Inlägg från: Duntoffla |Visa alla inlägg
  • Duntoffla

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

marjas skrev 2010-11-30 21:10:10 följande:
    Hemnes blev det (www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90180544). Knopparna köpte jag på Åhléns, men där har de bara en vit-rosa variant. Syster Lycklig tror jag säljer massor av olika sådana knoppar.
    Tack för tipset, nu ska jag bara välja vilka....Obestämd Vad är finast i ett barnrum (tjej) som kommer vara vitt och rosa? (ljusrosa tapet med vita prickar.)  Funderar på helvita, vita m rosa prickar, vit m rosa ränder eller vit med silverprickar
  • Duntoffla
    Hannnas skrev 2010-12-02 09:46:05 följande:
    Fasen inget fungerar ;-(

Ni får helt enkelt kika i mitt bildgalleri, de ligger först så att säga....

Superfint! Tänk vilken skillnad lite färg kan göra
  • Duntoffla

Ett till tips för att få barrfri gran är att ha i socker i vattnet
    (sa hon som har en fuskgran på vinden) Har en liten yttepytte gran nu tills vi tar ner den "riktiga" dagen för dopparedagen.

• Duntoffla
    marjas skrev 2010-12-13 19:43:06 följande:
    Så har jag gjort med vår fot, vit säckväv runt som jag knutit med en spets, fint!

Här blir det plastgran för jag är allergisk, men plastgranen barrar den med. Någon gång ska jag köpa en riktigt fin fuskgran, har sett otroligt naturtrogna men de kostar runt 4000:- så de står inte direkt högst upp på prio-listan. Glad

För övrigt så jobbar vi för fullt med dotterns rum, det är tänkt att hon ska få det i julklapp. Vi har lagt golv och tapetserat så nu är det bara de där jäkla listerna kvar innan det roliga piffet börjar!
    Vår fuskgran är faktiskt rätt ok, inte så som de såg ut när man var liten. Men visst är det mer charmigt med en riktig gran.

Listning är verkligen tråkgöra Kräks Vi ska sätta fart med lilltjejens rum i jul. Längtar efter att få fixa. Men för att kunna göra iordning måste vi göra klart det nya kontoret så att alla saker i gamla kontoret är borta innan vi kan börja. Svärfar kommer ikväll och stannar till söndag och är byggsugen vilket är bra för oss
  • Duntoffla
    marjas skrev 2010-12-13 19:46:56 följande:
    Jag tror vilken färgkombination som helst kommer att bli fin! Åh, vilken tapet köpte ni? Vi tänkte också ha rosa med vita prickar men det blev tre vita väggar och en rosa med hjärtan. Köpte jättebilliga tapeter ifall att dottern skulle få för sig att rita på dom eller nåt. Flört
    Smart Vi har *peppar peppar* inget ritat på sonens väggar. Än... Han ska få ett målarstativ i julklapp så jag hoppas han håller sig till det.
    Vi har inte köpt  tapeten än men den kommer från Midbecs kollektion Jimbo och ser ut så här

• Duntoffla
    marjas skrev 2010-12-13 20:34:46 följande:
    Fin!
    Duntoffla skrev 2010-12-13 19:48:49 följande:
    Vår fuskgran är faktiskt rätt ok, inte så som de såg ut när man var liten. Men visst är det mer charmigt med en riktig gran.

Listning är verkligen tråkgöra Kräks Vi ska sätta fart med lilltjejens rum i jul. Längtar efter att få fixa. Men för att kunna göra iordning måste vi göra klart det nya kontoret så att alla saker i gamla kontoret är borta innan vi kan börja. Svärfar kommer ikväll och stannar till söndag och är byggsugen vilket är bra för oss
    Det är trist det där att det alltid hänger ihop, först måste man göra en sak för att kunna göra en annan och sen för att kunna göra klart så måste en tredje(och fjärde och femte) grej fixas. Känns som man aldrig kan bli klar. Men byggsugna släktingar tackar man inte nej till! Glad
    Ja, det är tradigt och jag är inte känd för mitt tålamod

Precis, "tur" att svärfar är pensionär och vill träffa barnbarnen en vecka. (svärisarna bor i Norrland)
  • Duntoffla
    nemo08 skrev 2010-12-14 08:39:11 följande:
    Åh vilken söt tapet, den som ändå hade en dotter (har två buspojkar här hemma) Solig Finns så mkt fint och gulligt för tjejer, men det finns för pojkar också så...! Ska bli spännade att se när det blir klart!
    Egentligen är jag inte så mycket för just "killiga" eller "tjejiga" saker men den var så himla fin och jag gillar rosa. Sonen har midbecs limegröna tapet med vita stjärnor men han hade nog gärna haft denna tapet nu om han fått välja själv. Han älskar rosa och lila och har rätt mycket plagg i de färgerna.
  • Duntoffla
    sarahl skrev 2010-12-14 14:06:33 följande:
    jag skulle vilja sätta våran gran i en stor flätat pilkorg jag har. men förra året försökte vi o då fick vi den inte stabil, dessutom hur tusan vattnar man när man har den så?

tips?
    Har du ingen hink eller stor glasburk du kan fylla med sand och vatten? Vår lilla julgran står i en träplanka med hål i, i en glasburk i vår zinkhink
  • Duntoffla
    marjas skrev 2010-12-14 21:21:19 följande:
    Jag älskar också rosa så jag passar på att ha det nu när jag får välja till dotters rum. Glad
    Smidigt va?
  • Duntoffla

Jag håller på att leta efter vitt julgranspynt men hittar verkligen inget. ( jo, kanske en kula på ett ställe där det är 70 spänn i frakt) Rusta har jag kollat på, Ikea, Jula, Lagerhaus...  Några tips?

• Duntoffla
    nemo08 skrev 2010-12-15 08:31:10 följande:
    Jag köpte vitt julgranspynt förra året på rean på Panduro, söta virkade stjärnor osv. Och typ vita "snöbollar" ludna saker, men dom vet jag inte vart jag köpte? Plantagen kanske?
    Tack för tipset men jag är mer ute efter vanliga kulor och sånt. Plantagen har jag köpt några vita stjärnor på. Måste leta vidare, att det ska vara så svårt...
  • Duntoffla
    sokie skrev 2010-12-15 12:06:12 följande:
    måste fråga? ni som skriver vackra texter på möbler, skriver ni för hand? eller har ni hjälpmedel? jag både ritar o skriver som en kratta, vet ni var man kan köpa fina hjälpmedel för att få fin text. ?
    Jag skriver inget men det finns schabloner man kan köpa har jag sett. En del kanske skriver på fri hand men jag skulle satsa på såna. Har sett såna ibland på bla Tradera
  • Duntoffla
    TRE E skrev 2010-12-16 07:12:05 följande:
    Duntoffla: Jag har köpt vita kulor på blomterlandet, finns i förpackningar med 6 eller 8 kulor. Även Biltema har men då är det glitter/silver mönster på dom.
    Åh tack! Ska kolla var närmaste Blomsterlandet finns. Biltema är i alla fall nära. Ska kika hur de ser ut.
  • Duntoffla
    Det ljusa livet på landet skrev 2010-12-18 13:34:27 följande:
    Asså vad har ni på era väggar i tv rummet?
    Jag är inte nöjd med hur det blir här i den nya lgh. Känns inte alls som shabbystil här nu. Har tavlor på väggarna i svartvit. Måste göra ngt annat. Skulle ni vilja visa era väggar i tvrummet för mig, så jag kan få bli inspirerad?
    I det rum där TV:n står har vi inget på väggarna (allrummet) men i vårt vardagsrum nere har vi en tavelvägg med svarta ramar. Det vardagsrummet hänger ihop med köket där vi har ekluckor. Utöver det går allt i svart/vitt samt rostfritt så det är inte shabby direkt  
  • Duntoffla
    Det ljusa livet på landet skrev 2010-12-20 19:11:51 följande:
    Vi ska köpa nytt bord med stolar på jysk i furu. Så ska vi betsa de eller vad det nu heter. Ska ta de några ggr tills jag är nöjd. Någon av er som gjort detta med istället för att måla med vit färg? Skillnaden är ju att ,ans er träet igenom lite, förstår ni? Det kan bli typ såhär:

Klicka här för att se hur det kan se ut

Så en snygg kruka med pelagon blomma på bordet, en fin duk med, snygga stolsdynor på stolarna, så blir det romantiskt och lantligt.

Hur ser era köksbord ut?
    När vi byggde vårt hus vitlaserade vi mycket. (vilket jag inte alls gillar idag. Hade jag valt nu hade jag målat mer vitt) Det är fint i lagom dos och inte som hemma hos oss då det blev på för många ställen (trapp, dörrar, ett golv, takpanel) Det försvinner mer och mer här hemma vartefter tiden går. Gillar fortfarande golvet dock men dörrarna skulle jag gärna velat ha vita. Vårt köksbord är i ek (köket går i rostfritt, svart och vitt)
  • Duntoffla
    nemo08 skrev 2011-01-16 14:36:51 följande:
    Jag har en skänk/byrå/linneskåp som står i källaren (för mörkt för att kunna ta en rättvis bild på den så ni kan se) men den ser nästan exakt ut som denna som jag såg på blocket; www.blocket.se/vastmanland/Aldre_skank___linn...
    Min är dock låsbar med nyckel kvar och de svarta "krummelurerna" sitter på vardera dörr. Frågan är: ska jag låta den se ut så eller måla den??? Målar jag så försvinner ju de svarta detaljerna under färgen... Om det inte går att lösa på annat sätt..
    Tacksam för svar! =)
    Den är fin som den är men personligen skulle jag måla den då jag inte är superförtjust i färgen
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14