• tilde72

Uträtta ärenden utan baby

Jag har fått en underbar liten tös på tre veckor. Nu är det så att jag är i behov av att uträtta en del ärenden på stan då inte hon kan följa med mig. Jag helammar henne. Fungerar det att hon kan vara hos farmor några timmar...?
    Min fråga till er är hur gör ni?

• Svar på tråden Uträtta ärenden utan baby
  • April Mamma

Jag skulle aldrig ha lämnat en så liten...man gör ju inte annat än ammar när dom är så små. Men om hon tar flaska så kan du ju pumpa ur så kan farmor ge...

• lövet2

Jag skulle inte göra det, för det är absolut inte värt allt besvär. Däremot kan jag om nödvändigt ta med en barnvakt på mina ärenden (om jag t ex ska besöka tandläkaren).

• Danitra

Det gäller ju att hon kan äta även om du inte är där. Tar hon flaska också? Eller har ni provat att skedmata med utpumpad mjölk?

I så fall är det ju lugnt men annars kan det bli jobbigt. Är hon bara van att få tröst och närhet genom dig och amningen så kan det bli lite väl otryggt utan det. Även om det bara handlar om några timmar.
  • Anna i Hult

Det beror på farmor. Är hon van och beredd på lite bära och skrik så är det ok. Om filckan är nymatad och sedan dras i vagn kanske hon sover mesta tiden. En treveckors är nog lite svårt att mata med flaska om ni inte gjort det från början, men hon måste inte äta varje timme, fyra timmar klara hon sig säkert om hon är frisk.

• cicci85

Min mamma följde med mig på stan å tog hand om lillen när jag va hos frisören, tandläkaren å sånt, då var det nära till mig om bebben va ledsen.
    Tar bebben flaska så farmorn kan mata henne när du är borta? Första gångerna jag lämna mitt andra barn till nån barnvakt coh jag skulle iväg så ktöt jag fast bärsjalen på mormorn och satte i barnet som sov i flera timmar

• cicci85
    Anna i Hult skrev 2010-02-11 10:11:36 följande:
    men hon måste inte äta varje timme, fyra timmar klara hon sig säkert om hon är frisk.
    Inte en chans att mina skulle klarat sig utan mat i 4 timmar om de va vakna!
  • vittra

håller med cicci85, ta med mormor om du absolut måste göra ärendet själv!

Förövrigt förstår jag inte riktigt vad för ärenden man har som man inte kan ha med bebis på..?

Skulle heller aldrig i livet förutsätta att en nyfödd klarar sig utan mat typ 4 timmar, helt idiotiskt i mina öron...

• 071001

Siri åt lite och ofta så några timmar hade inte funkat för oss. Säger som övriga, ta med farmor på stan så ni kan slinka in nånstans och amma vid behov.

• Anna i Hult

Men hallå! Så ni menar att inga barn sover 4 timmar som nyfödda? Inte dör de av att vara utan mat i 4 timmar!! Bebisen är ju nymatad vid lämning. Jag tror inte en ammande mamm gärna lämnar barnet mer än så , inte minst för sin egen skull - mjölkstockning blir det rätt fort. Om våra barn sovit mer än 5 timmar på natten har jag försökt mata dem sovande, bara för att jag själv inte står ut.

• 071001

Anna i Hult, jovisst kunde Siri sova 4-5 timmar i sträck ibland, men om hon vaknade så fick hon äta.

Svar på tråden Uträtta ärenden utan baby