumentera så mycket sånt som bara går är mitt förslag.
    Annars har du fått flera andra bra svar med .

• FiaFia

Jag vet inte om du har döttrar men något jag önskar jag visste om min mamma är hur det var att vara gravid, hur hon mådde, hur hon kände men också hur t.ex. förlossningen gick och sånt. Pappa kan inte riktigt svara på sånt och nu när jag fick barn själv har jag verkligen saknat den biten. Barnen behöver inte läsa/se allt förrän de är stora, pappan behöver inte ge dem allt på en gång.

Det jag fått av mamma är en favoritsjal, några av hennes smycken och en handskriven receptbok, hon skrev en till mig och en till min bror med massor av recept och en liten tillägnan till mig i början. Den boken är min skatt och jag använder den varje dag.

Filmer på dig, gärna med barnen när ni gör något kul, tror jag skulle vara fint för dem att ha. Då kan de minnas/se hur du rörde dig och din röst. Sådant är viktigt.

Svar på tråden Behöver tips på vad man kan lägga i en minneslåda till sina barn!