• latina

skulle du låta ditt barn gå på Mobilt förskola!!

På förlärdrarmötet förra veckan i min sons förskola kom ett nytt besked om att de kanske ska ta in ett nytt småbarnsgrupp och de äldre barnen ska få en mobil förskola :-O 

Det vill säga att de ska åka i en buss som kommer att vara deras "förskola" och stanna till någonstans under hela dagen (9-15) Mån-Tor.
    Bussen är utrustad med bilbarnstolar,bord,en toalett ,torkskåp,kök och ett bord där de kan "arbeta" ifall de inte kan vara ute. 
    Detta kommer de börja med i augusti och vill veta vad vi föräldrar tycker. 
    De målar upp det så positivt,att barnen kommer vara ute mycket och om det är dåligt väder så kan de åka till ett museum osv.
    MEN jag gillar inte iden så mycket,att min son ska iväg varje dag på en buss med pedagogerna som ska ta busskort(alltså ingen erfarenhet av busskörning) är då två st på 15 barn. Sen ska de iväg varje dag någonstans som man inte vet. Chansen är ju större med olyckor om de är ute och far så ofta och tänk om det händer nåt med bussen så de inte kommer därifrån. Och sen på vintern ska de sitta jätte påkläda i bussen  och så ska de vara ute och leka hela dagarna och in igen för lunch på bussen(de lär ju inte ta av sig kläderna) eftersom det kanske är kallt där inne. Nä jag gillar inte iden,okej om det vore en dag i veckan.
    Vad tycker ni?
    skulle ni låta ert barn gå på sådan mobil förskola?
    Har du kanske redan ditt barn så och hur tycker du att det är?
  • Svar på tråden skulle du låta ditt barn gå på Mobilt förskola!!
  • viseversa

ALDRIG jag skulle byta till en förskola i ETT HUS om jag fick ett sånt besked!

• latina
    viseversa skrev 2010-02-10 16:17:07 följande:
    ALDRIG jag skulle byta till en förskola i ETT HUS om jag fick ett sånt besked!
     Det är så jag känner,än så länge är vi två som känner så de andra jag pratat med ser positivt på detta och menar att det får komma ut och får erfarenhet och så får de gå på museum....men museum det går vi med våran son så han kanske tycker att det blir tråkigt att gå med dem igen.
    Funderar också på byta.
  • Matanza

Jag har dottern på uteförskola och dom har inte mer faciliteter än vad du säger att bussen ska ha och jag tycker hennes förskola är KANON!

Vilken möjlighet att hitta nya lekplatser och vad mycket barnen kommer få se!!!

Jag tycker nog att det finns fördelar med det hela även om inte ALLT är lysande!

• viseversa

fast det blir ju trångt också. En buss kan ju inte vara hur bred som helst heller. och som sagt händer det en olycka så är det ju svårt som förälder att ta sig dit! Och ska dom halka runt på isiga vägar med en buss full med ungar hela vintern också?

• latina
    viseversa skrev 2010-02-10 16:23:01 följande:
    fast det blir ju trångt också. En buss kan ju inte vara hur bred som helst heller. och som sagt händer det en olycka så är det ju svårt som förälder att ta sig dit! Och ska dom halka runt på isiga vägar med en buss full med ungar hela vintern också?
    ja precis och har hört att bussar inte har dubbdäck heller.
  • BlommyNess12

Alltså detta måste ju vara ett skämt?! Ursäkta mig men detta verkar ju helknäppt! Skulle aldrig gå med på något sådant, skulle byta dagis. Visst kan man vara ute mycket, men man måste ju ha normala lokaler att tillgå vid t.ex snöstorm, 3 veckors spöregn. För två veckor sedan körde många bussar fast här p.g.a snön, de körde av vägen och det var otroligt många bussolyckor faktiskt, de blev stående i 4 timmar i väntan på hjälp etc... Man kan ju inte vara ute och åka buss hela dagen heller, vad är det för slags förskoleverksamhet!

• viseversa

Sen finns det barn som blir åksjuka också. Det måste ju vara en mardröm att behöva skumpa runt i en buss hela dagarna när man blir åksjuk. Jag hade aldrig klarat det själv när jag var barn. hade kräkts ner hela bussen kan jag säga!

• sirisdotter

Verkar som om ekonomiska krisen fått politikerna att bli kreativa.  Kan det bli billigare än baracker som ställs upp på skolgårdarna här?   Anpassas efter var de stora barnkullarna finns.

Bor ni i tättbebyggt samhälle med ont om ytor för nya förskolor?

• Trollet Ludenben
    BlommyNess12 skrev 2010-02-10 16:27:31 följande:
    Alltså detta måste ju vara ett skämt?! Ursäkta mig men detta verkar ju helknäppt! Skulle aldrig gå med på något sådant, skulle byta dagis. Visst kan man vara ute mycket, men man måste ju ha normala lokaler att tillgå vid t.ex snöstorm, 3 veckors spöregn. För två veckor sedan körde många bussar fast här p.g.a snön, de körde av vägen och det var otroligt många bussolyckor faktiskt, de blev stående i 4 timmar i väntan på hjälp etc... Man kan ju inte vara ute och åka buss hela dagen heller, vad är det för slags förskoleverksamhet!
    håller med här. Verkar mycket ogenomtänkt. skulle aldrig i livet haft mitt barn på en sådan "förskola"
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
Svar på tråden skulle du låta ditt barn gå på Mobilt förskola!!