Inlägg från: nemo08 |Visa alla inlägg
  • nemo08

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

Har i för sig inte ett riktigt shabby hem då jag och min man har lite olika smak (modert vs lantligt) men vi har oxå liggande råspont i vitt som "fondvägg" och på den har vi två svarta tavellister med lite pynt och fotoramar på. På andra väggar har vi vita fotoramar med bilder på våra barn/gravidbild på mig och min man, och ovan tv har vi en tavellist där jag har 3 st "miniskolplanscher" på- jättefina (så när min man kikar på tv så kan jag titta på dom fina bilderna haha!). En STOR träbokstav i vitt "B" pryder oxå en vägg. Bakom soffan har vi gjort en egen tygtavla på säkert 120*70, i vitt och svart (det populära tyget från Åhlens)... Ja svårt att förklara i ord, finns säkert bilder nånstans i min blogg men inget jag har fotat nyligen dock...

• nemo08

Jo jag kollade nu i min blogg och under kategorin vardagsrum så finns det några foton där man ser vad som finns på väggarna, såsom vi har det... =) Även om jag älskar det vita och lantliga så måste ju inte allt vara vitt, jag vill gärna ha lite kontraster och något som bryter av Solig...

• nemo08

Granris är fint, bra när man med enkla medel kan göra stor skillnad. Jag har mitt granris ute på farstukvisten och på altanen dock. På farstukvisten har jag hängt mina gamla vita skridskor med lite granris runt, ett vackert "stilleben" eller vad det nu kallas! haha. På en liten pall, på farstukvisten också, har jag en pall och på den har jag lite röda äpplen, en mjölkkanna med granris i. En mer välkomnande entré Tomte Har precis roat mig med att lägga ut lite före-efterbilder på bloggen, vi håller ju på och renoverar, sakta men säkert så betar vi av rum för rum... "Bara" källaren kvar nu....!
    Hoppas ni har det bra i julstöket!

• nemo08

Vårat köksbord är köpt på blocket men den kommer från Mio, ville inte heller ha allt i helt vitt. Så bordet har vita ben och skivan är i furu. Stolarna skulle jag vilja ha i samma stuk, vita ben och rygg men med "trä" sits. Men det är inget prio dom vi har (helt i furu) funkar för tillfället. Finns lite annat att prioritera i vårat hem Solig

• nemo08

God fortsättning i tråden!

Ljusa livet på landet- fint köksbord och stolar, och behåll det såsom du vill ha det, det är ju en själv som ska bo och trivas i sitt hem, som det har sagts förut i tråden, allt behöver inte vara vitt för att vara shabby/lantligt. Själv är mina köksstolar i furu Skrattande
    En tv-bänk är också något som står på listan hemma hos oss, men det har inte heller varit prio ett så vi kör på den vi hade med oss från lgh, en indo tvbänk, mörk och stor. Passar jäääättebra till "min stil"- not. Hade jag ork tid och lust skulle jag kunna tänka mig att måla den vit, det är ju fina smidesbeslag på den osv.

Igår fyndade jag en tallrikshylla för 50-lappen. Den ska målas vit ja- för just nu är den knallröd haha! Sen ska den in i ett av barnrummen som bokförvaringSolig Har även en annan typ av tallrikshylla i källaren som väntar på målning. Vilket år som helst nu!

• nemo08

God fortsättning!
    Vad hände, julen hann knappt komma innan den susade förbi =). Tyvärr var det mkt sjukstuga för vår del, både jul och nyår men så är det med småbarn!
    Har också börjat plocka undan julen och in med LJUSET nu! Längtar till våren! Synd att man inte är miljonär finns så mkt jag vill ha från olika nätbutiker..Speciellt ELLOS har fått in en massa fint! =)

• nemo08

Ville bara höra med er som fotar (till bloggen t.ex) vad har ni för kamera? Är på jakt efter en systemkamera men det är ju en djungel för en annan som inte är insatt alls! Kör nu med en vanlig sketen digitalkamera och den funkar väl men så blir ju bilderna därefter också. Vill kunna ta fina bilder att ha på bloggen samt kunna fota barnen och andra fina miljöer (vi har sommarhus i Kroatien t.ex)... Maxbudget ligger väl på ca 6000-7000 kr...

• nemo08

Jag har en skänk/byrå/linneskåp som står i källaren (för mörkt för att kunna ta en rättvis bild på den så ni kan se) men den ser nästan exakt ut som denna som jag såg på blocket; http://www.blocket.se/vastmanland/Aldre_skank___linneskap___byra__40_50_talet_31541853.htm?ca=9&w=1
    Min är dock låsbar med nyckel kvar och de svarta "krummelurerna" sitter på vardera dörr. Frågan är: ska jag låta den se ut så eller måla den??? Målar jag så försvinner ju de svarta detaljerna under färgen... Om det inte går att lösa på annat sätt..
    Tacksam för svar! =)

• nemo08

Tack för synpunkter :) Jo det känns som det blir bäst att måla den, men nu är jag kluven mellan att måla den vit eller om jag ska måla den svart!! Rummet därnere kommer gå i vitt och svart (som jag sagt, jag är mer lantlig min man mer modern). Tre väggar plus golv blir vitt. "fondvägg" blir svart. Soffa svart/mörk.. Min man vill ha svart tak (plocktak)..jösses...få se om vi får ihop det där rummet så vi BÅDA blir nöjda! Skrattande 
    Nu ska jag kika in hos sweetncute!

• nemo08

Åh dom där panduroburkarna har jag också så söta så. I den största har jag alla mina omslagspapper och tapetspillsrester i, tycker det är både en snygg och praktisk lösning :) En liten färgklick mot det vita i rummet.

• nemo08

Ja det e lugnt jag har bara en 40 mil Tungan ute. <tog upp detta som förslag, ja att jag vill åka dit och göra en helg utav det- tex så fyller jag snart år, men vet inte om min man nappade på det haha...!

• nemo08

När jag letar efter t.ex böcker så söker jag på Blocket (hela Sverige- och hoppas att säljaren kan tänka sig att skicka om man inte bor i just den staden) eller på Tradera. Nya böcker köper jag på Adlibris. Annars på loppisar Glad

• nemo08

God afton!
    Och hej på dig Stina, det var länge sen!
    Kikar in då och då men nu är ju vår och sommar på ingång så nu blir det väl mer uteaktivitet än att sitta inne.

Har ni förresten sett att IKEA får in mer och mer vitt och lantligt nu- me like Solig, till humana priser dessutom.
    I bloggvärlden (inom shabby/lantligt) verkar många vara förskolelärare/pedagoger, så även jag, är lite nyfiken på om "alla ni här i tråden" också jobbar inom det eller vad pysslar ni med till vardags?

Nu ska jag kika in hos FruKM's och småvildarna's bloggar! Ha en trevlig kväll!

• nemo08

Jag har inte" fattat" bloglovin- fastän jag har den på min blogg men jag använder inte den själv- jag har mina favoriter på min blogglista på min blogg, där ser jag när det kommer nya inlägg hos mina bloggfavvisar Solig. Min favoritblogg är bla Fyra årstider- och så Julias vita drömmar som Birks och Kalles mamma skrev! Finns så många!!

• nemo08

Ahh okay det klarnar upp lite iallafall- kanske skulle göra ett försök och använda den, smidigt och få en sådan bra översikt över alla bloggarna! Nu får jag "klicka runt som en galning" mellan bloggarna fast i ärlighetens namn så funkar det finfint det med- mysigt att se hur alla har det i 'bloggvärlden'- ja inredningsmässigt Solig Själv gillar jag både modern och lantlig stil (det har blivit så eftersom mannen inte delar min stil fullt ut hehe).

www.ullvi32.blogspot.com

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14