Inlägg från: marjas |Visa alla inlägg
  • marjas

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

Oj vad ni loppisfyndar! Själv har jag bokat in en loppis i slutet av oktober men då tänkte jag sälja saker. Förhoppningvis hinner jag kika runt lite själv också.

Idag har vi roat oss med att skotta ut ett lastbilsflak med grus på uppfarten. Gratis gympass.

Sweet N Cute: vanligt oblekt linnetyg är fint tycker jag, det satte jag på sitsen på vår kökssoffa.

Angående tidningar så prenumerade jag på Drömhem förut men jag slutade för jag tyckte att de hade för mycket krimskrams i inredningen jämt. Lantliv älskar jag, fast jag skrattar gott åt priserna i deras modereportage (vanlig enfärgad kudde: 2000:-, randig trasmatta: 4000 . Min senaste favorit som jag nog måste börja prenumerera på är Allt om trädgård.
    Varje gång jag får ett nytt nummer så brukar jag klippa ut inspirerande bilder ur det gamla numret och så har jag en pärm där jag klistrar in urklippen. Inspirationspärm helt enkelt! Fast julnumren sparar jag oftats hela.

• marjas

Jojomen, vi hann med att få vatten i källaren för tredje gång på ett år. Känns som någon försöker säga oss något, typ "-FLYTTA!". Denna gången var det stopp i kommunens avloppsbrunn.
    Men vi börjar bli härdade nu. Första vattenskadan kändes det som att jorden skulle gå under, förra samma sak. Idag:
    Mannen, med lugn röst: Det är vatten i källaren
    Jag, inte så förvånad: Nej är det?
    Mannen, fortfarande lugn: Japp.

Sen gick vi ner och plockade undan de få sakerna som stod på golvet och ringde kommunens jour (kan typ numret utantill) som att det var nåt vi gör varje dag. :)

Tingeling: Fina grejer du har sytt! Själv sydde jag nyligen lampskärmar av gamla spetslakan.

Mettan: Jag har också ett lager med saker som ska målas, någon gång. :)

• marjas
    Black Lady skrev 2010-09-15 16:17:49 följande:
    Hej i tråden :)

Jag undrade om ni vet var man kan hitta ägg/lök korgar någonstans, allra helst i vitt/creme färgat om det finns och gärna i webb butik.

Blir jätteglad för all hjälp :) 
    Här finns en variant:
    http://www.nordljus.net/se/art/korg-zink-el-vit-du-nord.php

Om man googlar "äggkorg" så kommer det upp mängder av träffar, fast de flesta verkar vara i zink.
  • marjas
    Black Lady skrev 2010-09-15 22:03:38 följande:
    Tack, precis vad jag letade efter
    Bra! Kul att jag kunde hjälpa. Glad

Eländet i vårt hus verkar aldrig ta slut. Idag konstaterades det att det gått hål i varmvattenberedaren.
    Dessutom hittade vi en liten vattenläcka. Men den torkade jag med hårtorken! Skrattande

Jag undrar när vi kommer till stadiet där man får inreda, pynta och pyssla, det känns rätt avlägset.
  • marjas
    Mettan69 skrev 2010-10-02 10:28:03 följande:
    I dag skall vi på kalas till makens systerson. Han blir tre år. Så vi skall åka till en leksaksaffär och köpa present till han och samtidigt ta svängen förbi IKEA och köpa värmeljus. Går ju åt några nu. Tungan ute Men vi hinner inte kika på något mer så in, köpa värmeljus och ut igen. Rynkar på näsan Oj vad det kommer att dra i kroppen att "bara titta lite till". Oskyldig
    Vi har 20mil till IKEA så några såna korta besök blir det aldrig för oss. Glad¨

I veckan har våra nya fönster kommit, åh vad jag längtar tills de sitter på plats!
  • marjas

Alla ni tjejer som är så duktiga på Loppisfynd! Letar efter ett sådant gammalt baktråg i trä och såg på ett ställe igår, men de kostade från 350:-! Det är väl lite väl dyrt va? Hade tänkt fynda ett för 50 spänn eller så. Skrattande

Sen vill jag hälsa alla nya välkomna och önska alla en trevlig helg!

PS. ÄntligenLycklig: Jag är också med och tävlar! Glad

• marjas

Här blir det ingen riktig gran, är allergisk. Men möjligtvis blir det en liten riktig ute. För övrigt kan jag knappt hålla mig från att börja pynta redan nu! Jag har tovat en massa julpynt, kulor till granen och hjärtan och stjärnor som får bli dekoration någonstans, allt i rött och vitt. Köpte även hjärtan i filt från Sia i vitt-rött-rosa som får hänga i lillans gran. Har massor av pysselidéer men vi får se hur mycket som hinns med.
    Snart bara en månad till första advent! Glad

Våra nya fönster har börjat komma på plats och (ursäkta uttrycket!) fy fan vad fint det blir! Vilken skillnad...
    Bilder kommer på bloggen strax!

Ari: Kul att du är tillbaka!

• marjas
    Candis skrev 2010-10-21 16:41:13 följande:
    Jag är riktigt sugen på att öppna en webbutik med shabby inredning.
    Kul att jobba hemifrån och grejja/pyssla med marknadsföring och allt på den webbutiken man skaffar sig etc. Jag är otroligt sugen!
    Jag tror också att det skulle vara kul att hålla på med. Men du får se till att du har något unikt för det finns ju hur många sådana webbutiker som helst. Väldigt många har ju samma leverantörer också. Men hittar du några andra märken att sälja som inte är så vanligt så kan det nog gå. Lycka till!
  • marjas

Sitter här och väntar på ett stort paket med tyg, spetsar och annat kul! Ska bli nya kuddöverdrag och en julstrumpa till lilltjejen bland annat. Kul, kul!!

Angående soffor så tycker jag att Ektorp är fina, men håller med Hanna om att de känns väldigt vanliga. Vi har en vit soffa, Ekeskog som fanns på IKEA förut. Tvättar överdraget kanske en gång om året. Men jag ska väl tillägga att det senaste året har soffan varit nedmonterad så det återstår att se hur många tvättar det blir när den kommer upp igen. Dottern var bara fyra månader när vi flyttade och har börjat kladda lite mer sen dess. Skrattande

• marjas
    Hannnas skrev 2010-11-05 11:53:15 följande:
    Ekeskog är mkt trevligare än Ektorp tycker ju jag, större, mer djup och ja, härlig sen kan man ju köpa nytt överdrag på Baemz (el vad det nu heter) till alla ikeamodeller

Kul med tyg o spetsar, avis

Vi ska iväg till djurparken nu, får passa på när solen tittar fram

Ja, den är riktigt djup och härlig, nackdelen är att det är näst intill omöjligt att inte somna där på kvällarna. Flört
    Bemz tror jag? Fast överdragen är ju bra mycket dyrare än sofforna oftast. Glad

Sol?! Här är det jämngrått och regn... Men jag kan iaf njuta av att kolla ut genom våra nya, vita (väldigt oputsade) fönster. Skrattande

Trevlig helg allihopa!
  • marjas
    pysselmajjo skrev 2010-11-15 08:18:33 följande:

Hej!

Ni verkar ha koll på inredning och därför ber jag om tips och råd från er ang gardiner.
    Det är så att jag vill ha hissgardiner, helst köpa färdiga då mina sykunskaper är små, men jag har problem att hitta gardiner i rätt storlek.
    Har nämligen fönster från 1939 (tror jag iaf) och måtten passar inte ihop med dagens 110,120,140 cm gardiner. I köket kan jag max ha 108 cm då jag inte vill att gardinen ska gå ut på yttersta listen/karmen och i de övriga fönstren är måttet ca 160 cm.

Har ni nått tips på var jag kan hitta gardiner till dessa fönster? eller är det så att jag helt enkelt måste lära mig att sy? 

Det finns ju många företag (tex Ellos, IKEA, Stoff och Stil) som syr upp gardiner på beställning, av företagets egna tyger då såklart. Kanske kan vara värt att kolla upp vad det kostar? Glad
  • marjas
    Duntoffla skrev 2010-11-28 19:17:51 följande:
    Hoppas att ni har en mysig advent.  I fredags kväll såg jag ett fint klädskåp från Englesson på Blocket  för 600 kr och idag hämtade sambon det. Superfint! Är så nöjd.  Ska dock fräscha upp det med lite ny färg. Det kommer bli perfekt till lillans rum. Kolla på länken om ni vill kika

septemberflikkan.blogspot.com/2010/11/kladska...
    Jättefint skåp! Vi har köpt ett klädskåp från IKEA och idag köpte jag nya knoppar till, vita med rosa prickar av porslin. Nu ska bara rummet bli klart så vi får montera upp skåpet någon gång. :)
  • marjas
    Duntoffla skrev 2010-11-28 22:40:04 följande:
    Tack! Vilket skåp blev det från IKEA? Och var köpte du knopparna? Det är något sådant jag är ute efter till det här skåpet. Antingen rosa med vita prickar, vita eller vita med rosa prickar/ränder.
    Hemnes blev det (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90180544). Knopparna köpte jag på Åhléns, men där har de bara en vit-rosa variant. Syster Lycklig tror jag säljer massor av olika sådana knoppar.
  • marjas
    nemo08 skrev 2010-11-30 07:37:09 följande:
    Är förresten så himla glad och måste bara berätta/skriva av mig nånstans; har blivit kontaktad av en tidning/journalist som är intresserad av att göra en liten artikel/reportage hemma hos oss! Handlar om en före-efter förvandling och jag vet inte, det kanske är hemligt, och inget är väl helt hundra än men blev bara så glad att nån skulle vara intresserad när det finns såå många andra fina hem därute!!
    Vad kul! Det blir spännande att läsa och framförallt se bilderna. :)
  • marjas
    Hannnas skrev 2010-12-07 19:27:15 följande:
    Korg är fiint!! Själv kommer jag köra på att göra en form av "säck" av säckväv o knyts ihop med bred spets eller linne... nåt sånt... Runt den vanliga foten så att säga  
    Så har jag gjort med vår fot, vit säckväv runt som jag knutit med en spets, fint!

Här blir det plastgran för jag är allergisk, men plastgranen barrar den med. Någon gång ska jag köpa en riktigt fin fuskgran, har sett otroligt naturtrogna men de kostar runt 4000:- så de står inte direkt högst upp på prio-listan. Glad

För övrigt så jobbar vi för fullt med dotterns rum, det är tänkt att hon ska få det i julklapp. Vi har lagt golv och tapetserat så nu är det bara de där jäkla listerna kvar innan det roliga piffet börjar!
  • marjas
    Duntoffla skrev 2010-11-30 22:39:02 följande:
    Tack för tipset, nu ska jag bara välja vilka....Obestämd Vad är finast i ett barnrum (tjej) som kommer vara vitt och rosa? (ljusrosa tapet med vita prickar.)  Funderar på helvita, vita m rosa prickar, vit m rosa ränder eller vit med silverprickar
    Jag tror vilken färgkombination som helst kommer att bli fin! Åh, vilken tapet köpte ni? Vi tänkte också ha rosa med vita prickar men det blev tre vita väggar och en rosa med hjärtan. Köpte jättebilliga tapeter ifall att dottern skulle få för sig att rita på dom eller nåt. Flört
  • marjas
    Duntoffla skrev 2010-12-13 19:51:33 följande:
    Smart Vi har *peppar peppar* inget ritat på sonens väggar. Än... Han ska få ett målarstativ i julklapp så jag hoppas han håller sig till det.
    Vi har inte köpt  tapeten än men den kommer från Midbecs kollektion Jimbo och ser ut så här

Fin!
    Duntoffla skrev 2010-12-13 19:48:49 följande:
    Vår fuskgran är faktiskt rätt ok, inte så som de såg ut när man var liten. Men visst är det mer charmigt med en riktig gran.

Listning är verkligen tråkgöra Kräks Vi ska sätta fart med lilltjejens rum i jul. Längtar efter att få fixa. Men för att kunna göra iordning måste vi göra klart det nya kontoret så att alla saker i gamla kontoret är borta innan vi kan börja. Svärfar kommer ikväll och stannar till söndag och är byggsugen vilket är bra för oss
    Det är trist det där att det alltid hänger ihop, först måste man göra en sak för att kunna göra en annan och sen för att kunna göra klart så måste en tredje(och fjärde och femte) grej fixas. Känns som man aldrig kan bli klar. Men byggsugna släktingar tackar man inte nej till! Glad
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14