Inlägg från: marjas |Visa alla inlägg
  • marjas

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

Hej på er!
    Får man vara med i erat gäng?
    Vi köpte hus i somras och har renoverat sedan dess. Fick en vattenskada och när den åtgärdades hittades ett dolt fel (en rutten syll), så det blev en himla röra och vi fick bo hos pappa i två och en halv månad. Nu har vi äntligen flyttat in, men inget är väl egentligen helt färdigt (blir det någonsin det?). Badrummet är nästan klart, väntar på lite belysning och en handdukstork, köket är på g, vi har satt in IKEA:s Duvbo. Sovrummet är i alla fall klart, bara sängbord som ska köpas och en fönsterbräda. Hur som helst, jag älskar den lantliga och ljusa stilen och har lyckats få med mannen på det än så länge.

Just nu längtar jag efter en fungerande spis! :)

Och just ja, mitt i alltihopa så har vi såklart även en liten bebis, en tjej på 7 månader. :D

/Marja

• marjas

Tack! :) Det verkar som att alla börjar renovera samtidigt som de får barn, är det något genetiskt som gör det? :)
    Vi har vatten med ingen spis, kanske vi kan bytlåna lite?

Har lagt ut några bilder på vårt sovrum på min blogg nu:
    www.marjasoder.blogg.se

• marjas

Tack för välkomnandet! Det verkar vara en trevligt gäng här! :)

vårat: vi ska också måla vår trappa snart och jag fick tipset att måla varannat trappsteg först så man ändå kan ta sig upp. Sen när de torkat får man måla resten. Men någon annan kanske har ett bättre tips? Börja uppifrån och när man är klar åker man till hotell och sover kanske? :)

MissOsbourne: jag har också en fin, gammal spegeldörr som jag fyndade i vår källare. Jag funderar på att bara ställa den mot en vägg, som någon slags dekoration, men jag vet inte säkert.

Kors i taket, det är en snickare i mitt hus idag! Han fixar en massa smågrejer i köket, fantastiskt! Så kanske kan jag börja packa upp alla lådor med köksgrejer och torrvaror. Det vore verkligen underbart!

• marjas

Visst är det härligt när man ser att det händer grejer? Just nu sätter de upp handtag på skåpluckorna här.

Vi ska inte måla vår trappa vit utan ljusgrå tänkte vi. Det är mängder av furupanel runt om (väggar och tak), som vi har målat vitt, så det känns som det blir finare att bryta av med ljusgrå trappa. Sen ska vi lägga mörkgrå klinker på golvet i hallen, alltså nedanför trappen. När det nu blir, efter att ha målat den där hemska panelen hur många lager som helst så längtar jag inte efter att ge mig på trappan, haha!

• marjas
    Hannnas skrev 2010-02-24 12:08:04 följande:
    Fina Nä man är inte tillbaks ur verkligenheten när snoddas är så liten... Själv beställer jag nästan allt på nätet, för att det är stört omöjligt att komma iväg o se utan ungarna... galet jobbigt med båda i hasorna...
    Haha, jag kan tro det. På så sätt är det ju rätt behändigt när de är så små att de kan sitta i bärselen och sova. Men de dagarna är ju förbi för mig med nu. Internetshopping är grymt bra! :)
  • marjas
    MissOsbourne skrev 2010-02-24 12:46:27 följande:
    "Man får inte själv borra hål i väggarna" Jag hatar att bo i hyreslägenhet när det kommer till vissa saker.Till exempel det här med badrummet där det sitter ett badrumsskåp som är ...ja vi kan kalla det SKITFULT! Och en vanlig spegel som ser ut som döden och dessutom ett litet lysrör monterat ovanför det.Så nu undrar jag för jag tänker totalt strunta i deras löjliga regler-ska jag borra i fogarna och sen använda vad? Något våtrumsgrejs? Det är ett vitt helkaklat badrum så om jag väljer att ta ner grejerna och sen när/om jag flyttar sätter tillbaka dem igen så syns ju inte mina hål...Jag ska gömma dem.*moahahaha*
    Jag tycker du ska borra! :) Kan tänka mig vad det är för härligt badrumsskåp som hänger där. Tryck i lite våtrumssilikon i borrhålen bara innan du skruvar.
  • marjas
    musli skrev 2010-02-25 07:57:11 följande:
    Idag har vi bara -22 grader på morgonen... Finns kanske hopp för våren????
    I morse när jag klev upp och kikade ut så tyckte jag att det såg ut att vara lite varmare. Kollade på termometern och den visade -30,9, i och för sig är det varmare då vi hade 38,9 häromdagen. Usch! Men solen värmer i alla fall bra för nu är det bara -11. Läääängtar efter vår!
  • marjas

Idag har jag slagit på stort och hängt upp en hissgardin, så nu finns det gardiner i två av husets fönster, alltid nåt! Ställde ut lite blommor i fönstren också, så det syns att det bor någon här. Det märks i alla fall att vi inte bott så stort innan, lagret av gardiner är inte precis stort, så det måste inhandlas. Och så behöver jag köpa massor av blommor!

• marjas

mage06: vilka fina grindar. Jag önskar mig verkligen en grind, vet inte hur jag ska få till det på vår tomt, men på något sätt ska det gå. Det är bara en av många punker på "Attfixaiträdgården"-listan. :)

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14