Inlägg från: marjas |Visa alla inlägg
  • marjas

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

Annis 76: Himla har fina hissgardiner också, ifall du har någon butik i närheten som säljer det märket. De har 140cm breda.

• marjas

Jag hade tänkt beställa denna tapet till dotterns rum: http://tapetorama.se/display.php?item=71216&category=Wallpaper

Som tur var beställde jag en provbit först, den såg inte alls ut som på bilden. Den är blekt gammelrosa och så ser prickarna ut att vara duttade med baksidan av en pensel.
    Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Tycker att det är så svårt att hitta tapeter, det finns för mycket att välja på. Den ska vara på en fondvägg där det är snedtak, gärna rosa. Övriga väggar blir vit tapet. Några tips?

• marjas
    SeTa skrev 2010-05-28 13:18:53 följande:
    Hej!
    Har du lust att skriva en utförlig beskrivning på hur man syr sådana hissgardiner?
    Jag vill gärna ha, men har tummen mitt i handen när det kommer till symaskinen. Jag fattar helt enkelt oerhört trögt.
    Inatt kom jag på (fråga inte varför) att jag glömt berätta hur jag gjorde. Jag mätte hur lång och bred jag ville ha gardinen. La på sex cm på bredden och fjorton cm på längden. Klippte till tyget.
    Började sy kanterna, vek in 1,5cm och strök, vek sedan en gång till (så att kanten blir dubbel) och strök samt satte nålar. Det blir alltså tre cm per sida som "försvinner". Sen syr du med vanlig raksöm, så rakt du kan. :) Över- och nederkanten sicksackade jag först. Sen vek jag in 4cm, strök, vek en gång till, strök, nålade i överkanten. I nederkanten vek jag 3cm, strök vek en gång till, strök, nålade. Sen är det bara att sy med raksöm, tänk på att det ska bli kanaler där så du måste sy en bit från kanten, typ 3,5cm från överkanten och 2,5 från nederkanten. Sen mäter du ut var du vill ha knytbanden och syr fast, två på framsidan och två på baksidan. Jag har mina gardiner på en vanlig gardinstång, men du kan ju trä in en plattstav(heter det så) i övre kanalen om du hällre vill hänga med krokar. Då får du skruva i små öglor genom tyget och in i träet. Sen kan man trä in en rundstav i nedre kanalen om man vill ha lite mera stadga.
    Hoppas du hängde med! :)
  • marjas
    Loke2002 skrev 2010-06-09 12:47:46 följande:

jag följer denna sida dagligen. men nu var det ett tag sen jag skrev något.

Vi ska köpa ny soffa nu i dagarna =)
    men min undran är vad har ni för soffor o ch vilken färg har ni på dem?

Ja just nu ett täcke på golvet och några kuddar mot väggen framför tv:n... Obestämd
    Men sen när vardagsrummet inte längre är uppställningsplats för byggmaterial så åker vår vita Ekeskog (IKEA) fram igen. Superskön soffa, men den säljs inte längre.
  • marjas

Hej Arctura! Vi har inte träffats tidigare men jag såg i din blogg att du också är Jämtlänning, kul! Hoppas du mår bättre snart! :)

• marjas
    Arctura skrev 2010-06-17 20:41:37 följande:
    Hej hej! Ja tack jag hoppas också att jag mår bättre snart, detta var så drygt=(
    Ja det stämmer att jag bor i jämtland=)
    Får man fråga vart  du bor?
    Ja, klart du får. :) Vi flyttade till Krokom i vintras, innan dess bodde vi i Östersund.
  • marjas
    biologiskaklockan skrev 2010-06-19 13:32:35 följande:
    inge svar el kommentar alls på mitt inlägg? Är man inte välkommen som ny här eller
    Klart du är välkommen, säger jag som är rätt ny själv. :)

För övrigt vill jag bara säga att ibland saknar jag min lilla lägenhet mitt i stan. Igår fick vi vår källare vattenfylld pga fulla dagvattenbrunnar. "Hjälpen" vi fick från kommunen var ett skämt. Så nu står vi här, med andra vattenskadan på nio månader. Precis vad vi inte behövde...
  • marjas
    Arctura skrev 2010-06-30 21:53:14 följande:
    Nä priset är helt sjukt på tradera. Såg en Vittsippeplansch som var uppe i 1300kr i går. Iofs jättefin & jag hade inte haft nått emot att äga den, MEN är det värt det?? Här i Östersund finns iallfall inte några bra loppisar=( men sen ska man ha en otrolig tur om man hittar skolplanscher med botaniska motiv överhuvudtaget på en loppis tror jag? Det verkar populära...
    Här kommer lite konkurrens i jakten på skolplanscher i Östersundsområdet! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Hehe, nej men jag är så dålig på att gå på loppis så du lär nog garanterat finna dom före mig, om det nu finns några att finna.
    Tycker det är svårt när man går på loppis som nybörjare, vet ju inte om något är ett fynd eller ej. För några veckor sedan köpte jag i alla fall en tratt från Kockums som såg helt oanvänd ut, pris 70:-. Sen blev det ett gäng små veckade bakformar för en tia också. Såg att det finns en loppis här i närheten som jag ska försöka besöka snart.
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14