Vaniljkex skrev 2010-02-11 18:52:15 följande:
Om amningen funkar bra, och hon inte vill ata hela tiden, utan med ett par-tre timmars intervall finns det val inga problem att lamna henne hos farmor en stund? Det kanske ar lite val tidigt att borja pumpa ut mjolk, sa hall forsta rundan kort, ar mitt tips.
För tidigt att pumpa ut är det inte...
Min pojke kom sex veckor tidigt och jag pumpade ut från första dagen (eftersom han inte kunde suga själv utan sondades). Han vägdes, ammades vid bröstet, vägdes igen och sondmatades var tredje timme. Hela proceduren med efterföljande pumpning tog över en timme. Sedan var det mindre än två timmar till det var dax igen.
Naturligtvis kunde jag inte ta hela det ansvaret själv under de tre veckor vi låg inlagda - några mål per dag sondmatade pappan och ibland personal (eftersom det inte var möjligt för pappan att sova på neonatal hela tiden).
Jag tror inte att vi människor är så känsliga att vi skadas i vårt fundament om vi separeras från vår primära anknytningsperson i några timmar. Jag är faktiskt helt övertygad om att det inte är så. Däremot tror jag att en person som känner ofrihet i sin situation - vilket man inte på något vis kan förutse innan man hamnat där - gör bäst om h*n gör något som gör att det känns bättre. Räcker det med att gå iväg i några timmar på egen hand tycker jag att man är oansvarig om man inte gör det, för en förlossningsdepresion
vet jag kan leda till
allvarliga anknytningsproblem.